۰۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۱۶۸۵۳۰

فراخوان شانزدهمین جشنوراره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی المصطفی گفت: موضوع فراخوان مقاله شانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی «جغرافیای معرفتی جهان اسلام؛ فرصت‌ها، تهدیدها و راهبردها» بوده و مهلت ارسال مقالات تا تاریخ 30 آبان‌ماه سال جاری است.
حجت‌الاسلام خالق‌پور، معاون پژوهش پژوهشگاه المصطفي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مجید خالق پور، معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی المصطفی، در دومین نشست تخصصی شانزدهمین جشنواره بین المللی پژوهشی شیخ طوسی که پیش از ظهر امروز در سالن شهید مطهری مجتمع آموزشی عالی فقه برگزار شد، گفت: جشنواره در لغت فارسی به معنای دوره‌ای چند روزه است که عده‌ای در آن دوره جمع شده و مجموعه فعالیت خود را ارائه و گزارش می‌دهند و مورد تجلیل واقع می‌شوند.

وی در ادامه افزود: جشنواره شیخ طوسی یک دوره تلاش پژوهشی یک ساله فضلای غیر ایرانی است که در طول چند روز عرضه شده و پیرامون آن سخن گفته می‌شود و در پایان دوره آثار برتر انتخاب و تجلیل می‌شود.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی المصطفی اظهار داشت: جشنواره شیخ طوسی در حقیقت سکوی معرفی بهترین‌ها و نمایش قدرت علمی طلاب و فضلای جامعة المصطفی است؛ این جشنواره با هدف معرفی تلاش‌های پژوهشی یک ساله پژوهشگران و فعالان حوزوی شکل گرفت تا افزون بر معرفی آثار از پژوهشگران تقدیر و تشکر به عمل آید.

وی با بیان این‌که جشنواره چیزی جز نتایج کار خود فضلا نیست، خاطرنشان کرد: هرچه فضلای جامعة المصطفی اهتمام بیشتری به جشنواره دهند، از خود تجلیل کرده‌اند و هرچه جشنواره کم فروغ تر شود، زحماتشان کمتر تجلیل می‌شود.

حجت‌الاسلام خالق پور ابراز داشت: انتظار می‌رود که فضلای غیر ایرانی به ویژه انجمن‌های علمی که عهده دار سازماندهی کارهای پژوهشی هستند، حضور و ارتباطی جدی با دبیرخانه پیدا کنند و کارهای پژوهشی را جدی‌تر از پیش انجام دهند.

وی با اشاره به علت نام‌گذاری جشنواره به علامه حلی، تصریح کرد: این جشنوراه به عنوان نخستین فعالیت‌های پژوهشی طلاب و فضلا و به اعتبار جایگاه و شخصیت شیخ طوسی(ره) که یکی از بزرگترین پژوهشگران تاریخ اسلام بود، به نام شیخ طوسی نام‌گذاری شد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی المصطفی با بیان این‌که شانزدهمین جشنواره شیخ طوسی در دو سطح فراخوان آثار و فراخوان مقالات، برگزار می‌شود، گفت: در بخش فراخوان آثار، کتاب‌های تألیفی،‌ ترجمه، تصحیح و تحقیق، تقریر و شرح، دایرة المعارف و موسوعه و کتب مرجع، مقالات چاپ شده، مقالات ارائه شده در همایش‌ها و جشنواره‌های علمی و پایان‌نامه‌ها و تحقیقات پایانی دفاع شده سال 1391 در موضوعات علوم اسلامی و انسانی پذیرفته می‌شود.

وی ادامه داد: این فراخوان اختصاصی محققان و پژوهشگران جامعة المصطفی بوده و تمامی اعضای هیأت علمی، اساتید همکار جامعة المصطفی، پژوهشگران و فضلای ایرانی و غیرایرانی جامعة المصطفی، محققان غیر ایرانی حوزه‌های علمیه خارج از ایران و کارمندان جامعة المصطفی می‌توانند در آن شرکت کنند.

حجت‌الاسلام خالق پور اظهار داشت: پایان‌نامه ها و تحقیقات پایانی که در مدارس و نمایندگی‌های وابسته به جامعة المصطفی دفاع شده‌اند با هماهنگی دبیرخانه جشنواره با واحدهای آموزشی و پژوهشی صفی به دبیرخانه ارسال خواهد شد.

وی افزود: پایان‌نامه ها و تحقیقات پایانی دفاع شده در جامعة المصطفی به صورت حضوری پذیرفته نخواهد شد و تنها آثاری که خارج از حوزه آموزشی جامعة المصطفی دفاع شده باشند، به صورت حضوری پذیرفته می‌شود.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی المصطفی با بیان این‌که مهلت ارسال آثار بخش فراخوان آثار این جشنواره تا تاریخ 15 مهرماه سال جاری است، تأکید کرد: تنها آثار چاپ شده در سال 1391 ه.ش یا 2012 م در فرخوان آثار پذیرفته می‌شود؛‌ همچنین ضمیمه شدن متن اصلی در کتاب‌های ترجمه شده ضروری است.

وی در ادامه گفت: موضوع فراخوان مقاله شانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی «جغرافیای معرفتی جهان اسلام؛ فرصت‌ها، تهدیدها و راهبردها» بوده و مهلت ارسال مقالات تا تاریخ 30 آبان‌ماه سال جاری است.

حجت‌الاسلام خالق پور با بیان تعریفی از جغرافیا و جغرافیای معرفتی، خاطرنشان کرد: جغرافیا کلمه‌ای معرب از اصل یونانی «ژئوگرافی» بوده که لفظ «ژئو» به معنی زمین و «گرافن» به معنی نوشتن است؛ این عبات در مجموع به معنی نگارش زمین است و می‌توان آن را «شرح دقیق و علمی از وضع سطحی سیاره‌ای که بشر بر روی آن زندگی می‌کند» تعریف کرد.

وی تصریح کرد: جغرافیای معرفتی از تنوع و تعدد حوزه‌های معرفتی موجود در زمین سخن می‌گوید و در آن به موضوع حقیقت، ذات معرفت و انسان به عنوان صاحب و مالک این معرفت پرداخته می‌شود.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی المصطفی ادامه داد: موضوع جغرافیای معرفتی، انسانی است که معرفت به عنوان هویت و حقیقت او مورد توجه قرار دارد؛ اگر ما تمامی آحاد انسان را یک جهان بزرگ فرض کنیم که روح، جان، حقیقت و هویت وی را معرفت، شناخت، فهم و باورهای او تشکیل داده است، با جهانی از جنس انسان با تنوع حوزه‌های معرفتی خرد و کلان روبه‌رو می‌شویم.

وی افزود: در هر یک از این حوزه‌های معرفتی، تعدادی از آحاد بشر به عنوان عناصر تشکیل دهنده جهان انسانی وجود دارد و از آن‌جا که هر حوزه معرفتی در عین وجود وجه معرفتی مشترک با سایر حوزه‌ها، دارای وجوه معرفتی متفاوتی است؛ آن را از سایر حوزه‌های معرفتی متمایز و به عنوان یک منطقه معرفتی در پیکره جهانی، مشخص می‌کند.

حجت‌الاسلام خالق پور ابراز داشت: وجود حوزه‌های معرفتی و مناطق معرفتی متعدد در کنار یکدیگر با مرزبندی و حد و حدود تعیین شده، جغرافیای معرفتی را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به شرایط فرخوان مقاله تأکید کرد: شرکت‌کنندگان در فراخوان مقاله باید حداقل به تحصیل در مقطع کاردانی یا سطح یک حوزه اشتغال داشته باشند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی المصطفی اظهار داشت: مقالات ارسالی نباید قبل از اعلام نتیجه داوری از سوی دبیرخانه جشنواره، در همایش یا جشنواره دیگری ارائه شود؛ همچنین حجم مقالات باید میان 15 تا 25 صفحه A4 و به صورت تایپ در محیط Word2003  و word2007 ارائه شود.

وی در پایان گفت: آوردن چکیده مقاله حداکثر 200 کلمه‌ای در ابتدای مقاله و ارسال فایل الکترونیکی مقاله به همراه اصل آن، ضروری است./997/پ201/پ

ارسال نظرات