۰۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۱۶۸۷۵۸
با حضور رییس سازمان اوقاف؛

برنامه‌های سی‌امین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تشریح شد

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان اوقاف و امور خیریه به تشریح برنامه‌ها و اهداف برگزاری سی‌امین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم پرداخت.
علي محمدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری سی‌امین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که صبح امروز ششم خردادماه در ساختمان شهید محلاتی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، گفت: طبق سخنان پیامبر(ص) بعد از خداوند متعال مهم‌ترین و با فضیلت‌ترین چیزی که ما مسلمان‌ها داریم، قرآن کریم است، هرکس به قرآن احترام بگذارد و آن‌را تکریم کند خداوند متعال او را بزرگ می‌‌کند و هرکس به قرآن بی‌احترامی کند در واقع به خداوند متعال بی‌احترامی کرده است.

وی با در خواست از اصحاب رسانه و مدیران کشور به توجه به مطالبات و درخواست‌های قرآنی مقام معظم رهبری، اظهار داشت: اولین خواسته مقام معظم رهبری تدبر در قرآن است، تدبر در قرآن، بازنمایی را در انس با قرآن و بهره‌گیری از آن در ما ایجاد می‌کند و این تدبر مقدمه عمل کردن به دستورات آن است.

رییس سازمان اوقاف با اشاره به این‌که از عوامل مشکل‌های کنونی جهان اسلام، عمل نکردن به قرآن است، افزود: یکی دیگر از مطالبات مقام معظم رهبری عمل کردن به قرآن است و مطالبه دیگر ایشان بحث حفظ قرآن و توجه جوانان و نوجوانان به آن است که دستگاه‌های اجرایی و سازمان اوقاف در راستای همین مطالبات اقدامات خوبی را انجام داده‌اند اما این کافی نیست و باید کار بیشتری شود.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه در اشاره به اهداف برگزاری این مسابقات در کشورمان، بیان داشت: اولین هدف از برگزاری این مسابقات، مطرح کردن قرآن کریم به عنوان یک امر مهم دینی، سیاسی، مذهبی و اجتماعی در جهان است و تقارن آن با انتخابات ریاست جمهوری و شوراها باعث می‌شود که ملت ایران، حماسه‌ای سیاسی را همراه با حماسه‌ای دینی و معنوی بیافرینند.

وی با اشاره به این‌که هدف دیگر از برگزاری این مسابقات استفاده از استادان و پیشکسوتان قرآن در کشورهای مختلف جهان است، ادامه داد: استفاده از اساتید و پیشکسوتان قرآنی در کشور موجب رشد و تعالی مسابقات قرآنی خواهد شد و باعث شوق و رغبت بیشتر جوانان و نوجوانان به آن می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به این‌که برگزاری این مسابقات فضایی قرآنی را در داخل و خارج از کشور ایجاد می‌کند و باعث بهره‌مندی علاقه‌مندان قرآن از آن می‌شود، ابراز کرد: از اهداف دیگر برگزاری مسابقات در ایران پی بردن به نواقص و برطرف کردن آن‌ها و برداشتن گام بلندتری برای برگزاری داخلی و بین‌المللی مسابقات می‌شود.

وی با بیان این‌که حضور نهصد هزار زن و مرد در مسابقات قرآنی در سال 91 بی‌سابقه بوده است، افزود: داوران، اساتید و مربیان بین‌المللی اظهار داشته‌اند که مسابقات بین‌المللی تهران به لحاظ فنی و تخصصی هم پیشرفت‌های زیادی داشته است.

رییس سازمان اوقاف گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با گسترش فرهنگ اسلامی و ایجاد اخوت و برادری یکی از عوامل ایجاد وحدت در بین مسلمانان است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف با اشاره به این‌که مسابقات بین‌المللی در تهران از ویژگی‌های منحصر به فردی نسبت به مسابقات در سایر کشورها برخوردار است، افزود: شناسایی و تجلیل از نخبگان قرآنی بانوان در حاشیه این مسابقات و برگزاری پژوهش‌های قرآنی با موضوعات مورد نیاز، یعنی قرآن به سبک زندگی اسلامی از ویژگی‌های حواشی این مسابقات است.

حجت‌الاسلام محمدی برگزاری آموزش‌های تخصصی و فنی با استفاده از اساتید و داوران و مربیان برجسته را از دیگر حواشی این مسابقات معرفی کرد و بیان داشت: بازدید از اماکن مهم، مانند بیت امام(ره)، موزه دفاع مقدس و زیارت امام رضا(ع)، برگزاری نشست‌های صمیمی با میهمانان و شرکت کنندگان در پایان این مسابقات و برگزاری نمایشگاه محصولات فرهنگی و قرآنی از دیگر حواشی منحصر به فرد مسابقات تهران نسبت به مسابقات دیگر کشورها می‌باشد.

وی درباره زمان و مکان برگزاری این مسابقات و تعداد شرکت کنندگان، اظهار داشت: افتتاحیه این مسابقات بعداز ظهر روز جمعه دهم خردادماه برگزار می‌شود و در هفدهم خردادماه و در روز مبعث پیامبر(ص) اختتامیه آن برگزار می‌گردد، از 75 کشور دنیا پذیرش قطعی به عمل آمده است و 111 نفر قاری و حافظ در این مسابقات به رقابت می‌پردازند.

رییس سازمان اوقاف در ادامه افزود: از قاره آسیا 27 کشور و 47 نفر شرکت کننده ، از قاره آفریقا 27 کشور و 43 نفر شرکت کننده ، از قاره اروپا 16 کشور و 18 نفر شرکت کننده و از قاره آمریکا پنج کشور و پنج نفر شرکت کننده حضور خواهند داشت و از ایران هم دو نفر که در مسابقات کشوری، مقام اول را کسب نموده‌اند در بخش حفظ و قرائت شرکت خواهند کرد.

نماینده ولی فقیه درباره تعداد داوران حاضر در مسابقات ابراز کرد: در این مسابقات 9 داور خارجی و هشت داور ایرانی و در مجموع هفده داور شرکت خواهند کرد.

وی در پایان درباره دیدار شرکت کنندگان با مقام معظم رهبری، گفت: پس‌از پایان مسابقات، روز هجدهم خردادماه دیداری را با ایشان خواهیم داشت./9595/پ202/ص

ارسال نظرات