۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۱۶۷۶۸۵
در دانشکده صدا و سیما قم؛

نشست تخصصی حکمت تبلیغ و رسانه برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ استاد فلسفه دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت تبلیغ و جایگاه آن گفت: تبلیغ به معنای آشکار شدن استعدادها است و مطرح کردن حقیقتی از طریق رساندن تمام و کمال به طوری که جایگاه نظری و عملی و موقف واقعی آن مشخص شود.
نشست علمي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‏الاسلام یحیی کبیر استاد فلسفه دانشگاه تهران در نشستی که صبح امروز در سالن همایش‏ دانشکده صدا و سیمای قم برگزار شد، به اهمیت تبلیغ و جایگاه آن اشاره کرد و گفت: تبلیغ به معنای آشکار شدن استعدادها است و مطرح کردن حقیقتی از طریق رساندن تمام و کمال آن به طوری که جایگاه نظری و عملی، و موقف واقعی آن مشخص شود.
وی در ادامه افزود: بین حکمت و وحی وجه اشتراک وجود دارد، اما ممکن است فیلسوف  مطلبی را بگوید و برود، حالا می‏خواهد به انتها برسد یا نرسد، اما پیامبران وظیفه دارند که افراد را پرورش دهند و بعد از پرورش مرحله هدایت را آغاز کنند.
این محقق حوزه و دانشگاه در ادامه عنوان کرد: در 10 سال گذشته دکتر ابراهیمی‏دینانی بسیار تخصصی و معرفت‏شناسانه در این وادی وارد شده است و بحث هرچه عمیق‏تر باشد جهانی‏تر می‏شود و این نکته مهم است که تبلیغ و رابطه گفت‌و‏گو محور به حدی اهمیت دارد که افلاطون در این باره می‏گوید؛ اگر گفت‌وگو را از فلسفه بگیرید دیگر چیزی از آن باقی نمی‏ماند.
وی در مورد ریشه تبلیغ گفت: راغب در مفردات خود، بلوغ تبلیغ و بلاغ را به دنبال هم می‏آورد، تبلیغ به معنای آشکار شدن استعدادها است و مطرح کردن حقیقتی از طریق رساندن تمام و کمال به طوری که جایگاه نظری و عملی و موقف واقعی آن مشخص شود.
حجت‏الاسلام کبیر افزود: خداوند به موسی فرمود؛ إذهب الی فرعون انه طغی و فقل.... که اینجا برای آغاز تبیین مطالب، خداوند به گفتار و گفت‏وگو اشاره دارد، البته دو عنصر مهم در بلاغت روان‏شناسی و جامعه‏شناسی مردم است، البته می‌توان این مطلب را در ابعاد دیگر هم تسری داد مانند انواع شکر که در شکر سه مرتبه وجود دارد اول شکر ذاتی، دوم شکر فعلی و سوم شکر لسانی اما شکر لسانی معلول شکر قلبی است و اگر این اتفاق افتاد بلاغ نام دارد.
وی در ادامه گفت: تبلیغ از اوصاف انبیا است و ما نباید از آن به آسانی عبور کنیم و وجود لفظی و کتابی مهمترین اصل برای ارائه مطالب است، البته وقتی کتابت باشد به دنبال خود نقد و نظر را هم به همراه می‏آورد، البته ایراد ندارد اما خط قرمز ما کتاب وحی است.
استاد فلسفه دانشگاه تهران در ادامه ابراز داشت: لازمه تاثیر گذاری صبر است، امام خمینی(ره) در این‏باره می‏فرمایند؛ به بعضی از افراد باید یک بار بگویید و به بعضی دیگر باید سه بار گفته شود اما به بعضی‏ها اگر 100 بار بگویید باز هم کم است، البته من معتقدم اگر تئوری سیاسی امام خمینی(ره) اعتقاد شده باشد دیگر لغزش از ولایت فقیه امکان ندارد.
وی اظهار داشت: برخلاف تمامی نظرات موجود عقل و حکمت دو مقوله جدای از یکدیگر هستند یعنی عقل ظرف و  حکمت مظروف است، بحث ما در این جا این است که انسان اگر بخواهد به حکمت عملی و نظری برسد نیاز به گفت‌وگو دارد و غیر ازآن راهی نیست، در حکمت یک مسأله وجود دارد و آن اینکه حکیم اهل دیالوگ و گفت‏گو است و اگر آن را حذف کنیم دیگر حکمت وجود ندارد.
حجت‌الاسلام کبیر با اشاره به آیه «لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَی الْمُؤمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولاً مِّنْ أَنفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُّبِینٍ» بیان کرد: در این آیه نکات فراوانی وجود دارد که مهمترین آنها سه ویژگی موجود در تبلیغ وحی است که این سه ویژگی، ذاتی پیامبر است که نخستین ویژگی ایجاد تفکر نسبت به آیات آفاقی و انفسی است، دومین ویژگی تربیت و تزکیه است و سومین ویژگی تعلیم کتاب و حکمت است./979/پ202/پ
ارسال نظرات