۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۱۶۷۳۸۶
در حضرت معصومه؛

هفتمین دوره امام علی شناسی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ هفتمین دوره کوتاه مدت امام علی(ع) شناسی با سخنرانی حجت‎الاسلام سلیمانی در شبستان حرم مطهر کریمه اهل‎بیت(ع) برگزار شد.
امام علي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‏الاسلام جواد سلیمانی، پژوهشگر تاریخ اسلام در هفتمین دوره کوتاه مدت امام علی(ع) شناسی که در شبستان حرم مطهر کریمه اهلبیت(ع) برگزار شد، به بررسی دلایل سقوط حکومت امام علی(ع) پرداخت و گفت: یکی از مشکلات حکومت امیرمؤمنان(ع) دنیا گرایی افراد بود.

وی ادامه داد: وقتی امام علی(ع) به خلافت رسیدند جاهلیت قبل از بعثت پیامبر(ص) بر مردم آن دوران در تمام ابعاد سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و همانند آن برگشته بود، در آن دوران جانشین آسمانی پیامبر(ص) دیگر مطرح نبود و خلفا ملاک حق و باطل به شمار میرفتند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه بغض افراد نسبت به امیرمؤمنان(ع) پس از رحلت رسولالله(ص) ترکید، اظهار داشت: پس از رحلت پیامبر(ص) مردم، علی(ع) را معیار حق و باطل نمیدانستند، در حالی که پیامبر(ص) فرموده بودند «علی همراه حق است و حق همراه علی است».

وی افزود: امیرمؤمنان(ع) با این مضمون میفرمایند «من در دورانی به خلافت رسیدم که جوانان خدمات من در دوران رسول‏الله(ص) را نمیدانند و افرادی که نیز از خدمات من خبر دارند فراموش کرده و خود را گرفتار دنیا کردند».

حجت‏الاسلام سلیمانی درباره دلایل شرکت امام علی(ع) در شورای شش نفر، اظهار داشت: برخی از افراد میگفتند علی(ع) شایستگی حکومت ندارد از این‎رو امیرمؤمنان(ع) در شورا شرکت کردند تا گفته آنها زیر سؤال برود، همچنین اگر شرکت نمیکردند حجت برای مردم تمام نمیشد و میگفتند علی(ع) شرکت نکرد تا ما به ایشان رأی بدهیم.

این محقق حوزوی در ادامه با اشاره به کشته شدن عثمان گفت: در اواسط خلافت عثمان حکومت از هم پاشید، چرا که این خلیفه تنها اقوام خود را به پست و مسؤولیت میرساند و اگر از آنها تخلف سر میزد آنها را نادیده میگرفت، از اینرو مردم علیه او شوریده و او را به قتل رساندند.

وی تصریح کرد: عوامل اصلی مرگ عثمان بنی امیه بودند چرا که میخواستند با مرگ این خلیفه معاویه را به حکومت برسانند، ولی برخی از افراد با فریب و حیله قتل عثمان را به امیرمؤمنان(ع) نسبت دادند.

پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان این که نخستین برنامه اصلاحی امیرمؤمنان(ع) پس از به خلافت رسیدن عزل کارگزاران اموی بود، ابراز داشت: امام علی(ع) وقتی به حکومت رسیدند تمام کارگزاران اموی را عزل کردند به جز معاویه که از این کار سرباز زده و اعلام خود مختاری کرد.

وی گفت: معاویه پس از اعلام خود مختاری ساز جنگ جمل را کوک کرد و طلحه و زبیر را به میدان فرستاده و آنها را خط دهی میکرد، حتی خود معاویه عامل مرگ طلحه و زبیر شد، همچنین در سرزمین‎های اسلامی شایع کرد که علی(ع) برای رسیدن به حکومت، عثمان را به قتل رسانده است.

حجت‏الاسلام سلیمانی با بیان اینکه قداست حکومت امیرمؤمنان(ع) از سوی معاویه شکسته شد، اظهار داشت: معاویه شرایط را به گونهای فراهم کرد که افراد در حقانیت علی(ع) شک کنند، همچنین جنگ صفین را به راه انداخت.

این محقق حوزوی تقسیم مساوی بیتالمال میان افراد را از دیگر اصلاحات امیرمؤمنان(ع) دانست و گفت: در زمان پیامبر(ص) و خلیفه اول بیت المال میان مسلمانان به صورت مساوی تقسیم میشد ولی خلیفه دوم بیت المال را با توجه به سوابق افراد تقسیم میکرد.

وی در پایان گفت: اجرای حدود الهی از دیگر برنامههای اصلاحی امام علی(ع) بود، ایشان حتی برای یاران نزدیک خود در صورت مرتکب شدن تخلف حد الهی را جاری میکردند./993/پ202/پ

ارسال نظرات