۰۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۱۶۸۳۰۱
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی مطرح کرد:

المصطفی آماده همکاری با مراکز علمی و دینی آذربایجان

خبرگزاری رسا ـ هیأت عالی‌رتبه متشکل از شخصیت‌های علمی، فرهنگی و دینی جمهوری آذربایجان با حجت الاسلام والمسلمین اعرافی دیدار و گفت و گو کردند.
ديدار شخصيت‌هاي علمي، فرهنگي و ديني جمهوري آذربايجان با حجت الاسلام والمسلمين اعرافي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، هیأت عالی‌رتبه متشکل از شخصیت‌های علمی، فرهنگی و دینی جمهوری آذربایجان، با حضور در سازمان مرکزی جامعه المصطفی العالمیه، با حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی، رییس جامعةالمصطفی دیدار و گفت‌وگو کردند.
‌در این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به نقش مهم شخصیت‌های علمی و دینی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در هموار ساختن مسیر تحکیم روابط میان دو کشور، خاطرنشان کرد: از دیدگاه جامعةالمصطفی، علم و فرهنگ پایه همه روابط است و خوشبختانه ایران و آذربایجان در حوزه‌های فرهنگی، دینی و علمی مشترکات فراوان و روابط بسیار خوبی دارند.
وی زبان و فرهنگ آذری را دارای نقش برجسته‌ای در پیدایش و تداوم تمدن اسلامی دانست و اظهار داشت: بخش عظیمی از گنجینه‌های علم و ادب اسلامی به زبان ترکی به نگارش درآمده است و زبان و فرهنگ آذری، در ایران و جهان، جایگاه افتخارآمیزی دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، قم را کانون دین، علم و دانش خواند و افزود: حوزه قم، در تاریخ 90 ساله خود، مدیون عالمان بزرگ آذری زبان است که همچون ستارگانی درخشان، سهم بسیار مهمی در تولید علم و پرورش شاگردان بزرگ داشته‌اند.
وی با اشاره به حضور عالمان بزرگ ترک زبان در حوزه علمیه قم در عصر حاضر، ابراز داشت: شخصیتی همچون علامه طباطبایی برای نشان دادن جایگاه علمای آذرزبان در ایران کافی است و من نیز افتخار این را داشته‌ام که در خدمت استادان بزرگ آذری چون آیت الله تبریزی باشم.
رییس جامعةالمصطفی ادامه داد: طلاب و فضلای آذربایجانی جامعةالمصطفی، از افراد ممتاز این نهاد علمی به شمار می‌آیند و سرمایه‌های ارزشمند علمی و معنوی برای جمهوری آذربایجان هستند، امیدواریم فضای مناسبی برای این طلاب در جمهوری آذربایجان ایجاد شود تا نقش سازنده خود را در این کشور ایفا کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به چالش‌های پیش روی جهان اسلام، بیان داشت:‌ اکنون جهان اسلام و کشورهای منطقه با سلسله مشکلاتی از قبیل دوری از مبانی و ارزش‌های اسلامی، عقب‌ماندگی علمی و فناوری، اختلافات قومی و مذهبی درون و میان‌کشوری، حرکت‌های تند و افراط گرایی مواجه هستند.
وی افزود: جامعةالمصطفی به دنبال گسترش اسلام عقلانی و منطقی و به دور از تعصبات نابجا در جهان است و در این راه، همه نهادها و شخصیت‌های علمی،‌ دینی و فرهنگی باید پیشقدم باشند.
رییس جامعه المصطفی، در پایان، با تأکید بر اشتراکات دینی، فرهنگی و تاریخی میان دو کشور، از آمادگی جامعةالمصطفی العالمیه برای تقویت روابط با مراکز دینی و دانشگاهی جمهوری آذربایجان خبر داد.
وی گفت: المصطفی آماده است با دانشگاه‌ها و مراکز دینی و علمی آذربایجان ارتباط مثبتی ایجاد کند و با توجه به استقبال وسیعی که از حضور در جامعةالمصطفی در سراسر دنیا وجود دارد، برای پذیرش و تربیت طلاب بیشتر از این جمهوری آماده همکاری و هماهنگی هستیم.
در این دیدار، شیخ‌‌الاسلام ‌الله‌شکور پاشازاده، از علما و مسؤولان عالی‌رتبه دینی جمهوری آذربایجان، با اشاره به جایگاه شهر قم در گسترش معارف اهل بیت(ع) در جهان، ابراز داشت: ما به طلاب آذربایجانی جامعةالمصطفی بسیار امیدوار هستیم و آمادگی داریم برای رفع مشکلات آنان با جامعةالمصطفی همکاری کنیم.
وی با اشاره به برخی از مشکلات طلاب آذربایجان، اذعان داشت: ما به طلاب آذربایجان که در قم مشغول به تحصیل هستند نیازمندیم و باید بتوانیم از پتانسیل آنان استفاده کنیم.
شیخ الاسلام پاشازاده، در بخش دیگری از سخنان خود با پیشنهاد برای راه‌اندازی رشته زبان آذربایجانی در جامعةالمصطفی، گفت: طلاب آذربایجان در بازگشت به این کشور باید بتوانند با زبان مادری خود با مردم سخن بگویند تا بیشتر مؤثر واقع شوند.
رییس اداره مسلمانان قفقاز در پایان اظهار امیدواری کرد روابط میان دو کشور، روز به روز شاهد گسترش و عمق بیشتری باشد.
در پایان این جلسه نیز، شمس‌الدین مردان‌اف،‌ رییس دانشگاه اقتصاد جمهوری آذربایجان، با اشاره به مشترکات تاریخی عمیقی که جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را به هم پیوند می‌زند، ابراز داشت: ما باید در حوزه علم و تحصیل روابط خود را تعمیق دهیم و در این راه، امضای توافقنامه همکاری میان دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه اقتصاد آذربایجان با جامعةالمصطفی، مبادله استاد و دانشجو، برگزاری همایش‌ها و افتتاح دانشکده‌های مشترک بسیار مفید است.
وی در پایان سخنان خود از جامعةالمصطفی برای شرکت در همایش بین‌المللی گفت وگوی تمدن‌ها و نشست بین‌المللی انسان دوستانه باکو در آذربایجان دعوت به عمل آورد./907/د101/ی
ارسال نظرات