تفاوت نظام توحیدی با نظامهای طاغوتی مسأله امامت و رهبری است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عبدالنبی نمازی امام جمعه کاشان و عضو مجلس خبرگان رهبری امروز در مراسمی که به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی(ره) در مسجد سید اصفهان برگزار شد گفت: امام خمینی(ره) همه توانایی ها و اختیارات خود را برای براندازی نظام طاغوت و برپایی نظام اسلامی به کار بست و سرانجام توانست با به زانو درآوردن نظام شاهنشاهی، نظام اسلامی را بر کشور حاکم کند.
وی اصلی ترین تفاوت نظام توحیدی با نظام های غیردینی و طاغوتی را مسأله امامت و رهبری خواند و خاطر نشان کرد: در نظام توحیدی و الهی مسأله انتخاب امامت و رهبر بر عهده خداوند است و این کار توسط خدا انجام می گیرد و انسان ها در انتخاب امام نقشی ندارند، در نظام های سیاسی دنیا همیشه رهبری که توسط مردم و قوانین بشری انتخاب می شود نهایتا منجر به پشیمانی مردم می شود و هیچ موردی در دنیا نبوده که مردم سرانجام از انتخاب رهبران خود پشیمان نشده باشند.
عضو مجلس خبرگان رهبری وجود رهبر الهی را ضامن اقتدار و سرافرازی و نظم جامعه خواند و ابراز داشت: شرایط بحرانی فعلی که در کشورهایی مانند مصر، افغانستان و عراق حاکم است به خاطر نداشتن رهبرانی است که دلسوز مردم باشند و بدون داشتن حرص و طمع و دلبستگی به دنیا برای نجات و موفقیت مردم تلاش کنند و در نظام های سیاسی دنیا هیچ رهبری نیست که دارای پرونده اعمال غیر اخلاقی و فساد اخلاقی یا مالی یا هردو نباشد.
امام جمعه کاشان انتخاب رهبر الهی در نظام های آسمانی را خارج از محدوده توانایی بشر توصیف کرد و افزود: رهبران الهی از سوی خدا انتخاب می شوند و بشر باید فقط تابع این انتخاب الهی باشد و البته خداوند پیش از انتخاب رهبر او را مورد سنجش و آزمایش همه جانبه قرار می دهد و پس از آن به آنها علم اسماء که علم به گذشته و آینده اسرار آفرینش است عطا می کند.
وی راجع به مشکل اصلی کشورهای دنیا و ریشه آن گفت: تمامی کشور های دنیا دچار بحران مدیریت و رهبری هستند و هر روز پیامدهای این نقص را در دنیا مشاهده می کنیم که ریشه آن نبودن رهبری منتخب خداوند و مدیر الهی است و این مشکل بزرگ در اسلام با انتخاب امام از سوی خدا و پس از امام و در عصر غیبت امام معصوم با مراجعه به فقها و عالمان دین برطرف می شود و فقیه کسی است که در معارف دین استخوان خرد کرده و سرشار از عشق به معارف الهی و دین خداست و از دنیا و ظواهر فریبنده دنیا دست شسته و میل دنیوی ندارد و یکی از مصادیق بارز چنین عالمان شجاع و پاک و الهی، امام خمینی است.
آیت الله نمازی شرایط رهبر جامعه اسلامی از دیدگاه علامه مجلسی را معصوم بودن از گناه و خطا در گفتار، نداشتن نسیان و فراموشی، نداشتن دلبستگی به دنیا شجاعت و اعلم بودن در میان مردم برشمرد و تصریح کرد: خداوند هیچ راه نفوذی برای کفار در دل مؤمنین قرار نداده و در طول تاریخ هیچگاه مرجعیت شیعه در برابر دشمن تسلیم شده نشده است و امام باید از همه مردم در برابر دشمن شجاع تر و باشد و از مردم در برابر تهدیدات دشمنان دفاع کند و امام خمینی با سرنگونی رژیم شاهنشاهی با کمترین امکانات و با دست خالی و برپایی نظام اسلامی اثبات کرد که نمونه بارز یک فقیه کامل و مورد وثوق خداست و وقتی امام حکم ارتداد سلمان رشدی را صادر کرد با مخالفت دکتر ولایتی بخاطر احتمال خدشه دار شدن رابطه کشور با دیگر کشورهای اروپایی روبرو شد اما امام خمینی به وظیفه الهی و شرعی خود عمل کرد و حکم ارتداد او را صادر کرد.
وی در ادامه ابراز داشت: باید در تربیت نسل آینده نخبگان کشور کوشید و نسلی را پرورش داد که تشنه قدرت نباشند و بخاطر رأی آوردن دست به هرکاری نزنند و در واقع اصلح کسی است که عاشق بدست آوردن قدرت و پست و مقام نباشد و دلبستگی به دنیا نداشته باشد و باید برای پرورش نسلی علوی که دلبستگی به دنیا و تبعیت از هوا و هوس و میل به داشتن قدرت و مقام در آنها نباشد تلاش کنیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری راجع به مرتبه و جایگاه جانشین امام معصوم گفت: امام باید معصوم باشد و جانشین امام چون عصمت مختص به امامان معصوم است یک درجه پایین تر از امام قرار دارد و باید دارای عدالت در مرتبه عالیه باشد و باعث افتخار است که اسلام تنها مکتبی است که رهبری در آن دارای مبدا و منشأ الهی است و حساب کتاب انتخاب رهبر در اسلام توسط خدا انجام می شود.
وی راجع به امام خمینی تأکید کرد که ایشان از سوی ما ناشناخته است و رابطه امام خمینی با خدا را رابطه ای خاص خواند و خاطرنشان کرد: رابطه خاص امام خمینی با خدا باعث شد ایشان بتوانند پس از 1400 سال توفیق تشکیل حکومت الهی را بدست آورد و البته ایشان هم مانند حضرت ابراهیم در معرض آزمایش الهی قرار گرفت و فرزند برومند و عالمی همچون حاج آقا مصطفی را تقدیم پیشگاه الهی کرد و باید توجه داشت که برای این انقلاب و نهضت تلاش های بسیاری شده است و هزاران شهید تقدیم شده تا ما به این دستاورد مهم رسیده ایم.
آیت الله نمازی در پایان تصریح کرد: ما امروزه امین انبیاء الهی هستیم و به همین خاطر است که نباید در انجام وظایف خود کوتاهی کنیم و انتخابات یک تکلیف الهی است که برای جامع بودن این انتخابات نیازمند سه عنصر فقه انتخاباتی، اخلاق انتخاباتی و قانون انتخاباتی هستیم و پیرامون فقه انتخاباتی باید گفت که فقه انتخاباتی بایدها و نبایدهایی است که در انتخابات باید رعایت شود و از منظر فقهی رأی دادن یک وظیفه الهی است و واجب عینی است و بر تمام کسانی که واجد شرایط هستند ردی دادن واجب است درست مانند نماز و نباید به مشارکت حداکثری کفایت کرد، در صورتی که همه 50 میلیون و 500 هزار نفر واجد شرایط در انتخابات شرکت کنند دشمنان از وجود دوستانی در کشور ناامید خواهند شد و در برابر ما خفه می شوند و حرفی برای گفتن ندارند./939/پ201/ع