۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۱
کد خبر: ۱۶۷۸۸۹
حجت‌الاسلام پیشوایی:

تاریخ اسلام و تشیع را نمی‌توان بدون مباحث کلامی و اعتقادی دنبال کرد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و محقق مسائل تاریخی گفت: جنگی که با خوارج پیش آمد، سر یک بحث اعتقادی پیش آمد، پس در مسأله دین، نمی‌توان مسأله اعتقاد را نادیده گرفت، تاریخ اسلام و تشیع را نمی‌توانیم بدون مباحث کلامی و اعتقادی بخوانیم، ولی باید در نظر داشته باشیم که تاریخ را کلامی نکنیم، باید سهم تاریخ را حفظ کنیم و سهم زیادی به کلام ندهیم.
مهدي پيشوايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مهدی پیشوایی، کارشناس مسائل تاریخی، در برنامه پرسمان که از رادیو معارف پخش می‌شد، در پاسخ به پرسش «اگر نگاه کلامی و اعتقادی به تاریخ نداشته باشیم، امام جواد (ع) با وجود شرایط سنی کم، خفقان حاکم در آن‌جا و قدرت گسترده عباسی، چگونه امامتش مقبول و مطلوب واقع می‌شد؟» گفت: این سؤال دقیقی نیست و به چند دلیل، سؤال انحرافی است.

وی ادامه داد: یکی این‌که تاریخ امامت، تاریخ یک مذهب است، امامت امام جواد (ع) جزو تاریخ امامت است و تاریخ امامت هم تاریخ یک مذهب است، آیا می‌شود در تاریخ یک مذهب، مباحث کلامی و اعتقادی را در نظر نگرفت، تاریخ اسلام تاریخ یک دین است، آیا کسی می‌تواند در بررسی تاریخ اسلام، دین، مباحث کلامی و مباحث اعتقادی را نادیده بگیرد، کسی تاریخ مسیحیت را می‌خواند یا می‌نویسد، می‌تواند مباحث کلامی مسیحیت را نادیده بگیرد.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: دومین دلیل این است که در تاریخ اسلام و تشیع مباحث کلامی و اعتقادی خودش حادثه ساز شده است، مثلاً در جریان سقیفه، ابوبکر به خلافت رسید و امام علی (ع) در موضع اعتراض قرار گرفت، حضرت علی (ع) شب‌ها همسرشان، حضرت فاطمه زهرا (س) را بر مرکبی سوار می‌کردند و در خانه انصار و مهاجرین می‌رفتند و با آن‌ها بر سر خلافت بحث می‌کردند.

حجت‌الاسلام پیشوایی در ادامه گفت: حضرت علی (ع) به مردم می‌فرمودند، من جانشین پیامبر (ص) هستم، چرا شما با ابوبکر بیعت کردید؟ مردم می‌گفتند حرف شما درست است، ولی شما دیر آمدید، ما بیعت کردیم و نمی توانیم آن را پس بگیریم، ما نمی‌توانیم پیمانمان را بشکنیم و اعتقاد آن‌ها به این‌که باید به بیعتشان پایبند باشند، باعث شد که با امام علی (ع) بیعت نکنند.

وی افزود: جای دیگری که مباحث کلامی و اعتقادی حادثه ساز می‌شود، زمانی است که خوارج دیدند در جنگ، دشمن قرآن را سر نیزه کرده است، گفتند یا علی این‌ها راست می‌گویند، این‌ها مسلمانند و ما با مسلمانان نمی‌جنگیم و دست از جنگ کشیدند، به حرف امام گوش ندادند و با دشمن به خاطر قرآن نجنگیدند و بعدا پشیمان شدند و به امام علی (ع) فشار آوردند که حکمیت را به هم بزند.

این کارشناس مسائل تاریخی گفت: حضرت علی (ع)  حکمیت را به هم نزد و گفت من آن زمان به شما گفتم و شما گوش نکردید و نمی‌توانم زیر عهد و پیمانم بزنم، خوارج قبول نکردند و گفتند تو و معاویه کافر شدید، حکم از آن خدا است، شما چرا مسئله دین را به دست عمرعاص و ابوموسی دادید، این یک امر دینی است و گناه است که این را به دست بشر دادید، خوارج به این بحث اعتقادی دامن زدند و شاخه‌هایی در مذهب به وجود آوردند.

وی ادامه داد: جنگی که با خوارج پیش آمد، سر یک بحث اعتقادی پیش آمد، پس در مسئله دین، نمی‌توان مسئله اعتقاد را نادیده گرفت، تاریخ اسلام و تشیع را نمی‌توانیم بدون مباحث کلامی و اعتقادی  بخوانیم، ولی باید در نظر داشته باشیم که تاریخ را کلامی نکنیم، باید سهم تاریخ را حفظ کنیم و سهم زیادی به کلام ندهیم.

حجت‌الاسلام پیشوایی اظهار داشت: اما در مورد امام جواد (ع) یک نکته اساسی و کلیدی وجود دارد، به اعتقاد شیعه امامت شئون مختلفی دارد که یکی از آن‌ها ریاست مومنان و تشکیل حکومت است، یکی دیگر از وظایف امام، مرجعیت مردم است، امام ادامه دهنده راه پیامبر (ص) است، پیامبر (ص) تمام نیازهای مردم را برطرف می‌کرد و سؤالاتشان را جواب می‌داد، امام باید در این حد باشد.

 وی ابراز داشت: برای مثال، طبیبی را در نظر بگیرید که با وجود مهارت بسیار، موفق به دایر کردن مطب نشد، یا این‌که مردم او را نمی‌شناسند و به او مراجعه نمی‌کنند، این باعث از بین رفتن طبابتش نمی‌شود، مرجعیت دینی امام جواد (ع) نیز چنین بود، گاهی مردم او را می‌شناختند و به او مراجعه می‌کردند و گاهی هم به او مراجعه نمی‌کردند، اما این باعث از بین رفتن صلاحیت او نمی‌شد.

این کارشناس حوزوی در پایان خاطر نشان کرد: امام جواد (ع) صلاحیت ذاتی را داشت، درست است که حکومت جائر بود یا مردم او را نمی‌شناختند و خفقان در آن‌جا حکم فرما بود، اما او امام بود، مقبولیت و مشروعیت داشت، مشروعیت از جانب خدا است اما مقبولیت از جانب مردم است، اگر بعضی از مردم او را به عنوان رئیس عموم مسلمانان قبول نکردند، و برای بعضی این مقبولیت حاصل نشد، این در مشروعیت وی اثری ندارد. /9194/پ202/ن

 

ارسال نظرات