۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۱۶۹۵۶۳
مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری:

قیام 15 خرداد نقطه آغاز انقلاب اسلامی ایران است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه های علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری 15 خرداد 1342 را نقطه شروع انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: 15 خرداد روز آغاز نهضت مقدس اسلامی، روز عصیان علیه طاغوت و طاغوتیان و روزی بود که ملت ایران زیر بیرق اسلام گرد آمد.
حجت الاسلام رحماني ، مدير حوزه علميه خواهران چهارمحال و بختياري

حجت الاسلام یدالله رحمانی، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، قیام 15خرداد 1342 را نقطه آغاز انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: بدون هیچ گونه شک و تردیدی نقطه آغاز انقلاب اسلامی ایران که در بهمن 1357 به پیروزی رسید، قیام 15 خرداد 1342  بود که مقدماتش در وقایعی همچون مبارزه روحانیت علیه لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی، تحریم رفراندوم اصول شش گانه انقلاب سفید، فاجعه مدرسه فیضیه قم شکل گرفت.

حجت الاسلام رحمانی افزود: مهمترین نتیجه این مقطع از نهضت، ظهور امام خمینی(ره) به عنوان مرجعیت سیاسی پیشگام مبارزه علیه نظام حاکم بود که توانست به سرعت از میان اقشار مختلف جامعه و توده‌های مؤمنان مذهبی یارگیری کرده و آنان را علیه اقدامات هیأت حاکمه بسیج کند.

وی ادامه داد: نقطه اوج این حضور همگانی در عرصه مبارزه تا آن زمان به شمار می رفت که در تعامل بازاریان و روحانیان مبارز و شرکت سایر طبقات مذهبی به وقوع پیوست؛ اما با سرکوب شدید دستگاه امنیتی نظام روبه رو شد.

امام جمعه بلداجی به تبعید طلاب و روحانیان آن زمان به دلایل واهی اشاره کرد و گفت: 15 خرداد روز آغاز نهضت مقدس اسلامی، روز عصیان علیه طاغوت و طاغوتیان و روزی بود که ملت ایران زیر بیرق اسلام گرد آمد و برای رویارویی با دشمنان اسلام و قرآن وارد صحنه شد و پشت رژیم ستمشاهی را به لرزه انداخت.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری منشأ و خاستگاه قیام پانزده خرداد را در اندیشه‌های روحانیت مبارز شیعه به رهبری حضرت امام خمینی(ره) بیان کرد و گفت: در اندیشه‌ها و تفکر آن حضرت، تشکیل حکومت اسلامی و اجرای احکام اسلام جایگاه خاصی داشت؛ از این رو پیاده شدن قوانین اسلام در حوزه‌های سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع از انگیزه‌های اصولی نیروهای مذهبی به شمار می رفت.

وی مبارزه با صهیونیسم جهانی و عوامل داخلی آنها و صیانت از احکام اسلام و قرآن و حفاظت از استقلال کشور را از دیگر انگیزه‌های امام عنوان کرد و افزود: اهداف اصلی امام خمینی(ره) حاکمیت قوانین اسلامی و اجرای شریعت اسلامی و قطع زنجیرهای وابستگی بود.

حجت الاسلام رحمانی در ادامه به ماهیت اصیل دینی و مذهبی قیام 15 خرداد اشاره کرد و گفت: قرار گرفتن مرجعیت شیعه در سطح رهبری نیروهای مذهبی، فراگیری و پوشش دادن به حرکتهای سیاسی موجود و آشکار شدن قدرت مذهب به وسیله بسیج گسترده مردمی و مقاومت در مقابل برنامه‌های نامشروع شاه از مهمترین ویژگی‌های نهضت 15 خرداد بود./9457/ت302/س

ارسال نظرات