۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۱۶۷۰۸۱
دبیر علمی همایش اقتصاد و حکومت خواستار شد:

ایجاد انقلاب و تحول چشمگیر در مسأله فقه با نگاه حکومتی

خبرگزاری رسا ـ دبیر علمی همایش اقتصاد و حکومت ابراز امیدواری کرد که حوزه‌های علمیه در زمینه فقه و اصول که ستون فقرات دانش‌های اسلامی در حوزه است، یک انقلاب و تحول چشمگیر را با نگاه حاکمیتی که زمینه‌ساز ظهور حضرت ولی عصر‌(عج) باشد، پدید آورند.
حجت الاسلام علي عباسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی عباسی، در همایش ملی اقتصاد و حکومت که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) برگزار شد به بیان بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در مسأله فقه حکومتی و همچنین پرداختن به مسأله حکومت و تأثیر آن در نگاه به فقه در بیانات امام راحل پرداخت و اهمیت این مسأله را بررسی کرد.

 
وی افزود: فقه شیعه در گذشته در یک شرایطی که حاکمیت اسلامی تحقق نداشت رشد کرده بود، اما به برکت انقلاب عظیم اسلامی فضا و افق‌های تازه‌ای فراروی حوزه‌های علمیه و فقه اسلامی قرار گرفت و اقتضا می‌کند رویکرد تازه‌ای به فقه انجام گیرد که این رویکرد اجتماعی جدید را رهبر معظم انقلاب با عنوان فقه حکومتی یاد کردند.
 
حجت‌الاسلام عباسی با اشاره به معانی متعددی که برای فقه حکومتی ارائه می‌شود، یکی از معانی را احکامی از فقه که اولا و بالذات وظیفه حکومت است، عنوان و اظهار کرد: به نظر می‌رسد معنای وسیع‌تری هم می‌توان برای فقه حکومتی در نظر گرفت، که در این سال‌ها از مطالب مقام معظم رهبری استنباط می‌شود که فقه حکومتی یک نگاه حکومتی و رویکرد اجتماعی به فقه است.
 
وی با اشاره به بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در سال 70 که فرمودند «فقه ما از طهارت تا دیات باید ناظر به اداره یک کشور، اداره یک جامعه و اداره یک نظام باشد، شما حتی در باب طهارت هم بحث می‌کنید باید توجه داشته باشید که این در یک جا از اداره زندگی این جامعه تأثیری خواهد داشت ...»، گفت: ایشان دایره فقه حکومتی را مختص به احکامی که تکلیف حاکم جامعه است نمی‌داند.
 
این استاد حوزه و دانشگاه مسأله فقه حکومتی را نیازی برای حوزه‌های علمیه و نظام اسلامی دانست و تصریح کرد: در زمانه‌ای که ملت ایران داعیه‌دار شده و نظام اسلامی مبتنی بر احکام الهی در این کشور شکل گرفته است، حوزه‌های علمیه وظیفه دارند که اگر در گذشته چنین نگاهی در استنباط احکام کمتر دیده شده، امروز این نگاه جدید را تدارک و فقه حکومتی را تنظیم کنند.
 
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار نخبگان فرمودند «انتظار می‌رود در حوزه‌های علمیه درس‌های خارج برای فقه حکومتی برگزار شد»، گفت: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) مسأله علوم انسانی را در حوزه شروع کرد که نیاز اساسی برای حکومت اسلامی بود و امروز فرآوردهای مؤسسه در جای جای نظام و موقعیت‌های علمی مشغول ایفای نقش هستند.
 
حجت‌الاسلام عباسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرایند برگزاری همایش ملی اقتصاد و حکومت از سوی گروه فقه و اصول مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره)، فقه اقتصادی دولت، فقه عدالت و رفع فقر، فقه بیمه و تامین اجتماعی، فقه سیاست‌های اقتصادی و ابزارهای آن، فقه تملک، اختیارات و بهره‌برداری دولت از منابع طبیعی را از محورهای این همایش برشمرد.
 
وی با بیان اینکه نظام اسلامی در عرصه‌های مختلف علمی شاهد شکوفایی، تحول و پیشرفت علمی بوده است، ابراز امیدواری کرد که حوزه‌های علمیه در زمینه فقه و اصول که ستون فقرات دانش‌های اسلامی در حوزه است، یک انقلاب و تحول چشمگیر را با نگاه حاکمیتی که زمینه‌ساز ظهور حضرت ولی عصر‌(عج) باشد، پدید آورند. /920/پ202/ی
ارسال نظرات