۰۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۱۶۷۹۲۳
لاریجانی:

کاندیداها شرایط محیطی کشور را در رفتارهای سیاسی خود در نظر گیرند

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتظار مجلس از کاندیداهای ریاست جمهوری آن است که شرایط محیطی بین‌المللی کشور را در تبلیغات و رفتارهای سیاسی خود لحاظ کنند، گفت: کاندیداها باید به نحوی در دوره تبلیغات ریاست جمهوری عمل کنند که همت و اراده همگانی با امیدواری به آینده در جهت صیانت از حقوق ملت فراهم شود
علي لاريجاني

به گزارش خبرگزاری رسا، علی لاریجانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه اول خرداد) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور گفت: اخیرا مسوولان عاجز و درمانده رژیم صهیونیستی به دست و پا افتادند که کشورهای غربی قبل از انتخابات، تحریک و تشدید به تحریم‌ها نمایند؛ شاید با این توهم که بحث‌های انتخاباتی در ایران نوعا ذهن رهبران ایران را از رفتارهای ماجراجویانه آنان منصرف کرده است؛ غافل از اینکه انتخابات در ایران با هر اختلاف سلیقه‌ای استحکام بیشتری در مبارزه با رژیم صهیونیستی ایجاد خواهد کرد و توان جدیدی را برای پیگیری راه امام(ره) و شهدا به پیکر اجرایی کشور وارد خواهد کرد و به فضل الهی ملت ایران با انرژی انتخابات دسائس آمریکا و رژیم صهیونیستی را نقش برآ‌ب خواهند نمود.

 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: طبعا انتظار مجلس شورای اسلامی از کاندیداهای ریاست جمهوری در این مقطع این است اولا شرایط محیطی بین‌المللی کشور را در تبلیغات خود و رفتارهای سیاسی خود لحاظ نمایند ثانیا به نحوی در دوره تبلیغات ریاست جمهوری عمل کنند که همت و اراده همگانی با امیدواری به آینده در جهت صیانت از حقوق ملت فراهم گردد.

 

رییس مجلس در ادامه با اشاره به جایگاه و شخصیت حضرت علی (ع) گفت: حضرت علی شخصیتی بود که در دامان پیامبر عظیم الشان پرورش یافت و در همه حال در خدمت بنی مکرم اسلام بود.

 

نماینده مردم قم افزود: حضرت علی در پیشگاه الهی در جایگاهی قرار داشت که آیه ولایت در شان آن حضرت نازل شد و 66 نفر از مفسران و فقیهان بزرگ اهل سنت این آیه را در شان امام علی (ع) دانسته اند.

 

وی گفت: حضرت علی (ع) شخصیتی بود که پیامبر اکرم درباره او گفت: "من کنت مولاه فهذا علی مولاه" ، "اللهم و ال من والاه و عاد من عاداه و نصر من نصرا" و چه نیکو شاعر بلند آوازه ایران سروده است.

 

به گفتار پیغمبرت راه جوی، دل از تیرگی ها بدین آب شوی، چهگفت آن خداوند تنزیل و وحی، خداوند امر و خداوند نهی، که من شهر علمم علی ام در است، درست این سخن گفت به پیغمبرات، منم بنده اهل نبی ستاینده خاک پای وصی، بر این زادم و بر این هم بگذرم، چنان دان که خاک پای حیدرم.

 

لاریجانی افزود: احمد بن همبل می گوید فضایلی که درباره حضرت علی (ع) وارد شده است درباره هیچ کسی نقل نشده است و برخی از آن نکات والا را ذکر کرده است که رسول خدا درباره امام علی (ع) فرمود: ای علی نسبت تو به من نسبت هارون به موسی است مگر در نبوت که بعد از من پیغمبری نیست.

 

رییس مجلس افزود: پیامبر فرموده است که به علی ناسزا نگویید که او شیفته و بی قرار ذات الهی است و پروردگار عالمیان در باب علی بن ابی طالب تعهدی نموده است و فرموده که علی پرچمدار هدایت و کانون نور ایمان و پیشوای اولیا الله و نور برای هر کسی که مرا اطلاعت کند.

 

نماینده مردم در مجلس با اشاره به این سخن پیامبر که فرمود علی امیر مردم با ایمان که پیشوای متضمن، رهبر کمال یافتگان، کسی که او را تصدیق کرد رستگار شد و کسی که او را تکذیب کرد رسوا و ساقط شد افزود: سخن گفتن از امام بر حق مسلمانان به دلیل شخصیت همه جانبه و متعالی او بسیار دشوار است و به درستی می خوانیم.

 

یغیمه نویسنده مسیحی لبنانی گفته است علی تنها در میدان جنگ قهرمان نبود در همه قهرمان بود، در صفای دل، پاکی وجدان، جذابیت سحرآمیز بیان، انسانیت واقعی، حرارت ایمان، آرامش شکوهمند، یاری مظلومان، تسلیم حق بودن در هر نقطه و هر جا که رخ نماید، او در همه این میدان ها قهرمان بود.

 

وی برای بهره جستن از چنین ایامی که مصادف با ولادت آن حضرت و ایام اعتکاف رجبیه می باشد به چند موضوع از آموزه های علمی در بعد فردی و اجتماعی را مورد توجه قرار داد و گفت: امام علی تقوا و زهد و شب و روز مردم خدا را این گونه توصیف می کند کهب ندگان خدا بدانید که تقوا حصار و بارویی بلند و غیرقابل تسلط است و بی تقوایی و هرزگی حصار و بارویی پست است که مانع و حافظ ساکنان خود نیست و آن کس را که به آن پناه ببرد حفظ نمی کند و در جای دیگر می فرماید خواب خویش را به وسیله تقوا تبدیل به بیداری کنید و وقت خود را با آن به پایان رسانید و احساس آن را در دل خود زنده نمایید و گناهان خود را با آن بشویید همانا تقوا را صیانت کنید و خود رادر صیانت تقوا قرار دهید.

 

لاریجانی با اشاره به این سخن حضرت علی (ع) که می فرماید زهد در دو جمله قرآن خلاصه شده است و آن این که " بر آنچه از مادیات دنیا از شما فوت می شود متاسف نشوید و بر آنچه به دست می آورید شاد نگردید" افزود: هر کس بر گذشته اندوه نخورد و برای آینده شادمان نشود بر هر دو جانب زهد دست یافته است، چقدر این حقایق شخصیت ساز را عالی بیان فرموده اند و زهد را از عوامفریبی به کلی جدا کردند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امام کلید تکوین واقعیت شخصیت افراد را در عبادت آزادگان و شب زنده داری توصیف کردند و فرمودند همانا گروهی خداوند را به انگیزه پاداش می پرستند که این عبادت تجارت پیشگان است و گروهی او را از ترس می پرستند که این عبادت برده صفتان است و گروهی او را برای آن که از او سپاسگذاری کرده باشند می پرستند که این عبادت آزادگان است.

 

نماینده مردم قم در مجلس به بخش دیگری از سخنان حضرت علی اشاره کرد و گفت: حضرت می فرمایند شب و روز مردان خدا در مکتب علوی چنان است که اگر در سبک زندگی انسان ها تجلی یابد بهشت را در دنیا یافته اند.

 

وی افزود: امام علی فرموده اند شب پاهای خود را برای عبادت جفت می کند، آیات قرآن رابا آرامی و شمرده شمرده تلاوت می نماید و با زمزمه آن آیات و دقت در معنای آنا غمی عارفانه در دل خود ایجاد می کنند و دوای دردهای خویش را به این وسیله ظاهر می سازند و هر چه از زبان قرآن می شنوند مثل این است که به چشم می بیند همین هایی که چنین شب زنده داری می کنند و تا این حد روحشان به دنیای دیگر پیوسته است روزها مردانی هستند اجتماعی، بردبار، دانا و نیک و پارسا.

 

لاریجانی گفت: عالی ترین خکمت های عملی را می توان از نهج البلاغه امام و سیرهایشان در اداره بهینه حکومت یافت، چه در زمان رسول گرامی اسلام جه در همه غزوات امام حضور داشتند و چه در حادثه غدیر و چه در سال های پس از رحلت پیامبر و چه در دوران حکومت کوتاه ایشان.

 

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که علی در دوران خلافتش سه دسته را از خود طرد کرد گفت: اولین گروه اصحاب جهل و ناکسین بودند که لحاظ روحیه پول پرستان و صاحبان مطامع و طرفداران تبعیض بودند و سخنان امام علی را درباره عدالت و مساوات عمل نمی کردند.

 

نماینده مردم قم در مجلس افزود: گروه دیگر که حضرت علی (ع) آنها را طرد کرد ماسقین و اصحاب صفین هستند که روح سیاست و تملق و نفاق داشتند و گروه دیگر مارقین و اصحاب نهروان یا خوارج که روحشان روح عصبیت های ناروا و خشک مقدسی ها و جهالت های خطرناک بود که علی (ع) نسبت به همه اینها دافعه نیرومند و حالتی آشتی ناپذیر داشت.

 

وی گفت: امام درباره حقوق مردم و حکومت می فرماید بزرگترین این حقوق متقابل حق حکومت بر مردم و حق مردم بر حکومت است، فریضه الهی است که برای همه و همه حقوقی مقرر فرموده است و این حقوق را مایه انتظارم روابط مردم و عزت دین آنها قرار داده است و مردم هرگز روی شایستگی نخواهند دید مگر حکومتشان صلح باشند و حکومت ها هرگز به صلاح نخواهند آمد مگر توده مردم استوار و با استقامت شوند و هر گاه توده ملت به حقوق حکومت وفادار باشند و حکومت حقوق مردم را ادا کند آن وقت است که حق در جامعه محترم و حاکم خواهد شد و ارکان دین به پا خواهد خواست و نشانه ها و علایم عقل بدون هیچ گونه انحرافی ظاهر خواهد شد و آن وقت است که سنتها در مجرای خود قرار خواهد گرفت و محیط و زمانه محبوب و دوست داشتنی می شود و دشمن از طمع بستن به چنین اجتماع و محکم و استواری مایوس خواهد شد.

 

لاریجانی افزود: حضرت علی (ع) می فرماید مبادا بپنداری که حکومتی که به تو سپرده شده است یک شکار است که به تو سپرده شده است یک شکار است که به چنگت افتاده است بلکه امانت گذاشته شده است و مافوق تو از تو رعایت و نگهداری و حفظ حقوق مردم را می خواهد، تو را نرسد که به استبداد و دلخواه در میان مردم رفتار کنی.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به سخنان حضرت علی خطاب به مالک اشتر که گفت در قلب خود استثمار مهربانی و محبت و لطف به مردم را بیدار کن و مبادا مانند یک درنده که دریدن و خوردن را فرصت می شمارد رفتار کنی که مردم یا مسلمان و برادر دینی تو هستند یا غیر مسلمان و انسانی مانند تو، افزود: امید است مکتب علوی در عصر حاضر زمینه رهایی بخشی انسان ها را از چنبره تمدن مادی مزاحم نماید.

 

نماینده مردم قم در مجلس ضمن گرامیداشت فتح خرمشهر گفت: فتح خرمشهر نماد استقامت، مجاهدت و سلحشوری ملت ایران است و از جهتی پرده از حقیقتی برمی دارد که ملت ایران در پناه معارف اهل بیت و اتکا به خداوند و تبعیت از ولایت فقیه صحنه مصادف دشمن را به قلمرو خواری آنها بدل نموده اند همان گونه که امام جواد (ع) که این روزها مصادف با ولادت ایشان نیز بوده است فرمودند: چگونه تباه می گردد آن کسی که خدای متعال سرپرست و عهده دار اوست، این حقیقت را ملت ایران در طول سی و چهار سال علی رغم ماجراجویی های آمریکا لمس نمودند.

 

وی افزود: در 15 شهریور سال 59 کریستوفر معاون وزیر خارجه آمریکا در راس هیاتی به اروپا رفت و با سران انگلیس و فرانسه و ایتالیا مذاکره کرد و اعلام کردند که موضوع مذاکراه ایران بوده است، دو هفته بعد یعنی 31 شهریور 59 عراق به ایران حمله کرد که نشان می داد آمریکا پشت قضیه است که بعدها خود اقرار کردند که در تحریک و کمک به صدام اشتباه کردند.

لاریجانی گفت: در 9 ماه اول جنگ که بنی صدر فرماندهی کل قوا را داشت عملا توفیقی در جبهه ها نداشت و چهار عملیات برای آزادسازی مناطق اشغال شده عراق صورت گرفت و همگی با شکست همراه بود.

 

رئیس مجلس با بیان این که حضرت امام (ره) در تاریخ 14 آبان 59 دستور شکست حصر آبادان را صادر نمودند اما این دستور روی زمین ماند، افزود: پس از عزل بنی صدر وحدت در جبهه های جنگ حاکم شد ارتش و سپاه قرارگاه مشترک تشکیل دادند و روحیه بسیجی در اداره جنگ با ورود رزمندگان داوطلب اوج گرفت و در زمان کوتاهی حصر آبادان شکست و مقدمات فتح خرمشهر فراهم شد و سوم خرداد پیروزی حیرت آور فتح خرمشهر زلزله سیاسی در ارکان جبهه متحد غرب و ارتجاع عرب انداخت و این امر همزمان با تحولات سیاسی در صحنه داخلی بود.

 

نماینده مردم قم افزود: بنی صدر و لیبرال ها توسط مجلس استیضاح و عزل شدند و صحنه سیاسی داخلی به دست نیروهای مومن و حزب اللهی افتاد هر چند منافقین در داخل دست به ترور زدند ولی وحدت سیاسی در داخل و تبعیت از مقام ولایت امر هم قائله منافقین را در داخل خاتمه داد و همه نصرت فراوان در جبهه ها را تدارک دید.

 

وی گفت: نتیجه مجاهدت های بلند شهدای دفاع مقدس حرکت بیداری اسلامی در دنیای اسلام شده است که پدیده ای نو و نویدبخش در عهد حاضر است، این حرکت زنده و پیش رونده می باشد.

 

لاریجانی گفت: باید حکومت بحرین دست از ایستادگی در برابر ملت خود بردارند، رفتار شنیع نظامیان آل خلیفه در تعرض به منزل آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر مسلمانان بحرین قابل تحمل برای مسلمانان نیست و این گونه اساعه ادب به حریم بزرگان دینی نه تنها هیمنه دروغین سلطنت را نشان نمی دهد که هراس سیاستمداران از بقای حکومت را علنی می نماید./901/د102/ج

ارسال نظرات