۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۲
کد خبر: ۱۶۷۵۵۰
کنکاشی در پرسش‌های رهبر معظم انقلاب؛

توجه به فرامین معصومان و بزرگان دین سبب دوری از تجمل گرایی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: با توجه به دستورالعمل های رسیده از معصومین(ع) و بزرگان دین در نوع سبک زندگی اسلامی، باید خود را از آلوده شدن در این وادی دور نگاه داشته و با عمل به دستورات این بزرگان راه درست را پیش گرفت.
تجمل گرايي و مصرف گرايي
حجت‌الاسلام سید حسین موسوی، استاد حوزه علمیه قم، در پاسخ به پرسش‌های« تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟ و چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: تجمل گرایی ریشه در تشریفات و تجملاتی دارد که بشر امروزی به آن مبتلا شده است، و این مسأله در عمق زندگی فردی و اجتماعی افراد رسوخ پیدا کرده است.

وی در ادامه افزود: تغییرات بیجا در شکل و سبک زندگی و پرداختن به مادیات و صرف هزینه های گزاف در لوازم غیر ضروری زندگی و تفریحات بیش از حد و فقط به واسطه به روز بودن و چشم و هم چشمی سبب شده است که انسان دچار تجمل گرایی و مصرف گرایی شود.

حضرت علی(ع)، دین و بدهی غصه روز و اضطراب شب است

حجت الاسلام موسوی با بیان گرفتار شدن افراد تجمل گرا به دریافت قرض از دوستان و آشنایان به منظور تأمین خواسته های بیجا در زندگی شخصی، به حدیثی از حضرت امیر المومنین حضرت علی(ع) در این مورد اشاره داشته و اظهار داشت: حضرت علی(ع) در مورد دین و بدهی می‌فرمایند، دین و بدهی غصه روز و اضطراب شب است.

وی ادامه داد: این را باید مد نظر داشت که تجمل گرایی حتی در نوع پخت غذا و پذیرایی از مهمانان نیز بروز خواهد کرد که ما به کرات در میهمانی‌های افراد شاهد آن هستیم که تمامی این‌ها مصداق مصرف گرایی و تجمل گرایی است.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: این در حالی است که اگر تمامی این‌ها به درستی برنامه ریزی و سازماندهی شود می‌توان از بسیاری از فقرا و نیازمندان جامعه رفع فقر و نیاز کرد، به دلیل روزافزون شدن تجملات و تشریفات در زندگی افراد، سبب شده است برخی حتی از مسائل شرعی خود عقب مانده و وجوهات شرعی اعم از خمس و ذکات را به واسطه تجمل گرایی کم کم از یاد ببرد.

چشم و هم چشمی یکی از عوامل رواج تجمل گرایی در جامعه

وی در بیان علت رواج تجمل گرایی در جامعه ابراز داشت: چشم و هم چشمی یکی از عوامل رواج تجمل گرایی در جامعه است، و نیز عامل دیگر را می‌توان به توجه بیش از حد به دنیا و مادیات نام برد، از این رو اگر بعد معنوی انسان بر بعد مادی او غلبه پیدا کند این مسائل کمتر بروز خواهد کرد.

حجت الاسلام موسوی ادامه داد: حضرت امیر المومنین علی(ع) در این زمینه می‌فرماید، مثل دنیا و آخرت مثل شرق و غرب است یعنی هر مقدار انسان از دنیا دورتر شود به آخرت نزدیک‌تر خواهد شد، و اگر خدای ناخواسته هر مقدار از آخرت دورتر شود به دنیا و زخارف دنیا نزدیک‌تر می‌شود.

توجه به دستورالعمل‌های معصومین(ع) سبب عدم آلودگی انسان به تجملات

وی با اشاره به دستورالعمل‌های رسیده از سوی معصومین(ع) در نوع سبک زندگی اسلامی بیان داشت: با توجه به دستورالعمل‌های معصومین(ع) و بزرگان دین، باید خود را از آلوده شدن در این وادی دور نگاه داشته و با عمل به دستورات این بزرگان راه درست را پیش گرفت.

این استاد حوزه تأکید کرد: همچنین در این مسیر ما نیازمند فرهنگ سازی در جامعه هستیم، زیرا اگر کسی اسیر مادیات و تجملات شود دیگر برون رفت از آن برایش سخت خواهد شد و یک باید کاذبی را برای خود تعریف خواهد کرد که به واسطه آن تمامی اقدامات خود را درست می‌پندارد.

وی در بیان آفت‌ها و پیامد های حاصل از تجمل گرایی در جامعه گفت: یکی از پیامدهای آن این است که انسان به منظور تأمین هزینه های زندگی تجملاتی درگیر وام‌های کذایی شده و در این مسیر برای رسیدن به خواسته های نفسانی خود به دلیل فشار زیاد مالی و برای جبران آن، حلال و حرام خدا را با یکدیگر قاطی خواهد کرد که در نهایت سبب غفلت فرد خواهد شد.

علما و روحانیت رهبران دینی و معنوی جامعه و الگو های عملی آن

این کارشناس مذهبی در بیان آفت‌های حاصل از تجمل گرایی در بین قشر طلبه اظهار داشت: علما از گذشته واقعاً رهبران دینی و معنوی جامعه بودند و به نوعی برای مردم الگو به حساب می‌آمدند، از این رو مردم مسائل معنوی، اخروی و ایمانی خود را علما دریافت می‌کردند.

وی ادامه داد: حکومت علما بر مردم در حقیقت حکومت بر دل‌ها و یک حکومت معنوی بود، که این نشان از قدرت معنوی روحانیت و علمای دین در جامعه را دارد که این به واسطه ساده زیستی و درجه ایمان آن‌ها در طول عمر با برکت بود که ایجاد جاذبه ای فراوان در بین مردم می‌شد.

حجت الاسلام موسوی تصریح کرد: طلاب باید سعی داشته باشند این جایگاه را حفظ کنند، و باید مراقب بود که روحانیت به این سمت کشیده نشود، این دنیای چند روزه چندانی ارزش ندارد، از این رو طلاب باید به جای اینکه جذب تجمل گرایی و زخارف دنیایی شوند پس از اصلاح خود، باید مانع ورود مردم به این عرصه شوند.

ضرورت الگو برداری از زندگی ائمه اطهار در تمامی ابعاد زندگی   

وی در بیان راهکار های موجود برای دوری از تجمل گرایی ابراز داشت: یکی از راهکار های آن این است که ما در تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی خود ائمه اطهار(ع) را به عنوان الگوهای خود قرار دهیم، به طور مثال در امر ازدواج، باید نوع ازدواج آن‌ها را بررسی کرد و دید که مراسم‌ها به شکلی برگزار می‌شده است، این غلط است که می‌گویند چون زمان فرق کرده تأثیری نداشته و مناسب نیست.

حجت الاسلام موسوی در ادامه تصریح کرد: زندگی معصومین(ع) برای تمامی زمان‌ها و مکان‌ها است، همچنین ما باید در این مسیر زندگی علما و مراجع بزرگوار خود را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم، زیرا آن‌ها واقعاً مردان الهی هستند.

داشتن زندگی سالم و با نشاط عامل دوری از تجمل گرایی

وی داشتن تعریفی درست از زندگی سالم و با نشاط را یکی دیگر از راهکارهای موجود برای دوری از تجمل گرایی دانست و بیان داشت: نشاط این نیست که تجملات و تشریفات در زندگی‌ها بیش از پیش نمایان شود، بلکه نشاط در آرامش معنوی زندگی نهفته است، در بحثی که در میان روان شناس‌ها در مورد عامل آرامش در زندگی مطرح است، اکثریت آن‌ها دین و مذهب را نام می‌برند.

حجت الاسلام موسوی تأکید کرد: طبق تحقیقات صورت گرفته از میان جمعی از ثروتمندان دنیا، به اقرار خود آن‌ها دارایی‌هایشان به هیچ وجه عامل آرامش آن‌ها نبوده بلکه سبب سلب آرامش آن‌ها نیز شده است، از این رو می‌توان نتیجه گرفت که یاد خدا، مرگ و آخرت و نیز نگاه به پایین دست خود در مسائل مادی و نگاه به بالا دست خود در مسائل معنوی می‌تواند راهکارهایی مناسبی برای دوری جامعه از مسئله مصرف گرایی و تجمل گرایی باشد.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: ما باید این دستورالعمل‌ها را در زندگی‌های خود اجرایی کنیم تا بتوانیم از آفت‌ها و پیامد های حاصل از مصرف گرایی به دور باشیم، این مسائل آفت‌هایی را به دنبال دارند که آسیب‌های آن بعداً نمایان می‌شود، از این رو ما باید به دنبال آسیب شناسی آن باشیم، زیرا اگر این اقدامات پیشگیرانه انجام نگیرد شاید به مرور زمان این سبب کمرنگ شدن ایمان مردم شود.

وی در پایان با اشاره به روایتی از معصومین(ع) در این زمینه بیان داشت: خداوند فرموده است اگر کسی در دنیا گرفتار تجملات و مسائل دنیایی شود، من آن حلاوت و شیرینی عبادت را از دل او خواهم کند.

شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، پرسش‌های زیر بخشی از پرسش‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:

چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟

علت کار گریزی چیست؟

چرا در روابط همسایگی‌مان رعایت‌های لازم را نمی‌کنیم؟

چرا در زمینه فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطی به طور کامل نیستیم؟

حد زادوولد در جامعه ما چیست؟

الگوی تفریح سالم چیست؟

نوع معماری در جامعه ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهای ماست؟

در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟

چرا در برخی از بخش‌های کشورمان طلاق زیاد است؟

علت پرخاشگری و بی‌صبری در میان بعضی از ماها چیست؟

چقدر به قانون احترام می‌کنیم؟ علت قانون گریزی در برخی از مردم چیست؟

انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟

وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟

چرا برخی از حرف‌های خوب، ایده‌های خوب، در حد رؤیا و حرف باقی می‌ماند؟

چه کنیم که ریشهٔ ربا در جامعه قطع شود؟

آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟

تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟

چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟

چرا پشت سر یکدیگر حرف می‌زنیم؟

چرا در برخی از بخش‌های کشورمان روی آوردن جوان‌ها به مواد مخدر زیاد است؟

چرا صلهٔ رحم در بین ما ضعیف است؟

آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟

طراحی لباسمان چقدر متناسب با نیازهای ما و عقلانی و منطقی است؟

آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟

آیا ما در معاشرت‌های روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوییم؟

بعضی‌ها با داشتن توان کار، از کار می‌گریزند؛ علت کار گریزی چیست؟

علت پرخاشگری و بی‌صبری و نا بردباری در میان بعضی از ماها چیست؟

حقوق افراد را چقدر در رسانه‌ها ، در اینترنت و... مراعات می‌کنیم؟

تولید کیفی در بخش‌های مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟

چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌های اداری ما کم است؟

چرا در بعضی از شهرهای بزرگ، خانه‌های مجردی وجود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ما نفوذ کرده است؟

چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟

چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعی‌اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی‌اش محفوظ بماند؟

چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟/9192/ت301/ن

ارسال نظرات