۰۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۸
کد خبر: ۱۶۹۰۱۶
جلیلی در دیدار مردم قم:

رابطه تنگاتنگ دولت با حوزه می تواند زمینه ساز تمدن اسلامی باشد/ عدالت بدون مبانی دینی انحراف است

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر به وجود آمدن رابطه تنگاتنگ میان نظام و حوزه‌های علمیه و تصریح بر ضرورت تهدیدزدایی به جای تنش‌زدایی، ظرفیت گفتمان مقاومت و پیشرفت را برتر از انرژی هسته‌ای توصیف کرد.
سخنراني سعيد جليلي در مسجد امام حسن عسکري(ع) قم سخنراني سعيد جليلي در مسجد امام حسن عسکري(ع) قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری، سه‌شنبه شب در نخستین سفر استانی در دیدار با مردم قم که در مسجد امام حسن عسکری(ع) برگزار شد، با بیان این‌که ما امروز تجربه‌های گران‌قدری را داریم، خاطرنشان کرد: ایستادگی و اقتدار نظام و ارائه یک الگوی نوین به جهان از تجربه‌های گران‌قیمت نظام اسلامی است، امروز در روند پر شتاب نظام اسلامی قرار داریم، مرحله‌ای که باید گامی جدید برای نظام اسلامی برداریم و آن تمدن‌سازی است.

وی با بیان این‌که امروز باید به جهانیان نشان دهیم که با فقه شیعی می‌توان تمدنی غنی اسلامی را برپا کرد، اظهار کرد: وقتی که روح اسلام بر جنبه‌های مختلف تمدن حاکم شد، بخش‌های ابزاری آن را می‌تواند تغییر دهد و این وظیفه حوزه‌های علمیه است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ابراز کرد: رابطه تنگاتنگ دولت و حوزه‌های علمیه می‌تواند، تمدن اسلامی را رقم بزند، اگر توانستیم ایمان و اندیشه دینی را در بخش‌های مختلف جامعه و حکومت ساری کنیم می‌توانیم شاهد تمدن و حیات طیبه‌ای باشیم که به آن اعتقاد داریم.

وی با بیان این‌که حیات طیبه جز با ایمان و عمل صالح محقق نمی‌شود، خاطرنشان کرد: کار بزرگ حوزه‌های علمیه به کمک بخش اجرایی کشور این است که این حیات طیبه را شکل دهند، اگر معنویت دینی بر جنبه‌های مختلف حاکم شد، آن گاه موفق خواهیم شد.

دلیل شهادت شهید شهریاری تولید سوخت 20 درصد بود

جلیلی با انحرافی خواندن عدالتی که بدون مبانی دینی پیش می‌رود، ابراز کرد: التزام به فقه و فقاهت و مرجعیت و در رأس آن ولایت فقیه زمینه‌ساز عدالت با مبانی دینی است، به همین دلیل در سال 58 در همین شهر قم توصیه به اسلام ناب می‌کردند و به مبارزه با اسلام منهای روحانیت می‌پرداختند.

وی خاطرنشان کرد: اگر گروهی بخواهد بدون اسلام ناب پیش برود، راه درست را نرفته است و به پیشرفت نمی‌رسد، اگر در بخش‌های مختلف دین حاکم شد، می‌توان به پیشرفت دست یافت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر این‌که دشمنان امروز به صراحت اعلام می‌کنند که قدرت ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای قابل انکار نیست، اظهار کرد: چهار سال پیش در سال 88 سوخت راکتور هسته‌ای ما در تهران تمام شد ما نامه‌ای به آژانس نوشتیم و طبق حقوقی که داشتیم درخواست سوخت هسته‌ای از آنان کردیم، آنان گمان کردند این نیاز به سوخت 20 درصد می‌تواند بهانه‌ای برای تسلیم در برابر زیاده‌خواهی‌های آنان شود.

وی اظهار کرد: گفتند اگر می‌خواهید این سوخت را به شما بدهیم اورانیوم غنی‌شده را به ما تحویل دهید و فعالیت‌های هسته‌ای را تعلیق کنید، سوخت 20 درصد را گرو گرفتند و بسیار خوشحال بودند که چنین ظرفیتی ایجاد شده است، این سوخت سوختی بود که در سال 850 هزار بیمار ما باید از خاصیت دارویی آن استفاده می‌کردند، ما به آنان گفتیم اگر شما به ما ندهید ما این سوخت را خودمان تولید خواهیم کرد، وقتی این را بیان کردیم، گفتند اگر می‌توانید بروید تولید کنید.

جلیلی در ادامه افزود: انصافا تولید سوخت 20 درصد و تبدیل آن به صفحات سوخت فرایند پیچیده‌ای داشت اما اندیشه‌ای دینی ظرفیت بالایی را در کشور ایجاد کرد، یکی از ظرفیت‌های بزرگ نظام اسلامی شهید شهریاری بود که به تنهایی برای این کار اقدام کرد و این مأموریت بزرگ را به تنهایی انجام داد اما آنان دیر متوجه شدند و بعد از انجام این مأموریت وی را به شهادت رساندند، ملت ما توانست با اتکا به این مقاومت خود سوخت را تولید کند.

دشمن همواره درباره نظام اسلامی بهانه‌گیری می‌کنند

وی با بیان این‌که امروز موضوع سوخت 20 درصد گرویی در دست ما است، خاطرنشان کرد: آنان در آلماتی 1 پیشنهاد می‌دهند شما غنی‌سازی 20 درصد را انجام ندهید تا ما کارهایی برای شما انجام دهیم.

جلیلی با بیان این‌که آن‌چه که برای کشور تولید اقتدار کرده است، گفت‌وگو نیست، خاطرنشان کرد: بلکه اندیشه و باور دینی است و کسانی که حاضر هستند برای این باور جان خود را تقدیم کنند، نکته مهم و اساسی این است که باید جایگاه خود را امروز پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز باید با شناسایی نقاط قوت و ضعف به پیشرفت خود کمک کنیم، یکی از عوامل ضعف این است که نقاط قوت را به عنوان ضعف جلوه دهند، امروز تنش‌زدایی را مطرح می‌کنند و باید گفت ملت ایران با کسی در تنش نبوده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ابراز کرد: دشمن نسبت به ایران اسلامی همواره بهانه‌گیری می‌کند، باید توجه داشت که ما باید تهدید‌ها را از ملت ایران کم کنیم و در واقع تهدید‌زدایی بکنیم نه تنش‌زدایی، این که دیگر دشمنان به فکر حمله به نظام اسلامی نیستند به دلیل درسی است که از مقاومت گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: دفاع از خرمشهر دفاع از تمام ایران و دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی بود و دشمنان فهمیدند که از این مسیر نمی‌توانند به حدود و تمامیت ارضی ایران تعرضی داشته باشند، امروز دفاع از حقوق هسته‌ای تنها دفاع از حق هسته‌ای نیست، بلکه دفاع از تمام حقوق ملت ایران است.

مقاومت ما همراه با پیشرفت بوده است

جلیلی با بیان این‌که دشمنان امروز به صراحت فهمیده‌اند که اقتدار ملت ایران و قدرت جمهوری اسلامی ایران قدرت غیرقابل انکار است، خاطرنشان کرد: آنان می‌گویند کنفرانس ژنو 2 بدون حضور ایران موفق نیست، نکته‌ای که امروز اهمیت دارد این است که مختصات و جایگاه امروز خود  را که اقتدار است، بشناسیم.

وی گفت: امروز ما به رغم همه فشارها نه تنها مقاومت کردیم،  بلکه پیشرفت هم کردیم و برخی می‌خواهند موفقیت‌های ما را نادیده بگیرند و ما را در شعب ابی‌طالب معرفی کنند اما امروز در پشت خیمه‌های دشمن قرار داریم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: این تجربه‌ مقاومت قابل تکثیر در همه عرصه‌ها است، اقتصاد، کشاورزی، صنعت، سیاست خارجی، فرهنگ می‌تواند بر اساس این تجربه پیشرفت کند و باید ساز و کارهای متناسب با این پیشرفت و بر اساس گفتمان مقاومت طراحی شود.

وی فرهنگ را زیربنای همه عرصه‌ها خواند و ادامه داد: اگر گفتمان مقاومت و پیشرفت حاکم شود، ظرفیت ایجاد خواهد شد که انرژی هسته‌ای در برابر آن هیچ است، تمدن اسلامی با همکاری دو بال حوزه‌های علمیه و ساختار اجرایی می‌تواند به این هدف بزرگ دست یابد.

جلیلی ابراز کرد: کسانی که در حوزه‌های علمیه مشغول هستند، رسالت بزرگی را بر عهده دارند و برای تمدن اسلامی باید نرم‌افزار لازم را طراحی کنند که امیدواریم بتوانیم به موفقیت‌ها بزرگ و بزرگ‌تر و پرشکوه‌تر دست بیابیم.

هنر امام خمینی به ظهور رساندن زحمات فقهای شیعه بود

وی همچنین در ابتدا خاطرنشان کرد: پنجاه سال پیش در چنین روزهایی قم مبدأ و مبدع یک حرکت بزرگ برای ملت ایران بود، امام خمینی(ره) پرچمی را بلند کرد و به ندای قرآن برای زنده کردن مردم لبیک گفت، امروز ملت ایران پنجاه سال است که یک باور قرآنی را تجربه کرده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر این‌که هنر حضرت امام(ره) این بود که زحمات فقهای شیعه را به درون جامعه آورد و ظرفیت بزرگی را آزاد کرد، خاطرنشان کرد: امروز در پرتو این شجره طیبه قرار داریم، این شجره‌ای است که ظرفیت‌های بزرگ ملت از سرنگونی طاغوت تا تثبیت نظام اسلامی را نشان داد.

وی ابراز کرد: روزی که به بچه‌های قم و شهید زین‌الدین پیام داده شد که جزیره باید حفظ شود، بدون هیچ جنگ‌افزاری بچه‌ها توانستند جزیره را حفظ کنند و این ظرفیت باید تکرار شود و در عرصه‌های مختلف ظهور و بروز بیابد./914/ز503/ج

ارسال نظرات