۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۱۶۶۹۷۷

کارگاه شیوه‌های جریان سازی وهابیت در تبلیغ علیه مذاهب اسلامی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ کارگاه آموزشی با موضوع «شیوه‌های جریان سازی وهابیت در تبلیغ علیه مذاهب اسلامی»، به همت مدیریت ارتباطات و بین‌الملل مجتمع آموزش عالی مشهد برگزار شد.
نشست تخصصي مقايسه تطبيقي سلفيه و وهابيت

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جامعة‌المصطفی، کارگاه آموزشی با موضوع «شیوه‌های جریان سازی وهابیت در تبلیغ علیه مذاهب اسلامی»، به همت مدیریت ارتباطات و بین‌الملل مجتمع آموزش عالی مشهد، صبح امروز در ساختمان تحصیلات تکمیلی این مجتمع برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام محمد سالم‌فهیمی، کارشناس و محقق حوزه افغانستان گفت: ما در معرض تهاجم دشمنان اسلام قرار داریم و وهابیت پروژه‌ای در دست استکبار است که برای براندازی اسلام واقعی به پا خاسته است، مقدسات بسیاری از فرق مختلف اسلامی بوده‌اند که از شر این گروه در امان نمانده‌اند و این‌که وهابیت در بکارگیری هر آن‌چه در توان داشته است آن هم علیه اسلام فروگذار نکرده است.

وی افزود: یکی از آن پروژه‌ها نفاق‌ افکنی و دامن زدن به اختلافات میان شیعه و سنی است آن هم از طریق ترور، توهین به مقدسات و غیره.

این طلبه جامعه المصطفی اظهار داشت: در سال‌های اخیر تعداد زیادی از رجال افغانستان ترور شده‌اند، ترور در فرهنگ اسلام که امروز به این شکل برجسته شده است، نبود و فرهنگ اسلام با ترور و خشونت بیگانه است.

وی افزود: جریان دیگری که با هدف رویارویی و درگیری مسلمانان بر آن‌ها تحمیل می‌شود جریان هم‌سویی با استکبار است که با فرهنگ دینی ما بیگانه و حتی در تضاد است، در قرآن کریم آمده «و لا تعاونوا علی الاثم والعدوان» و این هم‌سویی با استکبار با مصادیق مشخصی شروع می‌شود و ادامه پیدا می‌کند و در نهایت دو هویت بیگانه از اسلام بر ما و بر گُرده ملت‌های مسلمان تحمیل می‌شوند که هویت خشونت طلبی و هویت سکولار و لائیک هستند.

در ادامه سید عباس نقوی طلبه پاکستانی جامعه المصطفی مشهد با بررسی تاریخچه پیدایش وهابیت و شیوه‌های اوج‌گیری آن‌ها در پاکستان گفت: متأسفانه در پاکستان وهابیت ظلم را به اوج خود رسانیده است و تک تک شیعیان مود ظلم واقع می‌شوند و در هیچ کجای پاکستان تشیع امنیت ندارد.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین استدلال‌هایی که وهابیت به وسیله آن‌ها شیعیان را مورد هجمه قرار می‌دهند و مفتی‌های آن‌ها براساس آن فتوا صادر می‌کنند عبارتند از «جلوه دادن شیعه بر ضدیت با صحابه و خلفای اهل سنت و لعن آن‌ها»، «کافره دانستن عایشه و حفصه از سوی شیعیان»، «قائل بودن تشیع به تحریف کمی و اضافی قرآن» و «عدم اعتقاد شیعیان بر خاتمیت نبوت پیامبر(ص) و دوازده امام پس از او را ادامه نبوت دانستن»، دلایلی هستند که وهابیت با تمسک جستن به آن‌ها همواره بر شیعیان بی‌دفاع تاخته‌اند و آن‌ها را اعم از زن و مرد، پیر و جوان، کودک و بزرگ و غیره مورد ظلم قرار داده‌اند.

در پایان نیز حجت‌الاسلام فریدون عباسی یکی دیگر از طلبه‌های کارشناس حوزه افغانستان با اشاره به برخی راهکارهای تقریب مذاهب میان فرق اسلامی در بلاد مختلف خاطر نشان کرد: جهت پرهیز از ایجاد اصطکاک میان فرق اسلامی می‌توان مواردی نظیر پرهیز از تبلیغات احساسی، تأکید بر مشترکات اسلامی در تبلیغ، ارتباط مؤثر با علمای اهل‌سنت و جایگزینی گفتمان علمی به جای تحریک احساسات دینی عوام را مد نظر قرار داد./993/د102/پ

ارسال نظرات