۰۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۱۶۸۱۲۳
در گفت‎وگو با فرمانده سپاه خرمشهر مطرح شد؛

از شیرینی ها تا تلخی های آزاد سازی خرمشهر

خبرگزاری رسا ـ فرمانده سپاه خرمشهر گفت: به یقین در کنار هر شادی و شیرینی، تلخی هم وجود دارد و زمانی که پیام امام راحل از رادیو مبنی بر پذیرش قطعنامه و نوشیدن جام زهر پخش شد، بنده در پادگان بودم و این یکی از تلخ ترین خاطراتم در دوران هشت سال دفاع مقدس بود.
خرمشهر

عادل فرهانیان، فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با یادآوری لحظات شیرین، تلخ و سال ها رنجش ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس، به آزادسازی خرمشهر و نقش سپاه خرمشهر در آزادسازی این شهر اشاره و تصریح کرد: نقش سپاه خرمشهر در آزادسازی این شهر نقشی بنیادی و اساسی بود و در واقع سپاه خرمشهر صاحب خانه بوده و باید به خوبی از خانه خود دفاع می کرد.

فرمانده سپاه خرمشهر با بیان این که سپاه خرمشهر با تقدیم شهدای بسیار نقش محوری در آزادسازی خرمشهر ایفا کرد، اظهار داشت: نقش شهید جهان آرا فرمانده دلاور و قهرمان سپاه خرمشهر، شهید عبدالرضا موسوی و نقش کلیدی در به کار گیری چندین گردان از نیروهای بسیجی و رزمنده، سبب آزادسازی خرمشهر از دستان شیطانی دژخیمان بعثی شد.

فرهانیان با بیان این که در دوران هشت سال دفاع مقدس شیرینی ها و تلخی های فراوانی وجود داشت، آزادسازی خرمشهر را یکی از شیرین ترین اتفاقات هشت سال دفاع مقدس دانست و گفت: به یقین در کنار هر شادی و شیرینی، تلخی هم وجود دارد و زمانی که پیام امام راحل از رادیو مبنی بر پذیرش قطعنامه و نوشیدن جام زهر پخش شد، بنده در پادگان بودم و این یکی از تلخ ترین خاطراتم در دوران هشت سال دفاع مقدس بود.

فرمانده سپاه خرمشهر با اشاره به نتایج آزادسازی خرمشهر، بیان داشت: آزادسازی خرمشهر روحیه ایستادگی و مقاومت را در بین رزمندگان مضاعف کرد و رییس حزب بعث عراق که در مصاحبه های مختلف اعلام کرده بود سه روز خوزستان و یک هفته ای تهران را فتح می کند، از مقاومت رزمندگان شگفت زده شده بود و همه نقشه ها و وعده های پوچ صدام بر باد فنا رفت.

فرهانیان با تأکید بر این که نقش مردم در آزادسازی خرمشهر نباید نادیده گرفته شود، اظهار داشت: یکی از عواملی که سبب شد رژیم بعث عراق را از خرمشهر دور کند مقاومت ها و ایثارگری های جانانه مردم بود.

وی خاطرنشان کرد: مردم خرمشهر از جمله زن، مرد، کودک و پیر و جوان شانه به شانه رزمندگان در برابر یاوه گویی های رژیم بعث عراق ایستادگی کردند که در این بین مشاهده زن هایی که با دست خالی در برابر رژیم تا دندان مسلح بعث عراق مقاومت می کردند در نوع خود جالب و شورآفرین بود.

فرمانده سپاه خرمشهر تصریح کرد: خرمشهر به سقوط نزدیک شده بود و سپاه وسایل نقلیه جهت خروج زنان از شهر را فراهم کرده بود اما کسی از شهر خارج نشد و زن و مرد تا آخرین قطره خون خود در برابر بعثی ها ایستادگی کردند.

فرهانیان وحدت، رهبری و مردم را سه عامل اصلی پیروزی جبهه حق علیه باطل دانست و گفت: در میان این سه عامل نباید از کمک ها و امدادهای غیبی الهی غافل شویم؛ چراکه مردم و رزمندگان در آن دوران با دست خالی در برابر رژیم تا دندان مسلح بعث ایستادگی کردند و اگر نبود کمک ها و استعانت های الهی به یقین در برابر رژیم بعث عراق شکست می خوردیم.

وی با تأکید بر این که وصف و سخن درباره مردم خرمشهر بسیار سخت و مشکل است، خاطرنشان کرد: در یک جمله می توان گفت که مردم خرمشهر مردمی بسیار مقاوم و ایثارگر هستند.

فرمانده سپاه خرمشهر خاطرنشان کرد: 9 ماه مشغول خدمت در سپاه خرمشهر هستم و هر زمانی که خبرنگار و گزارش گری از من می پرسد که « چه احساسی دارید در مقامی هستید که در گذشته متعلق به شهید جهان آرا بود؟» بغض گلویم را می گیرد و از پاسخ دادن به آن ناتوانم.

فرهانیان اضافه کرد: هیچ گاه خودم را در حد سردار شهید جهان آرا ندیده ام و از این که در محافل از من به عنوان جانشین سردار شهید جهان آرا یاد می کنند، احساس خوبی ندارم و خود را در جایگاه آن شهید والامقام نمی دانم.

وی به نقش تأثیرگذار مردم در خلق حماسه سیاسی اشاره و تصریح کرد: اصل حماسه سیاسی از سوی مردم خلق می شود و تا مردم نباشند به یقین حماسه ای نیز اتفاق نخواهد افتاد.

فرمانده سپاه خرمشهر خاطرنشان کرد: در قضایای فتنه سال 88 و حماسه 9 دی این مردم بودند که جلوتر از خواص در برابر بدخواهان و دشمنان نظام صف آرایی کردند و از رهبری و نظام اسلامی دفاع و تبعیت کردند.

فرهانیان در ادامه سخنانش اظهار داشت: در انتخابات امسال به یقین مردم با حضوری حداکثری و باشکوه حماسه ای دیگر را رقم خواهند زد و نظام اسلامی و انقلاب را در برابر خطرات و فتنه های احتمالی و آینده بیمه خواهند کرد.

وی با تأکید بر این که فتنه و توطئه مانع اصلی خلق حماسه سیاسی است، ابراز داشت: دشمنان و جیره خواران استکبار جهانی از حضور حداکثری و پرشور مردم پای صندوق های رأی حراس دارند و همه تلاش خود را به کار گرفته اند که این حضور مردم را کم رنگ و بی اثر جلوه دهند اما مردم ایران با تبعیت از رهبر معظم انقلاب در مقابل همه کارشکنی های دشمنان ایستادگی می کنند و حماسه ای سیاسی از نوع حماسه عاشورا را خلق می کنند.

فرمانده سپاه خرمشهر با بیان این که انتخابات امسال در جمهوری اسلامی ایران تأثیری مثبت و محوری بر بیداری اسلامی در کشورهای عربی خواهد گذاشت، اظهار داشت: قیام مردم مصر، لیبی، بحرین و تونس علیه دیکتاتورها برگرفته از مکتب بزرگ انقلاب اسلامی ایران است و شعارهای مردم این کشورها منطبق بر اسلام، قرآن و آزادی است.

فرهانیان با اشاره به سخنان حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر این که «باید انقلاب اسلامی ایران را به کل جهان صادر کنیم»، تصریح کرد: وقتی که امام این سخنان را مطرح کردند برخی ها شیطنت کردند و خواستند به جهانیان القا کنند که منظور امام صدور انقلاب با توپ، تانک، کشت و کشتار بود اما این افراد کج فهم و کوته فکر از افق روشن و فکر بلند امام خمینی(ره) آگاهی نداشتند و در برهه کنونی انقلاب اسلامی ایران همه مرزهای آبی و خاکی جهان را درنوردیده است.

وی به برنامه های سپاه خرمشهر در سالروز آزادسازی این شهر اشاره و تصریح کرد: دیدار با 313 خانواده معظم شهید به نیت 313 یار امام زمان(عج)، برگزاری مراسم دعای ندبه، دعای کمیل و زیارت عاشورا، برگزاری همایش های متنوع از جمله همایش فاتحان خرمهشر که در 2 خرداد ماه ساعت 9 صبح در تالار فرهنگی خلیج فارس خرمشهر برگزار می شود، صبحگاه مشترک نیروهای نظامی، انتظامی و بسیجی در پایگاه دریایی ارتش، نشست عاشقان ولایت با حضور رزمدگان و فاتحان خرمشهر بر مزار شهدای خرمشهر و نورافشانی خرمشهر به مدت 3 شب از مهم ترین برنامه در سالروز آزادسازی خرمشهر هستند.

فرهانیان در بخش پایانی سخنانش برگزاری رزمایش نمادین فتح خرمشهر، مراسم خاطره گویی در مسجد جامع خرمشهر، جشنواره بانوان کاروان و برگزاری مسابقات ورزشی را از دیگر برنامه های سپاه خرمشهر در سالروز آزادسازی خرمشهر قهرمان عنوان کرد./9461/ت301/غ

ارسال نظرات