۰۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۶
کد خبر: ۱۶۹۰۰۳
حجت الاسلام روحانی در برنامه با دوربین:

برای حل مشکلات کشور برنامه مدون صد روزه دارم

خبرگزاری رسا ـ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه توطئه آمریکا و اسرائیل در کشاندن مسأله پرونده هسته‌ای به شورای امنیت و قراردادن ایران در مسیر تحریم و جنگ در سال 82 با اقدامات به جا، به شکست منجر شد، موفقیت‌های شورای امنیت ملی را مرهون تدابیر و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب دانست.
همايش حاميان حجت الاسلام حسن روحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسن روحانی، شامگاه سه‌شنبه هفتم خردادماه در برنامه تلویزیونی با دوربین شبکه یک سیما بر استفاده از نخبگان، متخصصان و مدیران لایق کشور در دولت خود تأکید کرد و گفت: دولت تدبیر و امید قادر است معضلات کشور را با کمک، اراده و حمایت مردم و با سرمایه ملی به حل و فصل برساند. 

وی در ابتدا با اشاره به اینکه دوران تحصیلات تکمیلی‌اش را در رشته حقوق به پایان رسانده است، دفاع از حقوق مردم و منافع ملی را به واسطه آموختن ین رشته عنوان و اظهار کرد: این درس حقوق بود که به من آموخت فرق قطعنامه شورای حکام و شورای امنیت با یک کاغذ معمولی چیست و کسی که حقوق را نخوانده این تفاوت‌ها را به خوبی لمس نکند.

 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم با بیان اینکه نهضت اسلامی را از سال 42 به رهبری امام و یارانش به جان خریده و همواره به عنوان یک سرباز در نهضت اسلامی ایستاده است، از منبرهای پرشور و انقلابی، بازداشت‌ها، تحت تعقیب قرار گرفتن‌ها و ممنوع المنبر شدن‌ها خود سخن گفت و گفت که همیشه نماینده مردم بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب همواره افتخار برعهده داشتن مسؤولیت‌های مختلفی را داشته است، گفت: مشروعیتی که از رأی مردم به دست می‌آید، سرافرازی بسیاری دارد که بیست سال با رأی مردم در مرکز قانونگذاری کشور به عنوان رییس کمیسیون دفاع و رییس کمیسیون سیاست خارجی انجام وظیفه کردم.

 

نمایندگی امام و رهبری افتخار من است

 

حجت‌الاسلام روحانی که در دو دوره نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری و هم اکنون نیز نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان است، نمایندگی امام و رهبری را هم برای خود افتخار دانست و تصریح کرد: هر وقت خواستم با امام راحل ملاقات کنم، لطف ایشان شامل حال من بود و در طول رهبری رهبر معظم انقلاب همیشه نماینده ایشان بودم و هم‌اکنون نیز نماینده ایشان در شورای امنیت ملی هستم.

 

وی با بیان اینکه در کنار مسؤولیت نمایندگی رهبری، مسؤولیت‌های سنگینی را در دوران دفاع مقدس برعهده داشته است، گفت: آشنایی طولانی و ارادت 45 ساله با رهبر معظم انقلاب از سال 1347 تا امروز سرمایه بزرگی برای من است و آن کسی که باید اداره کشور را به عهده بگیرد، اینگونه روابط نزدیک می‌تواند برای حل معضلات کشور به او کمک کند.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: گرچه افتخار دفاع مقدس از آن شهیدان، جانبازان، آزادگان و خانواده آنان است، اما آن روزگاری که فرماندهی جنگ به عهده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود، رییس ستاد قرارگاه خاتم الانبیا، فرماندهی پدافند هوایی با حکم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و رییس ستاد پشتیبانی جنگ را برعهده داشتم.

 

وی با بیان اینکه در ستاد پدافند آموخته که با تخصص و همکاری با متخصصان چگونه می‌توان تحول بزرگی را در یک بخش پیچیده فنی به وجود آورد، یاد شهیدان بابایی و ستاری را گرامی داشت و گفت: به دنبال تخصص، همکاری و تلاش بود که ما را موفق کرد در عملیات والفجر هشت، هفتاد و سه فروند هواپیمای عراقی را سرنگون کردیم.

 

سرکوب دشمنان با تخصص میسر می‌شود

 

حجت‌الاسلام روحانی که به گفته خود از فعالیت در ستاد پدافند هوایی درس‌های دیگری نیز آموخته است، ابراز کرد: نه تنها فضای جغرافیایی، بلکه فضای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ایران همواره نیاز به حراست، ‌مراقبت و مواظبت دارد و آنگاه که تخصص و ابزار لازم فراهم شود دشمن سرکوب شده و ملت در کنار رفاه و امنیت زندگی خواهد کرد.

 

وی با بیان اینکه بلافاصله پس از پایان دوران دفاع مقدس که با پیروزی رزمندگان اسلام همراه بود، به مدت 16 سال مسؤولیت دبیری شورای عالی امنیت ملی را برعهده گرفته است، از این دوران به عنوان دوران افتخارآمیزی نام برد که در هشت سال اول و در کنار آیت‌الله هاشمی تلاش کرده است.

 

این کاندید یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، نخستین دستاورد شورای عالی امنیت ملی را بازپس‌گیری باقیمانده سرزمین اشغالی توسط صدامیان و آزادی اسرا و نیز محکومیت عراق در شورای امنیت سازمان ملل به عنوان متجاوز عنوان کرد و محکومیت صدام در حمله به کویت، پیش از کشورهای منطقه را افتخار دیگر این شورا برشمرد.

 

وی با بیان اینکه حمله اعتلاف در منطقه و اعلام موضع‌گیری بی‌طرفی فعال که سبب حراست از منافع ملی و امنیت ملی شد، همگان را به تحسین موضع‌گیری ایران واداشت، ابراز کرد: در شورای عالی امنیت ملی در دوران هشت ساله بعد و در دوره ریاست جمهوری حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی، اقدامات بسیار مهمی انجام گرفت.

 

حجت‌الاسلام روحانی افزود: از امضای تفاهم نامه امنیتی با عربستان و رابطه نزدیک و گرم با این کشور تا مسأله یازده سپتامبر و موضع‌گیری عاقلانه جمهوری اسلامی ایران در آن حادثه حساس تا موضع ایران در اشغال افغانستان و عراق و حفظ سرزمین ایران که مقاطع مهم و تاریخ‌ساز برای کشورمان است، سهم بسزایی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری داشته‌ام.

 

وی به داستان توطئه آمریکا در مسأله پرونده هسته‌ای در سال 1382 و پس از اشغال بغداد اشاره کرد و با بیان اینکه آنها می‌خواستند با این بهانه کشور را در مسیر شورای امنیت، تحریم و یا جنگ قرار دهند که در این مقطع با اقدامات به جا، ‌توطئه آمریکا و اسرائیل به شکست منجر شد، این عملکرد را هم از نقاط مثبت کارنامه خود دانست.

 

موفقیت‌های شورای عالی امنیت ملی مرهون رهبر معظم انقلاب بود

 

وی با یادآوری اینکه مقام معظم رهبری پس از مذاکرات تهران با سه وزیر اروپایی، در سخنرانی 11 آبان 1382 این کار را تدبیر، بدون عقب‌نشینی و شکست توطئه آمریکا و اسرائیل اعلام کردند، گفت: توانستیم کشور را از شورای امنیت و جنگ و تحریم دور کنیم، صلح‌آمیز بودن پرونده هسته‌ای را در شورای حکام پس از یکسال تلاش به اثبات برسانیم و فرصت لازم را برای تکمیل فن‌آوری هسته‌ای و توسعه روابط با کشورها به وجود آوردیم.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه پایان این دوره به گونه‌ای بود که رهبری انقلاب از آن به عنوان مدیریت پخته و عاقلانه یاد کردند، تصریح کرد: در اینجا لازم می‌دانم که بگویم همه موفقیت‌های شورای عالی امنیت ملی در طول شانزده سال، مرهون هدایت، ارشاد و حمایت مقام معظم رهبری بود.

 

وی با اشاره به اینکه حضورش در مجمع تشخیص مصلحت نظام در طول 22 سال و تصویب سیاست‌های کلی در امور مهم به ویژه چشم‌انداز بیست ساله و سیاست‌های کلی اصل 44 بر تجربه‌اش در کلیه مسائل مهم کشور افزوده است، گفت: حضور در مرکز تحقیقات استراتژیک و تحقیق در زمینه‌های مختلف علمی، اقتصادی و سیاسی به گونه‌ای است که امروز ره‌توشه سنگینی را برای اداره کشور در اختیار دارم و بر آن افتخار می‌کنم.

 

وی گفت: امروز گرچه با مشکلات مهم اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاست خارجی مواجه هستیم، گرچه رشد اقتصادی کشور در سالی که گذشت منفی بود و پیش‌بینی این است که در سال جاری نیز منفی باشد، گرچه تورم ارتقا یافت و بداخلاقی‌ها در جامعه ما اوج گرفت، قیمت دارو بیش از 40 درصد افزایش پیدا کرد و شکاف در جامعه بیشتر شد اما در ایران با عظمت و بزرگی زندگی می‌کنیم که دارای منابع بسیار غنی فیزیکی و مادی و دارای نیروی انسانی ارزشمند فعال است.

 

عدم مدیریت و تصمیم‌های فردی سرمنشأ مشکلات کشور است

 

حجت‌الاسلام روحانی با انتقاد شدید از عملکرد دولت نهم و دهم، افزود: کشوری که در حساس‌ترین نقطه جهان قرار گرفته است، کشوری که دارای ژئوپولتیک و استراتژیک خود در منطقه و شاه راه شمال به جنوب و دومین منبع گاز و نفت جهان است، اما چرا مردم ما در مشکلات معیشتی باشند، مشکل از مدیریت آغاز می‌شود، از تصمیم‌های فردی و عدم مشورت آغاز می‌شود.

 

وی با این گفتن این مطلب که مگر یک نفر یا چند نفر یا یک جمع کوچک قادرند کشور بزرگی مانند ایران را در این شرایط توطئه جهانی اداره کنند، تأکید کرد: ما نیاز به همگان داریم، به مشورت دانشگاه و کارشناسان نیاز داریم، مگر می‌توان بهره بانکی را با یک نشست و برخواست یک رقمی یا دو رقمی کرد، مگر اقتصاد دستوری هم در دنیای امروز معنا و مفهومی دارد و مگر می‌توان در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که نرخ دلار باید به هفتصد تومان تقلیل پیدا کند و بعد از چند ماه دلار به چند برابر افزایش یابد.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهور عدم مشورت،‌خودشیفتگی، عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور را عامل بی‌ثباتی‌های کشور عنوان و اظهار کرد: ‌چقدر مدیران در حال تغییر و تحول در این مدت بودند، مهم‌ترین وزارتخانه استراتژیک و اقتصادی ما یعنی نفت چهار بار مدیر ارشد و وزیرش جابه‌جا و تعویض شد و مهم‌ترین وزارتخانه سیاسی یعنی وزارت کشور، چهار بار وزیرش تغییر کرد.

 

وی گفت: سه بار مسؤول بانک مرکزی تغییر کرد و ای کاش این بی‌ثباتی در مدیریت بود که در سیاست نیز این بی‌ثباتی را شاهد بودیم، مردم باور می‌کنند که از 8 آبان 91 تا 8 آذر 91 در مدت یک ماه 37 بخشنامه و دستورالعمل متفاوت در مسائل اقتصادی صادر شد و در طول پنج ماه شصت بخشنامه درباره مسائل ارزی و پولی صادر کردند؛ این بی‌ثباتی چگونه به مردم آرامش خواهد داد.

 

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه مردم مدیریت کارآمد، ثبات، آرامش، قدرت آینده و آینده‌نگری را می‌خواهند، ابراز کرد: در کنار این مشکلات، قانون‌گریزی‌های متعددی را شاهدبودیم، حتی عدم ابلاغ مصوبات مجلس شورای اسلامی در حالی که اساس در کشور باید قانون باشد و اطاعت از قانون و مقررات می‌تواند اعتماد لازم را در یک جامعه به وجود آورد.

 

استفاده از متخصصان و صاحب‌نظران در دولت تدبیر و امید

 

وی بداخلاقی‌ها، اضافه کردن شکاف‌ها و فاصله‌ها، کنار گذاشتن یک جناح، کنار گذاشتن کارشناسان و منزوی کردن متخصصان را از دیگر انتقاداهای خود به دولت گذشته عنوان کرد و گفت: آیا ما کشور بزرگی مانند ایران در شرایط حساسی که امروز قرار داریم بدون حضور همگان و استفاده از تخصص آنان، قادریم از مشکلات عبور کنیم؛ در دولت من استفاده از تمام شایستگان انجام خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام روحانی متعهد شد: در دولت تدبیر و امید همواره از متخصصان و صاحب‌نظران استفاده خواهد شد، شورای پول و اعتبار به قدرت خود برمی‌گردد، سازمان برنامه‌ریزی، بودجه و مدیریت احیا می‌شود، بانک مرکزی به استقلال خود می‌رسد و شورای اقتصاد به قدرت قبلی باز می‌گردد.

 

عبور از پیچ تاریخی با اداره علمی کشور میسر است

 

وی تأکید کرد: باید اداره کشور اداره علمی و با حکمرانی شایسته باشد، استفاده از نخبگان انجام شود، با شفافیت با مردم حرف زد و مشکلات را با مردم درمیان گذاشت، آمارها دقیق باشد تا بتوانیم از پیچ تاریخی که مقام معظم رهبری فرمودند به خوبی عبور کنیم و حماسه سیاسی و اقتصادی را بیافرینیم.

 

این فعال سیاسی پیشرفت کشور را بدون ارتباط فعال و سازنده با جهان و با انزوا، امکان‌پذیر ندانست و گفت: اگر امروز مشکلات اقتصادی داریم و گرانی و بیکاری و فساد اداری وجود دارد و ضربه بر اخلاق و فرهنگ در جامعه مشاهده می‌شود و روابط با جهان با مشکلات فراوان توأم است، همه به سبب عدم وجود یک دولت کارآمد، مدیریت درست و تدبیر صحیح در کار است.

 

وی تصریح کرد: جدایی جهان و کشیدن دیوار دور کشور امکان‌ناپذیر است، باید با تعامل سازنده بتوانیم کشور را از مشکلات نجات دهیم، با گرانی به راحتی می‌توان مقابله کرد، 3 میلیون و سیصد هزار بیکار داریم که اگر در سال 10 میلیون توریست وارد کشور شود 13 میلیارد و ششصد میلیون درآمد مرزی نصیب کشور می‌شود.

 

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه با رونق اقتصادی می‌توان بر بیکاری فائق شویم، گفت: امروز بیکاری تنها مشکل اقتصادی نیست بلکه مشکل اجتماعی و خانوادگی و ده‌ها معضل دیگر به غیر از فرهنگی به همره دارد که سبب شده از پنج ازدواج یکی به طلاق منجر شود، با رونق اقتصادی این کار به راحتی امکان‌پذیر است.

 

برنامه مدون صد روزه برای حل مشکلات کشور

 

وی ادامه داد: کارخانه‌های کشور بین 20 تا 40 درصد فعال است، باید همه مراکز تولیدی را به فعالیت کامل صد در صد برسانیم و این کار امکان پذیر است، در برنامه مدون من افزون بر برنامه برای حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاست داخلی، سیاست خارجی و امر فرهنگی، برنامه کوتاه مدت یک ماهه و صد روزه وجود دارد.

 

وی گفت: می‌توان در یک زمان کوتاه تحول اقتصادی در کشور به وجود آورد و در آن تحول اقتصادی با ایجاد یک دوره تنفس به کارخانه‌ها و مراکز تولیدی که امروز مشکل دارند، مشکلاتشان را حل و فصل کرد و با یک تفاهم بین بانک مرکزی و بانک‌های کارگشا، اجناسی که در گمرکات انبار شده است به سرعت به بازار برگرداند.

 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: می‌توان روابط خارجی را با دنیا به صورت مناسبی برگرداند، روابط خارجی آرزو نیست که کسی دنبال آن باشد، روابط خارجی شناخت جهان، دیدن واقعیت‌ها، ترسیم برنامه، هزینه فایده کردن و قدم به قدم گام را جلو گذاشتن است.

 

وی با بیان اینکه کشور ایران ابرقدرت منطقه است و میلیون‌ها دل مسلمان به موفقیت این کشور چشم دوخته‌اند، گفت: مقداری تدبیر، برنامه، دقت لازم است تا بتوانیم حتی معضلات اقتصادی که در سایه تحریم به وجود آمده را قدم به قدم در مسیر حل و فصل نهایی قرار دهیم، این کار امکان‌پذیر است.

 

حجت‌الاسلام روحانی تأکید کرد: باید اقتصاد کشور را از شرایط فعلی نجات دهیم و اخلاق را در جامعه احیا کنیم، فرهنگ چیزی نیست که بشود دستوری به مردم اعلام کرد، در مسائل فرهنگی با مردم باید تعامل کرد گرچه مشکلات امروز در کشور ما زیاد است، اما توانمندی ملت ما، حضور نخبگان و مدیران لایق کشور قادر است این مشکلات را با یک برنامه مناسب، به حل و فصل نهایی برساند.

 

وی همچنین متذکر شد: اگر مراکز تصمیم‌گیری را به هم متصل سازیم و از مشورت بخش خصوصی برای حل مشکلات اقتصادی استفاده کنیم، تدبیر ما را به ساحل امید خواهد رساند که دولت تدبیر و امید قادر است معضلات کشور را با کمک، اراده و حمایت مردم و با سرمایه ملی به حل و فصل برساند./920/ز502/ج

ارسال نظرات