۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۱۶۹۷۴۰
فرهنگ مظلوم (13)؛

نهادینه شدن گفتمان دینی در انتخابات کشور ضروری است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بر حاکمیت گفتمان دینی در انتخابات کشور تأکید کرد و گفت: انتخابات بدون گفتمان دینی با کاهش معنویت روبه‌رو است.
حجت‌الاسلام محمدعلي اسدي‌نسب حجت‌الاسلام محمدعلي اسدي نسب، مدير گروه قرآن پژوهي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی اسدی نسب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در پاسخ به این سؤال که چرا مباحث اقتصادی و سیاسی در تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بیش از مباحث فرهنگی اولویت دارد، تأثیرگذاری فرهنگ را نیازمند رفع مشکلات اقتصادی دانست.

 

وی با بیان اینکه امروز مقوله فرهنگ با اقتصاد مخلوط شده است و تأثیر فرهنگی بر مردم بدون توجه به اقتصاد امکان‌پذیر نیست، افزود: برای مطرح کردن مباحث فرهنگی باید دید که مشکلات اقتصادی به چه شکلی است، آیا زمینه برای طرح مباحث فرهنگی وجود دارد یا خیر که ابتدا مشکلات اقتصادی مردم حل شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به نقش گفتمان در فرهنگ اشاره و تصریح کرد: برای اینکه بتوان یک شناخت نسبتا دقیق و کاملی از نامزدهای انتخاباتی به دست آورد، هم شخصیت‌ آنان مهم است و هم گفتمان‌هایی که مطرح می‌کنند و این دو باید در کنار هم لحاظ شود.

 

انتخابات بدون گفتمان دینی با کاهش معنویت روبه‌رو است

 

وی به بیان تفاوت بین انتخابات و ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: وقتی انتخابات برگزار می‌شود به سبب اینکه گفتمان دینی و قرآنی حاکم نیست هم در بین کاندیداها و هم رأی دهندگان با کاهش معنویت بسیار شدیدی روبه‌رو خواهیم شد که در ماه رمضان این مسأله تا مقداری جبران می‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین اسدی نسب ادامه داد: انتخابات معنویت ما را بسیار کاهش می‌دهد و ماه رمضان افزایش، متأسفانه نتوانسته‌ایم بر این مسأله گفتمان دینی را حاکم کنیم، باید آثار حاکمیت گفتمان دینی و ارزش‌های الاهی در انتخابات کشور نهادینه شود.

 

افراد با حاکم شدن ارزش‌ها فریب اطرافیان را نمی‌خورند

 

مدیرگروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه اگر ارزش‌ها بر کاندیداها حاکم شود، فریب اطرافیان را نمی‌خورند، گفت: هشت نفر خود را کاندید انتخابات معرفی کرده‌اند و غیر از یک نفر همه تصور می‌کنند که رأی می‌آورند به این سبب که آن بینش دینی، عمق‌نگری و ژرف نگری معنوی برایشان حاکم نشده است و تنها اطرافیان خود را می‌بینند.

 

وی تأکید کرد: اگر گفتمان دینی بر کاندیداهای انتخابات حاکم باشد به تخریب دیگران نمی‌پذردازند، هر فردی جنبه اثباتی قضیه را گرفته و توانایی‌های خود را بروز می‌دهد، بریز و بپاش‌ها کاهش پیدا می‌کند و حتی از مال حلال هم کمتر خرج می‌کنند و محال است از بیت‌المال چیزی خرج کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین اسدی‌نسب افزود: اگر ارزش‌ها الهی شود، کاندیداها با توجه به منابع و ارزش‌های کشور به مردم وعده می‌دهند و در تخریب دولت‌های گذشته سعی نمی‌کنند چراکه آنها هم سعی کردند وضع کشور را درست کنند اما نتوانسته‌اند.

 

برنامه نامزدها در ارتقای معرفت دینی مردم چیست

 

وی با طرح این سؤال که ساختار کلی نامزدهای انتخابات در بعد فرهنگ، معنویت و ارتقای معرفت دینی مردم چیست، گفت: منظور از ساختار یعنی یک بسته‌ای که همه مسائل آنجا نشان داده شود، موانع را در نظر بگیرد، اگر بگوید این کار را می‌کنم اولین قدم که بردارد یک سری مشکلات پیدا می‌شود باید پیامد مشکلات را در نظر بگیرد.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه نامزدهای انتخابات باید به صورت نظام‌مند همه موانع را ببینند، اظهار کرد: مشکلات فرهنگی جامعه ما بسیار زیاد بوده و حتی ارزش‌های خودمان و حتی ارزش‌های بین‌المللی را هم تحت الشعاع قرار داده است و دروغ، کلاهبرداری و انواع دزدی در ادارت دولتی و غیردولتی بی‌داد می‌کند.

 

وی تصریح کرد: نامزدهای انتخابات مشخص کنند که برای ارتباط دولت با نهادهای حوزوی و فرهنگی چه شیوه و چه طرح عملی دارند، آیا اصلا مشکلات فرهنگی را قبول دارند یا خیر، ممکن است کسی بگوید ما اصلا مشکل فرهنگی نداریم و نباید سخت‌گیری کنیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین اسدی نسب از صدا و سیما به سبب ابتکار در مناظره بین کاندیداها تشکر کرد و گفت: نامزدهای انتخابات پاسخ دهند که مشکلات فرهنگی چیست و برای مرتفع کردن این مشکلات و ارتقای ارزش‌های الهی چه نظامی را پیشنهاد می‌کنند./920/ت302/ن

ارسال نظرات