نشست علمی صنفی وقف در حوزه علمیه مشهد برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام جمال ایزدی، مسؤول دفتر مشاوره وقف اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، امروز در نشست علمی، صنفی وقف با طلاب که در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: طلاب و روحانیون وظیفه دارند نیازهای جامعه در عرصه های گوناگون از جمله در زمینه احکام شرعی و موضوعات فقهی و اجتماعی را برطرف کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: این وظیفه در مورد مسائلی که جامعه علاقه مند و تشنۀ پرداختن به آن است و نیازش به آن روز به روز بیشتر می شود، سنگین تر است.
وی با بیان این که وقف یکی از این موضوعات مهم و رو به گسترش است، ابراز کرد: اتفاقاتی که در مورد وقف در این چند سال اخیر رخ داده بی سابقه است؛ امروز موضوع وقف در حال ترویج و گسترش است و رسانه ها، نشریان و مجلات و نهادهای مختلف به میدان آمده اند، بنابراین در این لحظه حساس نباید شرایط به گونه ای باشد که مردم به روحانیون و طلاب مراجعه کنند اما ما نتوانیم نیاز آن ها را برطرف و سوالاتشان را پاسخ دهیم.
حجت الاسلام ایزدی تاکید کرد: ارائه مشاوره صحیح و راهنمایی واقفان از مهمترین موضوعات مطروحه در بحث وقف است؛ روحانیون و طلاب باید با آگاهی از نیازهای جامعه و افزایش اطلاعات، افرادی که قصد دارند حاصل یک عمر دست رنج و زحمت خود را وقف کنند، به بهترین شکل راهنمایی کنند.
وقف یکی از مصادیق بارز آیات مربوط به انفاق و صدقات است
مسؤول دفتر مشاوره وقف اداره کل اوقاف و امور خیریه با بیان این که وقف یکی از مصادیق بارز آیات مربوط به انفاق و صدقات است، عنوان کرد: وقف منحصر به اسلام نیست و قبل از اسلام و همچنین در سایر ادیان وجود داشته با این وجود اولین عامل به وقف در اسلام خود پیامبر(ص) و سپس اهل بیت(ع) هستند.
این استاد حوزه و دانشگاه وقف را نشانی از ایمان واقف و سرمایه عظیمی برای او دانست و بیان کرد: امروز بخش قابل توجهی از نیازهای جامعه به وسیله موقوفات تأمین می شود و به یقین اگر این موقوفات نمی بود، مشکلات دولت افزایش می یافت.
وقف کردن جای خمس و زکات را نمی گیرد
وی به ارکان وقف اشاره و خاطرنشان کرد: صیغه وقف، واقف، مال موقوفه، موقوف علیهم، نیّت و اقباض قرض 6 صیغه وقف هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.
حجت الاسلام ایزدی با بیان این که وقف به دو صورت عام و خاص تقسیم می شود، گفت: وقف همچنین می تواند به صورت های انتفاعی، منفعت و یا هر دو باشد که در انتفاعی فقط از ملک یا مال وقف شده می توان استفاده کرد ولی در وقف به منفعت می توان از منفعت موقوفات در جهت نیت وقف کننده استفاده کرد.
وی با بیان این که وقف کردن جای خمس و زکات را نمیگیرد، اظهار کرد: آنهایی که بدهی و خمس و زکات بر گردنشان است، باید ابتدا این بدهی خود را تسویه و سپس مالشان را وقف کنند و در صورتی که بدون پرداخت زکات مالشان آن را وقف کنند، وقفشان صحیح اما بدهیشان همچنان باقی است./934/پ202/س