۱۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۱۷۰۱۷۷
استاد حوزه علمیه تبیین کرد؛

دموکراسی و مردم‌سالاری در اندیشه امام خمینی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه میاندوآب گفت: امام خمینی(ره) با تاکید بر اهمیت دادن به حضور نیروهای مردمی، تحقق خواست مردم در حاکمیت و اداره جامعه را تجلی دموکراسی واقعی می دانستند.
امام خميني

 حجت الاسلام محمدباقر حسن زاده، مدرس حوزه علمیه امام رضا(ع) میاندوآب، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه اظهار داشت: مردم سالاری از مفاهیم بحث برانگیز در حوزه فلسفه سیاست و حقوق است و با توجه به گرایشی که در کشورهای مختلف به این نظریه وجود دارد، این پرسش مطرح شده است که آیا می‌توان مردم سالاری را منطبق با فرهنگ و ارزش‌های هر ملت، بومی ساخت؟ یا مردم سالاری نظریه‌ای یکپارچه است که نفی مطلق یا تسلیم کامل تنها چاره مواجهه با آن است.

 

وی افزود: شاید برخی این مقوله را صددرصد ساخته و پرداخته دست بشر بدانند و عالم وحی و دین را خارج از نظریه‌پردازی در این حیطه پندارند.

 

وی در خصوص مفهوم دموکراسی و مردم‌سالاری در سخنان امام(ره) گفت: یک دموکراسی نامطلوب و به تعبیر امام راحل غیر حقیقی و جعلی که در مغرب زمین بنا نهاده شده است طبق نظر امام خمینی(ره) اساساً دموکراسی نیست.

 

حجت الاسلام حسن‌زاده به ویژگی‌ها و شاخصه‌های دموکراسی و مردم سالاری مطلوب حضرت امام(ره) اشاره کرد و گفت: ایشان نافی استبداد و دیکتاتوری بود چون در اندیشه امام(ره) تمام مستبدان عالم که ادعای دموکراسی و مردم سالاری می کنند دروغ گو هستند چراکه اگر تابع مردم سالاری بودند باید آن‌گونه پیش می‌رفتند که مردمان شان می خواهد.

 

این مدرس حوزوی اضافه کرد: آمریکا که مدعی دموکراسی و برپایی آن در کشورها است و به هرجایی به بهانه ایجاد دموکراسی حمله می کند، خود ناقض دموکراسی و مردم سالاری است چون بالغ بر شصت سال است که به رژیمی جعلی کمک کرده و خواسته عمومی مردم فلسطین را نادیده گرفته است.

 

وی با اشاره به رهنموهای امام(ره) در تأمین و حفظ آزادی در جامعه گفت: به گفته امام خمینی(ره) نمی‌شود که شعار مردم سالاری داد و مانع تحقیق در مورد هولوکاست شد.

 

حجت الاسلام حسن زاده با اشاره به این که امام خمینی(ره) تابع استقلال تمامی کشورها از همدیگر بودند، افزود: استقلال مقابل استکبار از مشخصه‌های دموکراسی است و در اندیشه امام تنها کشوری می‌تواند ادعای دموکراسی و مردم سالاری داشته باشد که کشورهای دیگر را به زنجیر استعمار و استکبار نکشاند.

 

وی تاکید کرد: نمی‌توان ادعای مردم سالاری داشت و هر روز استقلال کشوری را به مخاطره انداخت./936 /ت302/س 

ارسال نظرات