۰۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۱۶۸۸۹۹
کارشناس حوزوی:

شرح صدر لازمه مدیریت کارآمد است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزه اقتصاد اسلامی و مشاور خانواده، شرح صدر را لازمه مدیریت کارآمد دانست و بر داشتن شرح صدر در محیط خانواده تأکید کرد.
مهارت‌هاي ارتباطي خانواده در خانه مهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سامان هادی پور، کارشناس حوزه اقتصاد اسلامی و مشاور خانواده، در برنامه خانه مهر که از رادیو معارف پخش ‌شد، گفت: بسیاری از ویژگی‌هایی که یک مدیر باید داشته باشد، اکتسابی است، یعنی فرد باید تلاش کند که بسیاری از خصوصیات را در خودش ایجاد کند و یا از خودش دفع کند، مدیر باید ویژگی‌های متعددی داشته باشد، یکی از این ویژگی‌ها شرح صدر است.

وی افزود: وقتی خداوند مسؤولیت پیامبری را به عهده حضرت موسی(ع) گذاشت، آن حضرت نخستین چیزی که از خدا خواست شرح صدر بود، حضرت فرمود خدایا به من شرح صدر عطا کن که بتوانم آنچه در دلم است را راحت بیان کنم، شرح صدر در خانه و خانواده مسأله بسیار مهمی است، وقتی پدری می‌گوید فرزندانش از او حرف شنوی ندارند، برای این است که پدر با شرح صدر جلو نرفته است.

این کارشناس خانواده ابراز کرد: پدری که به حرف‌های جوانش گوش می‌دهند و تحمل شنیدن دارد، زود عصبانی نمی‌شود، جوانش هم از او حرف شنوی دارد، اما پدری که صعه صدر ندارد و خیلی زود با جوانش برخورد می‌کند، نه تنها فرزندش با او صحبت نمی‌کند بلکه از او حرف شنوی هم ندارد و حرف‌ها و برخوردهای پدر برای او اهمیتی ندارد.

وی در ادامه گفت: خانم‌ها هم معمولاً به این بلا مبتلایند و روی اعصاب خود کنترل ندارند و به بچه‌ها خیلی فشار می‌آورند، خیلی از اشتباهات بچه‌های ما از روی نفهمیدن است، مادر به سبب اشتباهات بچه‌اش با او برخورد می‌کند، وقتی تعداد این برخوردها زیاد شد دیگر بازدارندگی ندارد و نمی‌تواند بچه را کنترل کند، امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید: «ابزار مدیریت و ریاست صعه صدر است».

حجت‌الاسلام هادی پور اظهار داشت: اگر پدر خانواده، با شرح صدر با اعضای خانواده رفتار کند، بچه‌ها هم صبر و شرح صدر را یاد می‌گیرند، حتی والدین وقتی با یکدیگر با شرح صدر رفتار کنند سبب می‌شود که خواهر و برادرها کمتر با هم دعوا کنند، البته باید دقت داشته باشیم که در شرح صدر هم افراط نکنیم، محبت بیش از اندازه به فرزندان باعث فرزند سالاری و مشکلات بعدی خواهد شد.

وی گفت: برای شرح صدر نمی‌توانیم عددی درست کنیم، اما در فضای رفتاری می‌توانیم بگوییم اصل بر شرح صدر است و اگر لازم نشد، نباید از شرح صدر خارج شویم، وقتی می‌َشود با شرح صدر رفتار ‌کنیم و مشکل را حل کنیم، چه لزومی دارد که ما با برخورد و عصبانیت رفتار کنیم، اگر والدین حوصله شنیدن را داشته باشند و برای فرزندانشان وقت بگذارند، می‌توانند بسیاری از مشکلات خود را حل کنند.

این کارشناس حوزوی ادامه داد: البته خارج شدن از صعه صدر فقط عصبانی شدن نیست، یک بخش هم این است که مدیر ناامید نشود و زود کم نیاورد، ظرفیت پذیرش و رویدادها را داشته باشد، اگر نیاز به برخورد داشت، با گفت‌وگو و غیره نتوانست مشکل را حل کند، بهتر است برخوردش از روی فهم و درک باشد نه از روی احساس.

حجت‌الاسلام هادی پور در پایان تاکید کرد: مدیر خانه یا خانواده وقتی در جایی متوجه می‌شود که دیگر نمی‌تواند با صعه و شرح صدر جلو برود، می‌تواند برای متوجه کردن طرف به اشتباهش از اخم، قهر و غیره استفاده کند، اما باید توجه داشته باشد که کارهایش از روی فهم و شعور باشد، و بداند که کتک زدن و تحقیر کردن کار درستی نیست، به ویژه درباره نوجوان‌ها و جوان‌ها. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات