۰۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۱
کد خبر: ۱۶۸۸۳۴
آیت‌الله خامنه‌ای:

تقدیر از خادمان علم، برای جوانان فاضل الگو است

خبرگزاری رسا ـ رییس بنیاد حکمت اسلامی ملاصدرا با تأکید بر این‌که جامعه‌ای که در آن علم نباشد مرده است، گفت: تقدیر از خادمان علم، برای جوانان فاضل ما الگویی است که راه صحیح را به آنها نشان می‌دهد.
بزرگداشت آيت الله سيد محمد خامنه اي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای، رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا در مراسم گرامیداشت مقام علمی و معنوی خود که عصر روز دوشنبه ششم خردادماه در تالار وحدت تهران برگزار شد، گفت: تکریم چهره‌ها توسط انجمن مفاخر فرهنگی کاری بود که در نظام مقدس جمهوری اسلامی رایج شده است و بنده برای اینکه این سیره را نقض نکنم، آن را پذیرفتم.

وی با اشاره به این‌که این تکریم‌ها، کاری است که درباره خدمت‌‎گزارن علم و دانش، به ویژه حکمت در زمان حیاتشان انجام می‌شود، اظهار داشت: اگر کسی مانند بنده است که وظیفه خودش را انجام نداده است، بگذارید شرمنده شود و اگر کسانی هستند که وظیفه خود را انجام داده‌اند، بدانند زحمات آنها قدردانی می‌شود و هم‌چنین جوانان نیز بدانند راهی را که در آن قرار دارند تا چه اندازه درست است، تقدیر از خادمان علم، برای جوانان فاضل ما الگویی است که راه صحیح را به آنها نشان می‌دهد.

آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر این‌که در بحث فلسفه برخی اوقات پدیده‌ها از جنبه عام، همگانی و اجتماعی آنها درک شده و دیده می‌شود، بیان داشت: باید توجه داشت جامعه چه چیزی را می‌بیند و چه کاری را انجام می‌دهد؟ این موضوع اشاره‌ای نیز به نظریه معروف ملاصدرا در حکمت متعالیه دارد.

رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا با بیان این‌که علم، یک انعکاس از عالم خارج و کیفیتی نفسانی است و باید گفت علم از سنخ وجود است، ابراز کرد: همانطور که وجود را نمی‌توان تعریف کرد علم نیز مساوی با وجود است، بنابراین وقتی انسان بر علم خود می‌افزاید در واقع بر وجود خویش افزوده است و این نکته بسیار مهمی است که در فلسفه‌های قبلی وجود نداشت و حکمت متعالیه آن را به ما آموخت.

وی گفت: در کنار این مسأله، وقتی صفات الهی به حیات می‌رسد ملاصدرا می‌فرماید که وجود به معنای حیات است و حیات یعنی این‌که در آن علم و قدرت است و از باب این‌که تمام صفات الهی به یک ذات بر می‌گردند، آن‌ها نیز حیات هستند.

آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه با بیان این‌که بین فرد و اجتماع یک رابطه حقیقی وجود دارد، ادامه داد: این‌که ما فکر کنیم مجموع انسان‌های جامعه مانند گردوهای یک کیسه هستند اینطور نیست بلکه جامعه برای خودش هویت دارد، از این رو همانطور که علم به افراد جامعه حیات می‌بخشد به جامعه نیز حیات می‌بخشد.

رئیس بنیاد حکمت اسلامی ملاصدرا با تأکید بر این‌که جامعه‌ای که در آن علم نباشد مرده است، افزود: علم دارای درجاتی است که پایین‌ترین درجه آن به ماده، ربط دارد و بالاترین مرحله آن به انسان اختصاص یافته است، البته حکمت و فلسفه، مادر و روح علوم هستند و درجه بالاترین دارند.

وی با بیان این‌که در جامعه‌ای که حکمت و علوم اسلامی و ... وجود داشته باشد و توسعه پیدا کند، حیات و زندگانی با عظمت و معنوی خواهد داشت، اظهار داشت: ملاصدرا معتقد است که با علم، وجود انسان گسترش پیدا می‌کند، مانند قطره‌ روغن که وقتی در آب می‌افتد به تمام آن تسری پیدا می‌کند.

 آیت‌الله خامنه‌ای در پایان با تأکید بر این‌که باید شاکر باشیم که انقلاب اسلامی و نظام اسلامی، علم، علوم اسلامی و تا حدی هم حکمت را برای ما به ارمغان آورده است، بیان داشت: واقعا سزاوار است چرخ‌های مملکت بچرخد، برای این‌که حکمت و فلسفه در جامعه رشد پیدا کرده، سایه بیفکند و ما از آن بهره‌مند شویم و امیدوارم خداوند متعال جامعه عظیم ملی و اسلامی ما را با کرامات خاص خویش مکرم بدارد./9595/پ202/ص

ارسال نظرات