۰۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۱۶۹۱۱۲
به دو زبان فارسی و عربی؛

نسخه دوم نرم افزار جغرافیای جهان اسلام تولید شد

خبرگزاری رسا ـ نسخه دوم نرم افزار دو زبانه جغرافیای جهان اسلام به همت گروه تاریخ و سیره معاونت پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید شد.
نرم‌افزار جغرافياي جهان اسلام
به گزارش خبرگزاری رسا، منصور داداش نژاد، مدیر پروژه نرم افزار دو زبانه جغرافیای جهان اسلام گفت: این لوح فشرده به دو زبان فارسی و عربی و حاوی متن 414 عنوان کتاب در 826 جلد به زبان فارسی و عربی در قالب 13 موضوع تولید شده است.
وی افزود: تاریخ عمومی، جغرافیای شهرها،‌ جغرافیای عمومی،‌ جغرافیای ایران،‌ جغرافیای تاریخی، جغرافیای قصص قرآن،‌ جغرافیای کشورها و همچنین سفرنامه، شرح حال،‌ مزارات،‌ مسالک،‌ معجم جغرافیایی و منابع جغرافیایی از جمله موضوعات این نرم افزار است.
محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم ادامه داد: ارائه سربرگ(جای‌ها) با قابلیت دسترسی به اسامی بیش از 31 هزار و 800 مکان در قسمت جست‌وجو در متن‌ و افزون بر سه هزار و 500 مکان در قمست جست‌وجو در نقشه با امکان ارجاع و توضیحات از دیگر محتویات این لوح گرانسنگ است.
داداش‌زاده ادامه داد: ارائه بیش از 300 تصویر از اماکن مهم تاریخی و جغرافیایی در بخش نگارخانه، ‌جست‌وجو در بیش از 334 هزار عنوان باب و سرفصل به وسیله فهرست گزینشی،‌ امکان ارتباط کتب عربی با ترجمه آنها،‌همچنین دسترسی به آیات موجود در کتب برنامه به همراه امکان جست‌وجو از محتویات و قابلیت‌های لوح فشرده جغرافیای جهان اسلام دو است.
وی با بیان این‌که مخاطب این اثر اسلام شناسان،‌ پژوهشگران حوزه جغرافیا و تاریخ است، اظهار داشت: کاربران می‌توانند با مراجعه به این لوح فشرده از قابلیت استفاده از متن کامل 10 دوره لغت‌نامه عربی و فارسی،‌ در 62 جلد با قابلیت جست‌وجو همچنین ساده‌سازی محیط جست‌وجو و ارائه همزمان جست‌وجوی ترکیبی بهره مند شوند.
علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این لوح فشرده افزون بر فروشگاه دائمی مرکز نور واقع در قم ـ بلوار جمهوری اسلامی مراجعه و یا به فروشگاه اینترنتی www.noorshop.ir مراجعه کنند./907/د102/ی
ارسال نظرات