۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۱۶۷۷۸۲
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

نزاع شیعه و سنی توطئه آمریکا و رژیم صهیونیستی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، تحکیم وحدت مسلمانان را نیاز حیاتی جهان اسلام خواند و گفت: نزاع شیعه و سنی یک توطئه سیاسی از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی است.
حجت الاسلام سيد علي قاضي عسکر

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر در پاسخ به سئوالات شرکت کنندگان در همایش «نقش فقها در تحکیم وحدت اسلامی» که در سودان برگزار شد، با بیان اینکه شیعه و سنی در مسائل اساسی مشکلی با یکدیگر ندارند، گفت: مسلمانان در توحید، نبوت، معاد، قرآن و اهل بیت و بسیاری از موضوعات دینی با یکدیگر وحدت نظر دارند و بر این اساس باید از هر گونه اختلاف پرهیز کنند.

 

سرپرست حجاج ایرانی به تحرکات ضد اسلامی تروریست‌ها در سوریه اشاره کرد و گفت: آیا امروز خطر اسرائیل غاصب برای مسلمانان بیشتر است یا خطر سوریه؟ آن زمان که صهیونیست‌ها در غزه با موشک خانه‌های مردم را ویران می‌کردند، افرادی که اکنون در سوریه در حال جنگیدن هستند، کجا بودند و چرا ان زمان به دفاع از فلسطینیان بر نخواستند؟

 

وی خطاب به علمای حاضر در همایش اظهار داشت: آیا امریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی که به جنگ در سوریه دامن می‌زنند دلسوز مسلمانان هستند؟

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اضافه کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات سوریه کاملا شفاف و اصولی است. ما می‌گوییم از خارج برای مردم سوریه تعیین تکلیف نکنند. باید جنگ و خونریزی در سوریه پایان پذیرد و مردم بدون دخالت خارجی‌ها حکومت خود را انتخاب نمایند.

 

وی به تحرکات نظامی و سیاسی امریکا علیه سودان اشاره کرد و گفت: مدتی است که امریکا با کشور سودان در حال جنگ سیاسی است و گاهی هم عملیات نظامی انجام می‌دهد و این یک اقدام خائنانه است. ما می‌گوییم که شما مردم سودان قهرمان هستید آمریکا نباید برای شما تصمیم بگیرد همین مساله در مورد سوریه نیز صدق می‌کند.

 

آقای قاضی عسکر خطاب به علمای سودان افزود: آیا می‌دانید که حدود 1000 نفر از اروپا در سوریه می‌جنگند؟ آیا می‌دانید که جوانان سنی و علوی طرفدار حکومت سوریه را با کارد سر بریدند و کودک چهار ساله را در مقابل پدر و مادرش به دار آویختند؟

 

سرپرست حجاج ایرانی در پاسخ سئوال یکی دیگر از علمای علمای حاضر در این همایش گفت: شما می‌گویید که برخی عوام شیعه خلفا و صحابه پیامبر را سب می‌کنند البته می‌دانید این مساله عمومیت نداشته و علما و مراجع ما این گونه رفتارها را قبول ندارند و اعتقاد شیعه نیز پرهیز از اهانت به مقدسات دینی و مذهبی است. اما در سوریه عده ای با پوشش اسلام، قبر حجربن عدی از صحابه جلیل القدر پیامبر را ویران کردند. کدام یک از وهابی‌ها و آنها که ما را متهم به سب صحابه می‌کنند، نسبت به این توهین واکنش نشان داد؟

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تداوم رایزنی‌ها و مذاکرات بین علمای ایران و سودان را ضروری دانست و گفت: ما آمادگی داریم که علمای سودان از ایران دیدن کنند. همچنین علمای ایران نیز متقابلا به سودان سفر کنند و با هم در مورد مسائل مختلف جهان اسلام تبادل نظر کنیم.

 

وی افزود علمای سودان در سفر به ایران می‌توانند به کردستان و سیستان و بلوچستان سفر کنند و ببینند برادران اهل سنت در ایران دارای مساجد بزرگ و حوزه‌های علمیه هستند و شیعه و سنی به صورت مسالمت آمیزی با هم زندگی می‌کنند.

 

آقای قاضی عسکر در پاسخ به سئوال یکی از علمای سودان در مورد اوضاع بحرین گفت: شما که خود را مخالف دیکتاتورها و حامی مسلمانان می‌دانید حکومت بحرین مدعی است که سنی است و اکثریت شیعه را تحت فشار قرار داده است. اگر آنها اعتقاد به اسلام و قرآن داشتند مردم را به گلوله نمی‌بستند و زن‌ها را هتک حرمت نمی‌کردند. آیا شما در مقابل حکومت بحرین موضع گرفته اید و آیا فقط در سوریه باید از مردم حمایت کرد؟

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان گفت مسلمانان با هم برادرند و نباید اجازه دهند که دشمنان ایجاد اختلاف کنند. باید در همایش‌ها و جلسات مشترک اختلافات را برطرف کنیم و مسائل تخصصی را در مراکز علمی و دانشگاهی به بحث بگذاریم.

 

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی که برای شرکت در همایش نقش فقها در تحکیم وحدت اسلامی به سودان سفرکرده بود با آقای الفاتح تاج السر وزیر ارشاد و اوقاف سودان و آقای الصافی جعفر رئیس مجمع ذکر الذاکرین سودان به طور جداگانه دیدار و گفت و گو کرد.

 

وی دیدارهای دوجانبه و چند جانبه ای با علمای سودان داشت و از دانشگاه «ام درمان» سودان نیز بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت‌های آموزشی و علمی این دانشگاه قرار گرفت. /920/د102/ی

ارسال نظرات