۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۱۶۷۵۰۸
به مناسبت سالروز ولادت امام جواد؛

ویژه نامه اینترنتی «جوادالائمه» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی «جوادالأئمه» به مناسبت سالروز ولادت امام جواد(ع) در پایگاه اطلاع‌رسانی ذی‌طوی منتشر شد.
ویژه نامه اینترنتی «جوادالائمه» منتشر شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی «جوادالائمه» شامل مطالب خواندنی، صوت و تصاویر ویژه در پایگاه اینترنتی ذی‌طوی منتشر شد.
از جمله مقالات این ویژه‌نامه می‌توان به موضوعاتی همچون پیشوای نهم، امام محمد تقی(ع)، امام جواد(ع) در یک نگاه، فروغی از سیمای نهمین آفتاب، جایگاه علمی امام جواد(ع)، امام جواد(ع) پاسدار حریم وحی، نگاهی به سیره تبلیغی امام جواد(ع)، ارتباط اجتماعی در مکتب جوادالائمه(ع)، برخی از دلائل امامت امام جواد(ع)، ‏قطره‌ای از دریای عنایات حضرت جواد(ع)، امام جواد(ع) غریب بغداد، مناظره امام جواد(ع) با یحیی بن اکثم، وصیت اخلاقی امام جواد(ع) به یکی از یارانش، ‏خدمت در سیره و سخن جواد الائمه(ع)، ‏از حضرت جواد‌الائمه(ع) بیاموزیم و امامت جواد‌الائمه(ع) با نگرشی بر مسأله ارتباط امامت و بلوغ جسمی اشاره کرد.
امام جواد(ع) در یک نگاه
در مقاله‌ای از این ویژه‌نامه می‌خوانیم: حضرت امام محمد تقی، امام نهم شیعیان، کنیه‌اش«ابوجعفر» و لقب دیگر او «جواد» است، در نیمه ماه رجب 195 ه. ق، در حالی که سخت پدرش چشم انتظار فرزندی چون او بود، در مدینه منوره دیده به جهان گشود و شهر مدینه و عالم را با نور خویش روشن کرد.
پدر بزرگوارش حضرت رضا(ع) و مادر ارجمندش بانوی مصری تباری به نام «سبیکه» است که از خاندان «ماریه قبطیه»، همسر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله به شمار می رود، بانویی که از نظر فضائل اخلاقی، در درجه والایی از انسانیت قرار داشت و برترین زنان زمان خود بود به صورتی که امام رضا علیه السلام از او به عنوان بانویی منزه و پاکدامن و با فضیلت یاد می‌کرد، «ریحانه» و «خیزران» از دیگر نام‌های مادر امام جواد علیه السلام است.
حضرت در مجموع دوران امامت خود با دو خلیفه عباسی، یعنی مأمون (193 ـ 218) و معتصم (218 ـ 227) معاصر بوده است.
حضرت رضا علیه السلام پیشاپیش خبر ولادت فرزندش امام جواد علیه السلام را به اطرافیان داده بود، از جمله شبی خواهرش حکیمه خاتون را احضار کرد و فرمود: «ای حکیمه، امشب فرزند با برکت خیزران متولد می‌شود که تو باید در نزد او حاضر باشی» آن‌گاه فرمود:«فَاِذا هِی وَلَدَتْ فَاَلْزِمیها سَبْعَةَ ایامٍ؛ هرگاه او (خیزران) زایمان کرد، هفت روز همراه او باش».
حکیمه خاتون می‌گوید: پاسی از شب گذشت تا این‌که نوزاد امام رضا علیه السلام در حالی که پرده نازک نورانی بر او پوشیده بود، به دنیا آمد و نوری از او ساطع بود که تمام حجره را روشن کرد، به گونه‌ای که از نور چراغ بی‌نیاز شدیم، آن نوزاد نورانی را در دامن خود گذاشتم و پرده را از خورشید جمالش کنار زدم.
حکیمه اضافه می‌کند: در لحظه‌ای که امام جواد به دنیا آمد، فرمود:«اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاّ اللّه وَاَنَّ مُحَمَّدا رَسُولُ اللّه؛ گواهی می دهم که خدایی غیر از خدای یگانه نیست و به راستی محمد صلی الله علیه و آله رسول خدا است.»
در روز سوم ولادتش وقتی عطسه کرد، فرمود: «اَلْحَمْدُ للّه  وَصَلّی اللّه عَلی مُحَمَّدٍ وَعَلَی الاَئِمّةِ الرّاشِدین؛ ستایش مخصوص خداست و درود خدا بر محمد و امامان هدایتگر باد».
حکیمه وقتی این جملات را از امام جواد علیه السلام شنید با شتاب نزد امام رضا علیه السلام رفت و عرض کرد از این طفل عجایبی دیدم، حضرت فرمود: آن عجایب چیست، حکیمه جملات لحظه ولادت و هنگام عطسه حضرت را بیان کرد، حضرت رضا فرمود: «یا حَکیمةُ، ماتَرَوْنَ مِنْ عَجائِبِه اَکْثَرُ؛ ای حکیمه، در آینده عجایب بیشتری از او خواهید دید».
نگاهی به سیره تبلیغی امام جوادعلیه السلام
در مقاله دیگری از این ویژه‌نامه امده است: زندگانی سراسر افتخار پیامبر اسلام و ائمه هدی صلوات‌الله علیهم اجمعین، از زوایای مختلف قابل بررسی است، روش تبلیغی معصومان علیهم السلام نیز مانند دیگر ابعاد زندگی‌شان اسوه و الگو به شمار می‌آید.
وقتی از این زاویه زندگی این بزرگان را مورد مطالعه قرار می‌دهیم، خود را با وظیفه سنگین رو به رو می یابیم، زیرا این نورهای پاک لحظه‌ای از عمل به تکلیف و ابلاغ رسالت الهی غافل نبودند.
تبلیغ از راه مناظره 
بارزترین نوع تبلیغ امام جواد علیه السلام مناظره است، مناظره‌های آن حضرت که از نخستین روزهای امامتش آغاز شد وی را در تثبیت جایگاه ولایت و امامت، هدایت حق جویان و آشکار ساختن سستی گفتار ستمگران یاری داد، آن حضرت به دو جهت در عرصه مناظره‌های علمی گام نهاد.
نخست نیاز شیعیان که با توجه به سن اندک آن حضرت در پی کشف جایگاه معنوی‌اش بودند و دوم خواست مأمون و معتصم که اندیشه خوار ساختن امام و اثبات الهی نبودن آگاهی‌های وی در سر می‌پروراندند.
خلفا می‌کوشیدند با برپا ساختن مجالس مناظره امامان شیعه را رو در روی برخی از دانشمندان بنام زمان قرار دهند تا شاید حضرت از پاسخ پرسشی باز مانند و جایگاه معنوی ایشان مورد تردید واقع شود.
اهداف امام علیه السلام در مناظره‌ها 
امام جواد علیه‌السلام در این مناظره‌ها پیش از هر چیز در پی اثبات حقانیت خود بود، بر اساس گفته مورخان امام با آن که هفت سال بیش نداشت در یکی از محافل به سی پرسش پاسخ داد.
امام علیه السلام در مناظره چنان رفتار می‌کرد که نادرستی فضائل ساختگی خلفا آشکار شود.
در یکی از مجلس‌ها مأمون از یحیی بن اکثم خواست پرسشی مطرح کند، یحیی عرض کرد: یابن رسول الله، بر اساس روایت‌ها جبرئیل به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله عرض کرد: یا محمد، خداوند سلامت می‌رساند و می فرماید از ابوبکر بپرس آیا از ما خشنود است، زیرا من از وی راضی‌ام، در این باره چه می‌فرمایید.
امام علیه السلام فرمود: «فضل ابوبکر را انکار نمی‌کنم، ولی آن‌که این خبر را روایت کرده باید به خبری که رسول خدا صلی الله علیه و آله در حجة‌الوداع فرمود توجه کند، حضرت صلی الله علیه و آله فرمود: لقد کثرت الکذابة علی؛ دروغ گویان بر من بسیار شده‌اند و نسبت دروغ بر من فزونی یافته است، پس هر که بر من دروغ بندد، خداوند نشیمن‌گاهش را از آتش پر‌می سازد، چنانچه حدیثی برایتان آوردند، آن را به کتاب خدا و سنت من عرضه کنید، هر چه با آن موافق بود بپذیرید و آنچه مخالف بود رها سازید».
خداوند می فرماید: «ولقد خلقنا الانسان ونعلم ما توسوس به نفسه ونحن اقرب الیه من حبل الورید؛ به تحقیق ما انسان را آفریدیم و می‌دانیم آنچه نفس به او وسوسه می‌کند و ما از رگ گردن به وی نزدیک‌تریم.
روایتی که شما ذکر کردید، نشان می‌دهد خشنودی یا ناخشنودی ابوبکر بر حضرت حق پوشیده بود و این نزد عقل محال و ممتنع است.
تبلیغ عملی علیه حکومت مأمون
مامون امام علیه السلام را بسیار احترام می نهاد و دخترش ام الفضل را، به رغم مخالفت‌های گوناگون به عقد وی درآورد، این برخوردها هرگز امام را به دستگاه خلافت خوش‌بین نساخت، او خلیفه را ستمگر می‌شمرد و اندیشه مخالفت با آن را در سر می پروراند، بنابراین، در نخستین فرصت به بهانه حج سمت مدینه رهسپار شد و در آن دیار اقامت گزید، حسین مکاری می‌گوید: هنگامی که حضرت محمد تقی علیه السلام نزد خلیفه جایگاهی والا داشت، وارد بغداد شدم و به دیدار وی شتافتم، چنان می‌اندیشیدم که حضرت دیگر به مدینه باز نخواهد گشت، چون این امر را به خاطر آوردم، امام علیه السلام سر فرو افکند، اندکی بعد سربلند کرد و در حالی که رنگ مبارکش زرد شده بود، فرمود: حسین، نان جو و نمک نیم کوب در حرم رسول الله صلی الله علیه و آله از آنچه مشاهده می‌کنی برایم بهتر است.
پدید آوردن حوزه علمی
پرورش دانش پژوهان روشن‌بین نیز در شمار روش‌های تبلیغی امام نهم علیه السلام جای دارد، آن حضرت با پاسداری از حوزه‌ای که امام صادق علیه السلام بنیان نهاده بود 270 شاگرد تربیت کرد که گروهی از آنان نیز از شاگردان امام هشتم شمرده می‌شدند.
اعزام نماینده
امام نهم علیه السلام برای خنثی ساختن تبلیغات شوم بنی‌عباس و ارائه اسلام راستین به مردم، نمایندگانی به مناطق مختلف گسیل می‌کرد، این نمایندگان، کارگزاران امام علیه السلام شمرده می‌شدند و در مراکزی چون اهواز، همدان، سیستان، بست، ری، بصره، واسط، بغداد، کوفه و قم زمینه اتحاد شیعیان و پیوند آنها با معصوم را فراهم می آوردند.
امام علیه السلام همچنین به پیروانش اجازه می‌داد درون دستگاه حکومت نفوذ کنند و پست‌های حساس را در دست گیرند، «محمد بن اسماعیل بن بزیع » و «احمد بن حمزه قمی » از این فرصت بهره بردند و با رسیدن به موقعیت‌های ممتاز حکومتی در مسیر خدمت به دین و دین‌داران گام برداشتند.
«حسین بن عبدالله نیشابوری » حاکم «بست » و «سیستان » و «حکم بن علیا اسدی » حاکم «بحرین» نیز از یاران حضرت شمرده می‌شدند و خمس دارایی‌شان را نزد وی گسیل می‌کردند.
شفای فرزند بی جان 
 در مقاله‌ای از این ویژه‌نامه چنین امده است: در زمان امامت حضرت جوادعلیه السلام مردی به نام شاذویه که قبیله آنان تیره‌ای از بنی امیه بودند برخلاف باورهای تبارشان فقط خود او و همسرش به امامت حضرت جوادعلیه السلام اعتقاد داشتند، علت گرایش آنان نیز اعجازی بود که از وجود مبارک پیشوای نهم علیه السلام در مورد فرزندشان رخ داده بود، ماجرا از این قرار بود که شاذویه روزی به طور اتفاقی همراه رفیقش به حضور امام محمد تقی علیه السلام رفت، در آن جلسه محمد بن سنان نیز حاضر بود.
امام به آنان خوش‌آمد گفت و درود فرستاد و فرمود: «ای شاذویه، در نظر تو موضوعی است که می‌خواهی آن را پیش ما مطرح کنی و نیز دلیل و نشانه‌ای نیز بر امامت ما می خواهی، تو این راز را نزد کسی آشکار نکرده ای».
وقتی که شاذویه سخنان حضرت را که از مکنونات قلبی‌اش آگاه بود، شنید به امامت و حقانیت آن گرامی یقین کرد و او فهمید که حضرت جوادعلیه السلام از خاندان وحی، اهل بیت نبوت و میراث دار رسالت است، امام به وی فرمود:« ای شاذویه، تو می‌خواهی ما برایت، انگیزه آمدنت و نیازی را که تو را پیش ما کشانده بیان کنیم».
شاذویه در حالی که از کلمات امام علیه السلام ذوق زده شده بود گفت: آری سرور، من اینجا نیامده‌ام مگر به خاطر اینکه راز دل مرا آشکار کنی، سؤالم را پاسخ دهی و نیازم را بگویی، حضرت جوادعلیه السلام فرمود: «بله، همسر تو باردار است و به زودی پسری به دنیا می‌آورد، همسرت در هنگام تولد این فرزند زنده خواهد ماند، او همسر خوبی است و از قبیله امیه است، برو نزد همسرت».
شاذویه گفت: بله، ای ابا جعفر، رفیق شاذویه که به امام جوادعلیه السلام اعتقادی نداشت، گفت‌وگوی وی با امام را بر نتابید و او را مذمت کرد و گفت: ابوجعفر این سخنان را به خاطر پیشبرد امامت خویش به زبان آورد، اما شاذویه سخن او را نپذیرفت.
شاذویه پس از اینکه از محضر امام علیه السلام مرخص شد به خانه‌اش آمد، وی همسرش را در آستانه مرگ دید، اما چون به گفته امام جوادعلیه السلام اعتقاد داشت زیاد نگران نشد و آرامش خود را حفظ کرد، پس از مدتی عیالش نوزاد پسری به دنیا آورد که مرده بود.
او دوباره به حضور امام رسید و وقتی نزدیک رفت، امام فرمود: «ای شاذویه، آیا آنچه را که در مورد همسر و فرزندت گفته بودم درست بود»، او گفت: بله ای آقای من، اما چرا دعا نکردی تا پسرم زنده به دنیا بیاید.
 امام فرمود: «آیا این را از ما می‌خواهی»، شاذویه گفت: بله سرورم، امام فرمود: «اما سرنوشت او مقدّر شده است و حکم الهی در مورد او جاری است، او با لحنی ملتمسانه گفت: پس فضل و کرامت شما چه می‌شود.
 محمد بن سنان نیز به یاری او شتافته و با اصرار و التماس شاذویه را تأیید کرد و گفت: آقا جان، از خدا بخواهید تا پسر او را زنده کند.
لبهای امام به حرکت در آمد و با خداوند متعال به نجوا پرداخت: «خداوندا، تو به رازهای درونی بندگانت آگاهی، شاذویه دوست دارد که فضل و رحمت و کرامت تو را ببیند، پس خدایا، پسر او را برایش زنده کن».
در همین لحظه امام خم شد و سر مبارکش را به شاذویه نزدیک کرده و فرمود: «برو به نزد پسرت که خداوند او را برایت زنده کرد».
شاذویه با شتاب تمام از محضر پیشوای نهم خارج شد در حالی که از شنیدن زنده شدن پسرش سر از پا نمی‌شناخت، وقتی خبر به مادر بچه رسید، او از اعتقادات فاسد قبیله‌اش تبری جسته و به مذهب اهل‌بیت گروید و امام جوادعلیه السلام را به عنوان امام برگزید، کسانی که در منزل شاذویه شاهد معجزه امام نهم بودند، همگی شیعه شدند.
ویژه نامه اینترنتی «جوادالأئمه» به مناسبت سالروز ولادت امام جواد(ع) در پایگاه اطلاع‌رسانی ذی‌طوی منتشر شده است و علاقه‌مندان به مشاهده و استفاده از این ویژه‌نامه می‌توانند به نشانی اینترنتی http://www.zitova.ir/ مراجعه کنند./907/ت302/پ
ارسال نظرات