۰۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۱۶۹۲۹۷

همایش نیم قرن حماسه سیاسی انقلاب اسلامی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش نیم قرن حماسه سیاسی انقلاب اسلامی، روز پنج شنبه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به همت دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.
حماسه سياسي ، حماسه اقتصادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، روز پنج شنبه همایش «نیم قرن حماسه سیاسی انقلاب اسلامی از خرداد سال 1342 تا خرداد سال 1392» با عنوان «تشیع و تجربه حکومت مداری» به همت دفتر تبلیغات اسلامی قم حوزه علمیه قم برگزار شد.

بر اساس این گزارش، این همایش با حضور حجت‌الاسلام احمد واعظی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و حجت‌الاسلام نجف لک زایی، رییس پژوهشکده علوم سیاسی دفتر تبلیغات اسلامی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام احمد واعظی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار داشت: ویژگی‌های خاصی در انقلاب اسلامی نسبت به دیگر تجربه‌های حکومت‌مداری تشیع وجود دارد که این انقلاب را متمایز کرده است؛ یکی از آن تجارب خاستگاه انقلاب اسلامی که مبدأ شروع آن، حوزه، روحانیت و نهاد مرجعیت است.

وی خاطرنشان کرد: ویژگی دیگری که در این انقلاب وجود دارد، غلبه خواسته‌های ارزشی و دینی بر خواسته‌های رفاهی، مادی و دنیوی است؛ برخی در تحلیل مشروطیت عدالت‌خانه می‌خواستند اما نهضت حضرت امام خمینی(ره) بر اسلام خواهی و خطری که برای محو اسلام احساس می‌شد، متمرکز شده بود.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ابراز داشت: استقرار، تثبیت و تداوم شعار و ارزش‌ها در گرو نهادینه سازی و نهادسازی مساعد برای تحقق آرمان‌های اول انقلاب است؛ بنابراین باید در تمامی حوزه‌ها همچون پاسداشت حقوق مدنی با نگاه علمی و انتقادی به بررسی نهادسازی برای ضمانت تحقق آرمان‌ها بپردازیم.

وی اظهار داشت: امام خمینی(ره) با هوشمندی والای خود سعی داشتند که در آغازین روزهای پیروزی انقلاب، زیرساخت‌های لازم را برای پایه‌ریزی مناسبت‌های سیاسی و اجتماعی مطلوب خود، تعبیه کنند.

حجت‌الاسلام واعظی گفت: امام خمینی(ره) به سبب تعهد و بینش خود که زیرساخت‌های مناسب نظام و آرمان‌های آن باید تعبیه شود، بر جمهوریت و انتخابات تأکید کردند و حتی ریسک نخست وزیری بنی صدر را انجام دادند تا مردم تمرین دموکراسی و جمهوریت کنند.

همچنین حجت‌الاسلام نجف لک زایی، رییس پژوهشکده علوم سیاسی دفتر تبلیغات اسلامی نیز در سخنان خود به بیان مشکلاتی که در صورت عدم ورود حوزه علمیه در سیاست و حکومت برای دین و مکتب اهل‌بیت(ع) به وجود می‌آمد، پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: اگر حماسه 15 خرداد رخ نمی‌داد، اصل اسلام و مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) به خطر می‌افتاد، همچنین اگر این نهضت ادامه نیابد، اسلام با خطر بزرگی مواجه می‌شود.

رییس پژوهشکده علوم سیاسی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این‌که در اثر انقلاب علمی در غرب و حاکمیت «ساینتیزم»، معرفت دینی با چالش مواجه شد و وحی زیر سؤال رفت، گفت: با تهاجمی که سکولارها به جامعه اسلامی می‌کنند، جایگاه روحانیت، رهبری دینی، تقلید، روضه خوانی و عصمت اهل‌بیت(ع) با چالش مواجه می‌شود.

وی اظهار داشت: در این دوره، انگلیس‌ها، روس‌ها و فرانسوی‌ها وارد ایران شدند، حجاب ممنوع شد، شراب‌فروشی رواج یافت و امام خمینی(ره) به علت موضع‌گیری علیه کاپیتالاسیوم از ایران تبعید شد؛ بنابراین اعتقادات و اخلاقیات زیر سؤال رفته بود و تنها راه محافظت از دین توجه به حکومت و سیاست بود.

حجت‌الاسلام لک زایی در پایان گفت: در جامعه مذهبی ما به فقه عمل می‌شود اما تنها راه برون رفت از مشکلات و چالش‌های مذهبی، اقامه دین است؛ ما باید حماسه سیاسی 15 خرداد را در سطح جهان صادر کرده و پیام آن را به دیگر مسلمانان نیز برسانیم./997/پ203/ج

ارسال نظرات