۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۷
کد خبر: ۱۶۹۶۸۱
چرا اردوغان یکشبه دیکتاتور شد

پشت پرده حمایت دیروز و اعتراض امروز بی بی سی

خبرگزاری رسا ـ اردوغان به مجلس نیز اهمیت نمی دهد. تصمیمی که می گیرد باید بلافاصله از طرف وکلایش، لایحه تصویب شده تحویل بگیرد.
اعتراضات مردم در ترکيه

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، شبکه بی بی سی فارسی در پوشش خبری از اعتراضات نسبتا گسترده مردم در ترکیه گفت: ناآرامی ها از روز دوشنبه هفته قبل بر سر بحث ساخت مرکز خرید پارک گزی در حاشیه میدان تقسیم استانبول آغاز شد. اما با حمله پلیس به تحصّن کنندگان، اعتراضات آرام رفته رفته به تظاهرات ضد دولتی تبدیل شد.

اردوغان نخست وزیر ترکیه خطاب به معترضین گفته است: "پروژه ساخت مرکز خرید همچنان ادامه می یابد. به اعتراضات پایان دهید".


کارشناس این شبکه در بیان علل ریشه ای شکل گیری اعتراضات در ادامه گفت: همه می دانند که استانبول شهردار دارد اما آقای اردوغان دخالت می کند. او شهردار سابق استانبول بوده و شهر را از آن خود می داند. مشکل از این هم فراتر است. وی به مجلس نیز اهمیت نمی دهد. تصمیمی که می گیرد باید بلافاصله از طرف وکلایش، لایحه تصویب شده اش را تحویل بگیرد.


محمد مشتاق در ادامه افزود: در41 سال حضورم در ترکیه، هیچ حکومتی را خودکامه تر از دولت اردوغان ندیده ام. حکومت وی نوعی دیکتاتوری ملموس است. من این نوع حکومت داری را در زمانی که ارتش، حاکمیت امور را در اختیار داشت نیز مشاهده نکردم.


لازم به ذکر است کارشناسان روابط بین الملل بر این عقیده اند از آنجایی که سیاست اصلی دولت آمریکا در منطقه، مبارزه با اسلام گرایی برای حمایت از رژیم صهیونیستی می باشد، واشنگتن توانسته است با لطایف الحیلی آنکارا را فریب دهد.

کارشناسان می گویند؛ آمریکا توانسته است از طمع دولت اردوغان برای ورود ترکیه به اتحادیه اروپا سوء استفاده کرده و دولت اسلام گرای ترکیه را ترغیب به اقدام علیه منافع جبهه مقاومت اسلامی در سوریه کند. دولت ترکیه نیز علی رغم هشدارهای ایران مبنی بر وارد نشدن اردوغان در زمین بازی غرب، علیه دولت بشاراسد وارد عمل شد.
اما پس از شکست جبهه غربی-عربی در مناقشه سوریه، آمریکا اکنون نیازی به دولت اسلام گرای ترکیه نداشته و به همان سیاست اولیه خود در منطقه مبنی بر مبارزه با اسلام گرایی پرداخته است./ 1421/9161/خ

ارسال نظرات