۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۱۶۷۰۷۵
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

حق بودن دین اسلام سبب ماندگاری آن شده است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گفت: دلیل این که دین مبین اسلام هزار و چهارصد سال است بدون هیچ تغییری باقی مانده است به سبب حق بودن است؛ ولی هر چه ظلم و گناه باشد برانداز شده و نابود می‌شود و کسی که تقوا دارد موفق می‌شود.
آيت الله ممدوحي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در جلسه درس اخلاق که پیش از ظهر امروز در مدرسه فیضیه و با حضور طلاب و فضلا برگزار شد، با اشاره به آیات قرآن به اسرار آفرینش اشاره کرد و گفت: دستگاه آفرینش براساس حق و صدق است.

وی ادامه داد: ذره ذره عالم نشان از صدق آن است و هر چه در این عالم چالش به وجود بیاید دستگاه عالم آن را از بین می‌برد چرا که مکانیزم عالم حق و پاکی است و سازگاری با پلیدی و زشتی ندارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که برکات در آسمان و زمین است، بیان داشت: برخی از افراد خیال می‌کنند تمام برکات در زمین است در حالی که خدا می‌فرماید ریشه برکات آسمان است.

وی افزود: برکات آسمان خارج از جو است و برکاتی همانند باران و برف از برکات زمین است چرا که این‌ها به سبب بخار آب در روی زمین پدید می‌آیند و اگر چیزی برخلاف عالم حق باشد نابود می‌شود.

همه عالم در دست خداوند است

آیت‌الله ممدوحی با تأکید بر شناخت اسرار آفرینش، خاطرنشان کرد: دستگاه آفرینش با گناه و بی‌بند و باری و ظلم سازگار نیست هر چند ممکن است عده‌ای در این دنیا ظلم و گناه بکند ولی باقی نمی‌مانند.

وی تصریح کرد: دلیل این که دین مبین اسلام هزار و چهارصد سال است بدون هیچ تغییری باقی مانده است به سبب حق بودن است؛ ولی هر چه ظلم و گناه باشد برانداز شده و نابود می‌شود و کسی که تقوا دارد موفق می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که اطاعت خدا سبب همراهی همه هستی با فرد می‌شود، گفت: همه عالم به دست خداوند متعال است و کسی که مطیع و بنده خدا باشد و در مسیر راست حرکت کند تمام عوامل مطیع او می‌شوند.

وی ابراز داشت: هر چند ممکن است در زندگی مؤمن مشکل و گرفتاری پیش بیاید ولی تمام این مشکلات و سختی‌ها برای موفقیت و رشد فرد در زندگی است، انسان بدون تلاش به هیچ جا نمی‌رسد، خدا این دنیا را گرفتار چالش کرده است تا فرد موفق و رشد داشته باشد، برای نمونه کسی که در ورزش موفق بوده تلاش‌های فراوانی کرده است.

آیت‌الله ممدوحی با بیان این که دنیا جای زحمت است، گفت: رفتن به سوی خدا سختی دارد ولی باید بندگی و عبودیت خدا را حفظ کرد؛ انسان بدون تلاش به موفقیت نمی‌رسد، نابرده رنج گنج مسیر نمی‌شود.

حوزه‌ها انقلاب کردند

وی تأکید کرد: انسان تا گرسنگی، تشنگی و سختی نکشد به جایی نمی‌رسد، طلبه یا باید مطالعه کند یا عبادت، و شب تحصیلی نباید طلبه به بازی گوشی و مهمانی مشغول باشد، طلاب در گذشته بسیار تلاش می‌کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که انقلاب مربوط به حوزه است، اظهار داشت: این که برخی از افراد می‌گویند ما انقلاب کردیم ادعا است، کتک، زحمت، زندان و سختی انقلاب را طلبه‌ها می‌کشیدند، مانند شهید مطهری که تلاش بسیاری کرد و کم کم افراد دیگر وارد میدان شدند.

وی ادامه داد: اسلام را علمیت بالا برد و شیعه را علمیت حفظ کرد نه شعار، شیعه را علما نگاه‌ داشتند و هیچ یک از مذاهب دیگر علمایی همانند علمای شیعه ندارد، علم از مدرسه شیعه بیرون آمد و دیگران استفاده کردند.

آیت‌الله ممدوحی قناعت و تقوا را عامل رشد افراد برشمرد و گفت: دلیل این که علما موفق هستند به سبب قناعت و تقوای آن‌ها بود، طلبه بی‌تقوا به جایی نمی‌رسد هر چند که علمیت و استعداد خوبی داشته باشد.

وی افزود: درس و تقوا اگر کنار هم نباشد برای انسان نتیجه نخواهد داشت، طلبه بی‌سواد و یا بی‌تقوا به جایی نمی‌رسد، کار و تلاش باید کرد از خدا استعداد و توفیق خواست، انسان باید قبل از هدایت دیگران خود را هدایت کند؛ در نظام خدا فسق و فجور نابود شدنی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که طلاب شرح حال علما را بخوانند، خاطرنشان کرد: انسان وقتی شرح حال علما را مطالعه کند متوجه می‌شود که این افراد با چه سختی و مشکلات به این مقامات رسیدند.

وی در پایان تأکید کرد: بدترین نوع اسراف این است که فرد عمر و جوانی خود را اسراف کند، یعنی چندین سال از عمر او بگذرد ولی به هیچ جایی نرسد، با عمر نباید شوخی کرد و از نخست باید مسیر را معین کرد./993/پ201/پ

ارسال نظرات