۱۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۱۷۰۱۵۶
به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی؛

ویژه‌نامه «روح‌الله» در فضای مجازی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه‌نامه «روح‌الله» به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی(ره) در فضای مجازی منتشر شد.
ويژه‌نامه روح‌الله
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه‌نامه «روح‌الله» شامل بخش‌های مختلف مقالات، سخنرانی‌های امام خمینی(ره)، تسلیت ارتحال امام خمینی(ره) به مردم از سوی مرحوم حاج سید احمد خمینی، نوای ماندگار آقای گلریز در سوگ امام خمینی (ره)، سرودها و ناله‌های رحلت امام خمینی(ره)، بازدید مجازی از جماران و تصاویر در پایگاه اینترنتی دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی منتشر شد.
از مقالات این ویژه نامه می‌توان به موضوعاتی همچون امام خمینی(ره) از ولادت تا رحلت، زندگی امام به روایت امام، سفری به تاریخ گشت و گذاری در خمین، زادگاه امام خمینی(ره)، اسطوره‌ای چند وجهی، دیدگاه های امام خمینی(ره)، کشف الاسرار اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)، کشف الاسرار رازهای ولایت فقیه، نخستین بیانیه سیاسی امام خمینی(ره)، نامه امام خمینی(ره) به گورباچف، حکم ارتداد سلمان رشدی، روزشمار برخی مبارزات و تبعیدهای امام خمینی(ره)، امام خمینی(ره) در تبعید، مبارزات تاریخی امام خمینی(ره) و پیروزی انقلاب اسلامی ایران، انقلاب اسلامی ایران، و آن روز قلب ملت از کار ایستاد، خاطرات اخلاقی از زندگی امام خمینی(ره)، وصیت نامه الهی، سیاسی امام خمینی(ره)، آثار و نوشته‌های امام خمینی(ره) و توضیح المسائل امام خمینی(ره) اشاره کرد.
بخشی از زندگى امام خمینی(ره)
 در مقاله‌ای از این ویژه‌نامه می‌خوانیم: در روز بیستم جمادى الثانى 1320 هجرى قمرى مطابق با 30 شهریـور 1281 هجرى شمسى( 24 سپتامپر 1902 میلادى) در شهرستان خمین از توابع استان مرکزى ایران در خانواده‌اى اهل علـم و هجرت و جهاد و در خـانـدانـى از سلاله زهـراى اطـهـر سلام الله علیها، روح الـلـه المـوسـوى الخمینـى پـاى بـر خـاکدان طبیعت نهاد.
 او وارث سجایاى آبا و اجدادى بـود که نسل در نسل در کار هـدایـت مردم وکسب مـعارف الهى کـوشیـده‌انـد، پـدر بزرگـوار امام خمینـى مرحوم آیت‌الـله سید مصطفى مـوسـوى از معاصریـن مرحـوم آیت‌الـلـه العظمـى میرزاى شیـرازى که پـس از آنکه سالیانـى چنـد در نجف اشـرف علـوم و معارف اسلامـى را فـرا گرفته و به درجه اجتهـاد نایل آمـده بـود بـه ایـران بازگشت و در خمـیـن ملجأَ مردم و هادى آنان در امـور دینـى بـود.
در حـالـی که بیـش از 5 مـاه از ولادت روح الـلـه نمى‌گذشت، طاغوتیان و خوانین تحت حمایت عمال حکومت وقت نداى حق طلبـى پـدر را که در برابر زورگـویـی‌هایشان بـه مقاومت بـرخاسته بـود، با گلـوله پاسـخ گفـتـنـد و در مـسیر خمـیـن به اراک وى را بـه شهادت رسانـدنـد، بستگان شهیـد بـراى اجراى حکـم الهى قصاص به تهران(دار الحکـومه وقت) رهـسـپار شـدند و بر اجراى عـدالت اصـرار ورزیدند تا قاتل قصاص گردید.
بدیـن ترتبیب امام خـمیـنى از اوان کـودکى با رنج یـتـیـمى آشـنا و با مفهوم شهادت روبرو گردید، وى دوران کـودکـى و نـوجـوانى را تحت سرپرستى مادر مـؤمـنـه‌اش (بانـو هاجر) که خـود از خاندان علـم و تقـوا و از نـوادگان مـرحـوم آیـه الـلـه خـوانسـارى( صاحب زبـده التصانیف ) بوده است و همچنیـن نزد عمه مـکـرمه‌‌اش(صاحبـه خانم) که بانـویى شجاع و حق‌جـو بـود سپرى کرد اما در سـن 15 سالگى از نعمت وجـود آن دو عزیز نیز محـروم گـردید.
اندکـى پـس از هجرت آیت‌الله العظمـى حاج شیخ عبد الکریـم حایرى یزدى رحـمه الله علیه( نـوروز 1300 هـجـرى شمسـى، مـطابق بـا رجب المـرجب 1340 هجـرى قمـرى) امام خمینى نیز رهـسپار حـوزه علمیه قـم گردید و به سرعت مراحل تحصیلات تکمیلى علوم حـوزوى را نزد اسـاتید حـوزه قـم طـى کرد، که مـى‌تـوان از فرا گرفتـن تـتـمـه مباحث کـتاب مطـول( در علـم معانى و بیان ) نزد مرحوم آقا مـیـرزا محمـد علـى ادیب تهرانـى و تکمیل دروس سطح نزد مرحـوم آیت‌الـله سید محمد تقـى خـوانسارى و بیشتر نزد مرحـوم آیت‌الـله سـیـد عـلى یثربى کاشانى و دروس فـقـه و اصـول نزد زعیـم حـوزه قـم آیـت‌الـله العظمى حاج شیخ عبدالکریـم حایرى یزدى رضـوان الـلـه علیهـم نام برد.
پـس از رحلت آیت‌الله العظمـى حـایـرى یزدى تلاش امـام خمینـى به همراه جمعى دیگر از مجتهدیـن حـوزه علمیه قـم به نـتیجـه رسـیـد و آیه الله العظمـى بروجروی رضوان الله علیهم به عنـوان زعـیـم حـوزه عـلمـیـه عازم قـــم گـردیـد، در این زمان، امام خمینـى به عـنـوان یـکـى از مـدرسیـن و مجتهدیـن صـاحب راى در فـقـه و اصـول و فلسفه و عرفــان و اخلاق شناخته مى‌شد، حضرت امام طى سال‌هاى طولانى در حوزه علمیه قـم به تدریـس چندیـن دوره فقه، اصـول، فلسفه و عرفان و اخـلاق اسـلامى در فیضیه، مسجـد اعظم، مسجـد محمـدیه، مـدرسه حـاج ملاصـادق، مسجد سلماسى و دیگر مساجد همت گماشت و در حـوزه علمیه نجف نیز قریب 14 سال در مسجـد شیخ اعظـم انصــــارى (ره) معارف اهل بـیت و فـقـه را در عالی‌ترین سطـوح تدریـس کرد و در نجف بـود که بـراى نخـستـیـن بار، مبانـى نظرى حکـومت اسلامـى را در سلسله درس‌هاى ولایت فـقیه بازگـو کرد.
شخصیت چند بعدی امام
 در مقاله دیگری از ااین ویژه‌نامه آمده است: از لحاظ شخصیتی امام خمینی شخصیتی عجیب و جامع الاطراف دارند، ایشان در فقه که عمده‌ترین تخصص روحانیان است به حدی رسیده که اکثر شیعیان جهان ایشان را به عنوان اعلم فقها و مجتهدین به عنوان مرجع تقلید انتخاب کردند.
در حالی که بسیاری از فقها با فلسفه مخالف بودند و حتی کسی که فلسفه بخواند را نجس می دانستند، امام خمینی در فلسفه تبحر خاصی داشتند، در عرفان نظری به ویژه بر آثار محی‌الدین عربی تسلط داشتند و در عرفان عملی نیز نماز شب ایشان هیچ‌گاه ترک نشده بود و زندگی بسیار زاهدانه‌ای داشتند، در عین حال مفسر قران نیز بودند و تفسیر ایشان بر سوره حمد مبرهن بر این معناست، در شعر و ادبیات نیز دست داشتند و خود شاعر بودند، از لحاظ شخصیتی نیز شجاعت ایشان از همان زمانی که ان مرد مست را از حوزه علمیه بیرون راندند زبانزد خاص و عام شد.
امام خمینی در کنار فلسفه، عرفان، فقه، شعر و تفسیر قرآن در سیاست هم تبحر داشتند، تاریخ سیاسی معاصر ایران را به دقت واکاوی کرده بودند، از همان جوانی در جلسه‌های مجلس شورای ملی حضور یافته و دفاعیات مدرس از اسلام بر علیه رضاشاه را به چشم خود دیده بودند، در ماجرای ملی شدن نفت از نزدیک تحولات را رصد کرده بودند.
شخصیت امام خمینی نیز شخصیتی جامع الاطراف و چند بعدی بود که در علمای سابق چنین جامعیتی کمتر دیده شده بود.
مجموعه عوامل ساختاری و شخصیتی سبب شد که انقلاب اسلامی ایران به عنوان پدیده‌ای شگرف و بدیع در تاریخ 1400 ساله شیعه پا به صفحات تاریخ جهان بگشاید.
خاطرات اخلاقی از زندگی امام خمینی (ره)
در این مقاله بخشی از خاطرات اخلاقی امام خمینی(ره) آمده که به این شرح است:
خودتان را به عبادات عادت دهید
 یکی از روزها امام به طلاب فرمودند: « سعی کنید تا جوان هستید خصلت‌های بد در وجودتان ریشه ندواند، زیرا با گذشت عمر این خصلت‌ها راسخ می‌شود و انسان به حالی می‌رسد که رهایی از دست این خصلت‌ها امکان پذیر نیست، تا جوان هستید به عبادات و خصلت‌های خوب، خودتان را عادت بدهید».
کمالات معنوی را در جوانی کسب کنید
امام در بحث مکاسبشان شاید دهها بار تذکر می دادند که همه کارها را اعم از نوشتن، مطالعه، تحقیق، عبادت، کسب کمالات معنوی را در جوانی کسب کنید و انجام بدهید و از موقعیت استفاده کنید.
خودتان را نگیرید
امام تذکر می دادند که مواظب اخلاق و سیرت خود باشید، خودتان را نگیرید و تکبر نکنید.
سعی کنید در اخلاص عمل
یک وقت برای تکامل معنوی و تهذیب روح از امام راهنمایی خواستم که با یک جمله کوتاه آنچه را باید، فرمودند و انگشت روی نقطه اصلی نهادند و فرمودند: «سعی کنید در اخلاص عمل».
کارهای بد را ترک کنید
در ملاقاتی که به محضر امام رسیدم، عرض کردم حاج آقا مرا نصیحتی بفرمایید، امام با تبسمی شیرین گفتند: «نصیحت» و بعد از آن فرمودند سعی کنید کارهای خوب را انجام بدهید و کارهای بد را ترک کنید.
تا می توانید به یاد خدا باشید
به یاد دارم یک بار امام در درس اخلاقی که در قم داشتند، فرمودند: «کسانی که قدم در راه سازندگی خود بر‌می دارند برایشان گاهی روزنه‌های نورانیتی پیدا می‌شود و این روزنه هرچه بیشتر محافظت گردد، بیشتر می‌شود.»
پس از جلسه از امام سؤال کردم برای حفظ این حالت و نورانیت چه باید کرد، فرمودند: «آن حالت را باید با ارتباط با خدا و ذکر خدا حفظ کرد، انسان تا می‌تواند باید به یاد خدا باشد».
حال تذکر را با ذکر حفظ کنید
یک روز خدمت امام عرض کردم گاهی انسان حال تذکر پیدا می کند اما زود محو می‌شود چه باید کرد، فرمودند: «آن را هم باید با ذکر و دوری از هواپرستان حفظ کرد».
موقع قدم زدن ذکر می‌گفتند
ما به طور مکرر شاهد بودیم که امام به هنگام قدم زدن عصرانه که به عنوان ورزش کاری مهم و لازم برای تأمین سلامت ایشان بود، با تسبیحی که در دست داشتند به ذکر خدا مشغول بودند.
طمأنینه در هر زمانی
حاج احمد آقا در نجف تعریف می‌کردند، ایشان گفتند که از آقا سؤال کردم، آن زمانی که سوار هواپیما شده و به سوی ترکیه پرواز می‌کردید، چه حالی داشتید، امام فرمودند: «والله همین حالی که آلان در کنارشما نشتسته ام، داشتم.»
پاسخ امام مرا شگفت زده کرد
در موقع عزیمت امام به تهران چیزی که سبب تعجب من شد پاسخی بود که ایشان به این سؤال دادند که شما چه احساسی دارید و ایشان فقط اظهار داشتند: «هیچ»، این پاسخ کوتاه مرا شگفت زده کرد.
از ترکیه کتاب مفاتیح خواستند
وقتی امام از ایران به ترکیه تبعید شدند در نخستین نامه‌ای که از ترکیه به ایران نوشتند کتاب مفاتیح و صحیفه سجادیه خواستند که نشان دهنده روح عالی و عبادی ایشان در کنار توجه به مسائل سیاسی و اجتماعی بود امام هر گونه یکسو نگری دوری می گزیدند.
قصد قربت کن
بارها امام به من گفته‌اند کارهای عادیت را هم قصد قربت کن تا پاداش داشته باشی.
ویژه‌نامه «روح‌الله» به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی(ره) با تهیه و تنظیم سعید بوداقی در فضای مجازی دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی منتشر شده است و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به اینجا از مطالب این ویژه نامه بهره‌مند شوند./907/پ202/ع
ارسال نظرات