۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۱۶۷۸۵۸
استاد اخلاق حوزه:

اعتکاف فرصت مناسبی برای زدودن زنگارهای روحی است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه روش زندگی معتکفان پس از اعتکاف تغییر می‌کند، گفت: انسان وقتی سه روز فرصت اندیشیدن و ارتباط با خدا پیدا می‌کند، کاستی‌هایی که در وجودش است را احساس می‌کند و متوجه زنگارهای دل و آن چیزهایی که دل او را حجاب کرده و نمی‌گذاشته حقایق را ببیند، می‌شود.
علي نظري منفرد

حجت‌الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد، استاد اخلاق حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، حلول ماه مبارک رجب ماه نزول برکات الهی را به همه علاقه‌مندان به دین و معنویت تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که همه از فیوضات و برکات این ماه بهره لازم را ببرند.

 وی با بیان اینکه اعتکاف یکی از اموری است که در شریعت وارد شده و اهمیت بسیار دارد، گفت: خداوند متعال در قرآن مجید درباره مسجدالحرام به حضرت ابراهیم‌(ع)‌ و حضرت اسماعیل‌(ع) می‌فرماید که خانه من را برای طواف کنندگان، نمازگزاران و معتکفان، آماده کنید.

 این استاد اخلاق حوزه به نقش اعتکاف در معنویت‌زایی افراد اشاره کرد و با بیان اینکه اعتکاف این سنت دیرینه از زمان ابراهیم خلیل الله همچنان مورد توجه پروردگار متعال بوده است، تصریح کرد: اعتکاف فرصت مناسبی برای زدودن زنگارهای روح آدمی، است.

 حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد افزود: انسان معتکف حداقل سه روز فرصت دارد تا بیشتر اندیشه کند، از مظاهر دنیوی و مادی دست بردارد، حتی اشتغالات مادی را نداشته باشد تا بتواند ممحض در معنویت شود.

 وی با بیان اینکه ائمه معصومین‌(ع) اهمیت بسیاری به اعتکاف می‌دادند، گفت: پیامبر اکرم‌(ص)، هر سال دهه پایانی ماه مبارک رمضان را با آن مشاغلی که داشتند معتکف می‌شدند و سال سوم هجرت هم که دهه پایانی ماه رمضان با جنگ بدر مصادف شده بود، اعتکاف آن سال را قضا کردند.

 این استاد اخلاق حوزه خاطرنشان کرد:‌ اعتکاف یک سنت و عمل مستحب است، اما برکات فراوانی دارد؛ وقتی معتکف زمانی را که مقرر شده و حداقل آن سه روز است اقدام به روزه گرفتن، دعا خواندن، تلاوت قرآن و خواندن نماز می‌کند و از مشاغل دنیا دست می‌کشد، هرگز بدون برکات نخواهد بود.

 وی با بیان اینکه در اعتکاف حجاب‌ها کنار زده شده و پیوند با مبدأ هستی یعنی خداوند متعال بیشتر می‌شود، گفت: روش زندگی معتکفان پس از اعتکاف تغییر پیدا می‌کند، چراکه خود اعتراف کرده‌اند که جهت‌گیری آنها در زندگی تغییر کرده و راه‌های جدیدی پیش پای آنان باز شده است.

 حجت‌الاسلام والمسلمین منفرد تأکید کرد: انسان وقتی سه روز فرصت اندیشیدن و ارتباط با خدا پیدا می‌کند، کاستی‌هایی که در وجودش است را احساس می‌کند و متوجه زنگارهای دل و آن چیزهایی که دل او را حجاب کرده و نمی‌گذاشته حقایق را ببیند، می‌شود.

 وی افزود: پیامبری که می‌فرماید استغفار زنگار دل را می‌برد، سه روز اعتکاف و سه روز پی در پی متوجه خدا بودن آن هم در خانه خدا که نوعی ضیافت الهی است، و خواندن نماز که از ارکان دین است، به یقین در زندگی و جهت‌گیری‌های انسان تغییر حاصل می‌کند. /920/ت302/ن

ارسال نظرات