۰۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۱۶۹۲۹۹
امام جمعه هفتکل:

زن می تواند مظهر صفات الهی بشود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه هفتکل گفت: زنان نیز همچون مردان می‌توانند مظهر صفات الهی بشوند و جانشینی خدا بر روی زمین را به مرحله ظهور برسانند.
حجت الاسلام علي خليلي، امام جمعه هفتکل

حجت‌الاسلام علی خلیلی، امام جمعه شهر هفتکل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره کرامت و جایگاه زن در اسلام گفت:کرامت زنان در اسلام کرامت خلیفه الهی انسان است.


وی در ادامه افزود: خداوند متعال در قرآن می‌فرماید«انی جاعل فی الارض خلیفه» این خطاب اختصاص به مردان ندارد بلکه خطاب به حقیقت انسان است که مشترک در بین مردان وزنان است، زن نیز می‌تواند مظهر صفات الهی بشود و باید جانشینی خدا را بروی زمین به مرحله ظهور برساند.


امام جمعه هفتکل اظهار داشت: انسان معجونی از عالم ماده و مجردات است، از‌ این‌رو در میان زنان و مردان تکالیف مشترک و تکالیف مختص وجود دارد و هر کسی که می‌خواهد به کمال نهایی برسد لازم است که ابتدا خود را بشناسد و کرامت وجودی که خدا به او اعطا کرده است را دریابد.


وی ادامه داد: پس از آن احکام تکلیفی و وضعی که خدا برای جنس او قرار داده است را تبعیت کند تا به کمال و نهایت رشد و تعالی برسد زیرا خداوند متعال که خالق بندگان است و بر احوال آنان آگاه و علم بی نهایت او به همه چیز تعلق گرفته است و راه سعادت و کمال بندگان خویش را می‌داند و برای آنان با تشریع احکام برنامه ریزی کرده است پس کسی که به دنبال شناخت خویش و کمال است باید قانون الهی را بشناسد و از آن تبعیت کند.


این مدرس حوزوی در پاسخ به این پرسش که زنان چگونه می‌توانند وارد عرصه اجتماعی بشوند و کرامتشان حفظ بشود گفت: قران پیامبر را الگوی کامل خطاب کرده است«و لکم فی رسول الله اسوه حسنه»، همین پیامبری که خداوند او را در قران به عنوان الگوی کامل معرفی می‌کند حضرت زهرا(س) را سیده زنان نامیده است.


وی ادامه داد: پس اگر زنی می‌خواهد وظایف اجتماعی و به صورت کلی همه وظایف خویش را بشناسد باید شخصیت حضرت زهرا را بشناسد و در زمینه رفتارهای اجتماعی حضرت زهرا کنکاش کند.


حجت‌الاسلام خلیلی با تأکید بر این که اصلی‌ترین ویژگی حضرت زهرا در ورود به جامعه حیا و عفت ایشان بود،‌ بیان داشت: زن‌ها باید به این مسائل توجه بکنند و بدانند که صلاح و رستگاری جامعه نیز در رعایت همین مطلب است.

وی تصریح کرد: البته در زمینه شناخت ابعاد شخصیتی حضرت زهرا و تطبیق ان با مسائل روز متأسفانه خوب کار نشده است و چه نیکو است که زنان فرهیخته در این زمینه پژوهش بکنند شخصیت حضرت زهرا را بیش از پیش به عالم اسلام بشناسانند.


امام جمعه هفتکل یادآور شد:برای اینکه میان وظایف اجتماعی و وظایف خانوادگی زنانی که در عرصه اجتماعی ایفا نقش می‌کنند مشکل و تعارضی پیش نیاید باید به حوزه اسلام رجوع کنیم و بدانیم که در اسلام دو گونه احکام وجود دارد احکام حقوقی و برخوردی و احکام تفاهمی و مدارایی.


وی ادامه داد: در فضای خانواده بیشتر باید اساس بر تفاهم باشد تا وظایف حقوقی، زنانی که در عرصه های مورد نیاز در جامعه در حال انجام تکلیف هستند شاید مانند خانم‌های خانه دار نتوانند امور درون منزل را انجام دهند پس بر همسران انان لازم است تا شرایط آن‌ها را درک کنند و همچنین نهایت همکاری را با آنان داشته باشند. /9195/ت302/ن

ارسال نظرات