۰۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۱۶۸۵۲۸
کارشناس مسائل فرهنگی:

سخاوت سبب ایجاد انس و الفت می‌شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل فرهنگی ـ اجتماعی گفت: سخاوت می‌تواند انس و الفت به وجود آورد و کینه و بخل را از بین ببرد.
صبح روشن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، استاد محمد حسن الهی، کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی، در برنامه صبح روشن که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: این‌که گاهی وقت‌ها زمان قهر طولانی می‌شود و طرفین نمی‌توانند برای آشتی پیش قدم شوند و به اصطلاح امروزی طلاق عاطفی می‌گیرند، به خاطر کینه‌ورزی است، این کینه که در وجود انسان است،‌ نمی‌گذارد که با تمام وجود ارتباط برقرار کنیم.

وی ادامه داد: گاهی طرفین ظاهراً قهر نیستند، اما در باطن انس و الفتی بین آن‌ها نیست، فردی که در وجودش کینه را تقویت کرده است، این صفت رذیله توان را از او گرفته، گاهی اوقات هم این طولانی شدن قهر به خاطر بخل و حرص است، مثلاً کسانی که بر سر میراث با هم قهر کرده‌اند، به خاطر زیاده‌خواهی آن‌ها است، باید با تقویت سخاوتمندی این رذیله را از خود دور کنند.

این کارشناس فرهنگی ابراز داشت: سخاوت می‌تواند انس و الفت به وجود آورد و کینه و بخل را از بین ببرد، بعضی رذایل اخلاقی را می‌توان از بین برد، بعضی فکر می‌کنند که این حسادت و بخل چون در وجود انسان است پس کاری نمی‌شود کرد، اما کینه و حسادت را می‌توان با تقویت فضایل اخلاقی از بین برد، انسان می‌تواند حسادت را به غبطه و بخل را به سخاوت تبدیل کند.

وی افزود: انسان می‌تواند خصایص و ویژگی‌هایش را تغییر دهد، یعنی این‌ها قابل تربیت هستند و با بالا بردن خوبی‌ها می‌توان بدی‌ها را سرکوب کرد، این قهر و غضب نیز همین طور است، انسان باید غضب را برای دشمن داشته باشد، ما باید کینه را برای جایی که دشمن کشور و خاکمان را می‌خواهد یا برای ما خط مشی می‌کشد، داشته باشیم، اما محبت و الفت برای دوستان و بستگانمان است.

استاد الهی اظهار داشت: ما نباید نسبت به کسانی که با هم قهر هستند بی‌تفاوت باشیم، بلکه باید مصلح بی طرف باشیم و برای خدا این کار را انجام دهیم، اصلاح بین مردم شغل انبیا است و اگر ناملایماتی در این راه دیدیم و یا حرف‌هایی شنیدیم ناراحت نشویم و از این کار صرف نظر نکنیم، البته باید توجه داشته باشیم که هرگز در دعوا حکم ندهیم، بلکه علت را بگوییم و شرایط را باز کنیم.

وی در پایان ابراز داشت: مردم هم باید کسی که بزرگواری می‌کند و آبرو می‌گذارد را احترام کنند و دورش جمع شوند، و حکمیت مسائل حاشیه‌ای را کنار بگذارند، و هر چه را که گفت را بپذیرند، بهتر است حکم را از بین علما انتخاب کنند، چون حکم و اصلاح بین مردم کار بزرگ و ارزشمندی است و نیاز به تخصص و تجربه دارد، روایت است که وقتی امام سجاد (ع) بین زن و شوهر را صلح می‌داد، سجده شکر به جا می‌آورد. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات