۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۱۶۶۹۰۳

سرپرست حجاج ایرانی خواستار تجدید نظر در قیمت‌ حج شد

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی روز چهارشنبه توضیحاتی د رمورد روند قیمت گذاری حج سال ۹۲ ارائه داد و ابراز امیدواری کرد با تجدید نظر سازمان حج و زیارت قیمت‌ها کاهش یابد.
حجت الاسلام سيد علي قاضي عسکر

به گزارش خبرگزاری رسا، با توجه به تماس‌های مکرر حضوری و تلفنی و پرسش‌های فراوان ایجاد شده در رابطه با قیمت گذاری حج تمتع سال 92، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، در پاسخ به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج اظهار داشت: به علّت عدم دعوت از کارشناسان بعثه مقام معظم رهبری در کمیته قیمت گذاری حج تمتع، حوزه نمایندگی ولی فقیه هیچگونه نقشی در تعیین قیمت حج امسال نداشته است.

 
وی افزود: پس از اعلام قیمت‌ها، کارشناسان بعثه بررسی‌های جامعی در این رابطه انجام داده اند که براساس آن بخشی از افزایش قیمت‌ها بطور طبیعی معلول افزایش قیمت ارز بوده است، اما بخش دیگر متأسفانه به عدم کارشناسی دقیق از قیمت گذاری مربوط می‌شود که نتایج حاصله به سازمان حج و زیارت منعکس شده و امیدواریم با تجدید نظر سازمان حج در این رابطه قیمت‌ها کاهش یابد.
 
سرپرست حجاج ایرانی ادامه داد: همانگونه که رییس سازمان حج و زیارت اظهار داشته امسال در اجاره مسکن و تدارکات افزایش چندانی صورت نگرفته و چند میلیون ریال سعودی نیز صرفه جویی شده است، بر این اساس و طبق گفته مدیر کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نمی‌بایست افزایش قیمت در حد کنونی تحقق یابد.
 
وی اظهار کرد:‌ توصیه‌های حضرت امام قدس سره و مقام معظم رهبری همیشه این بوده و هست که سازمان حج و زیارت یک سازمان انتفاعی نیست و قیمت گذاری‌ها باید بر اساس هزینه‌های تمام شده صورت پذیرد، این توصیه و نظر در طول دوره پس از انقلاب تا کنون مورد توجه بوده و به عنوان اصل حاکم مراعات گردیده است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر گفت: افزایش‌های ایجاد شده سبب ناراحتی و غم زدگی پاک‌ترین و شریفترین انسانهایی شده است که به عشق زیارت بیت الله الحرام و مدینه منوره چندین سال قبل نام نویسی کرده و در انتظار نوبت تشرف بوده اند و خبر اینکه افزایش قیمت‌ها آنها را از استطاعت خارج کرده، ناراحت کننده‌ترین خبر برای این قشر با فضیلت و متدین است.
 
وی افزود: بنده از همان زمان که برخی از خارج مجموعه حج و زیارت تصمیم گیری کردند و به دلائل مختلف از جمله جمع آوری نقدینگی، ثبت نام حج وارد معادلات اقتصادی شد، با این تصمیم مخالف بودم و در ثبت نام اخیر عمره نیز مخالفت خود را از طرق مختلف از جمله مصاحبه در سیمای جمهوری اسلامی ایران اعلام کردم اما متأسفانه مورد توجه قرار نگرفت.
 
نماینده ولی فقیه در امور حج وز یارت با بیان اینکه با توجه به کاهش اعزام زائران عمره گزار در سالجاری، تعداد افراد در نوبت تشرف کماکان بسیار بالا است، افزود: آن زمان که مردم با یک میلیون سپرده‌گذاری در بانک‌ها ثبت نام کردند، اگر پیشنهاد اینجانب در سال‌های گذشته پذیرفته شده بود و پول سپرده گذاران در طرحهای کلان اقتصادی سرمایه گذاری می‌شد، هم از پول استفاده بهینه شده بود و هم سود حاصله از آن در حدی بود که امروز ثبت نام کنندگان دچار مشکل نشوند.
 
وی آزاد سازی خرید و فروش فیش حج را تصمیمی غیر کارشناسی عنوان و ابراز کرد: صورتجلسات شورای برنامه ریزی و هماهنگی و مصاحبه‌های مسؤولان حج و زیارت در گذشته فقط انتقال فیش‌های حج تمتع را به خویشاوندان سببی و نسبی اجازه می‌داد، لیکن بدون اخذ نظر بعثه، آزاد شدن نقل و انتقال فیش‌های حج تمتع اعلام شد و قیمت‌ها را به شدت افزایش داد و کار دلالان در این حوزه رونق گرفت.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر افزود: متأسفانه در همین زمان پیشنهادی مطرح می‌شود که خرید و فروش فیش‌های حج در فرا بورس صورت بگیرد، آیا پیشنهاد دهندگان توجه دارند که اینگونه امور حج را از حالت معنوی خارج و به یک امر تجاری تبدیل می‌کند، درست مخالف آن چیزی که در فرمایشات معصومین‌(ع) و نیز در سخنان حضرت امام قدس‌سره و مقام معظم رهبری مشاهده می‌کنیم.
 
وی با عذر خواهی از مردم شریف ایران اسلامی و به ویژه کسانی که در نوبت حج تمتع قرار دارند، گفت: تصمیم گیری‌ها در حج و زیارت باید فقط در چارچوب منافع مادی و معنوی زائر صورت بگیرد و وارد ساختن سیاستهای بیرون از این حوزه به حج و زیارت لطمات جبران ناپذیری به این فریضه معنوی، الهی و سیاسی وارد خواهد ساخت.
 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اظهار کرد: بنده از همه عزیزانی که دارای فیش‌های اولویت دار هستند و می‌توانند مبالغ مورد نظر را پرداخت کنند می‌خواهم تا نسبت به ثبت نام در کاروانها اقدام کنند، طبیعی است پس از تجدید نظر در قیمت‌های اعلام شده، هر مقدار قابل بازگشت به مردم باشد، به آنان برگردانده خواهد شد. /920/پ102/ی
ارسال نظرات