۱۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۳
کد خبر: ۱۷۰۲۱۵
معاون اول قوه قضاییه:

حمایت مردم مهم‌ترین مؤلفه قدرت نظام اسلامی است/ افرادی که ظرفیت شکست ندارند وارد صحنه انتخابات نشوند

خبرگزاری رسا ـ معاون اول قوه قضاییه تاکید کرد: افرادی که ظرفیت پیروزی، شکست و پذیرش مسئوولیت های بزرگ را ندارند وارد عرصه انتخاباتی نشوند چرا که این افراد هم به خودشان و هم به کشور آسیب وارد می کنند.
مراسم بزرگداشت امام راحل در حرم مطهر رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم بیست و چهارمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) شب گذشته 14 خرداد با حضور آیت الله واعظ طبسی، تولیت آستان قدس رضوی، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، محمد حسین فروزان مهر، استاندار خراسان رضوی، سید احمد علوی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی و حسن موحدی، فرماندار مشهد در رواق امام خمینی(ره)  در حرم رضوی برگزار شد.

حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی، معاون اول قوه قضائیه در این مراسم با بیان این که امروز بیش از هر زمانی حیات و جاودانگی امام راحل(ره) را مشاهده می کنیم، گفت: حیات و راه امام خمینی(ره) همان انقلاب و هدف، مقصد، خط و آرمان های مقدسش است که همچنان ادامه دارد.

 وی تاکید کرد: بیانات امروز مقام معظم رهبری گواه این موضوع بود که سخنانی از دهان جانشین امام خمینی(ره) عنوان می شود که از زبان خود امام در جماران می شنیدیم و معظم له بر اصول و مبانی ای تاکید دارند که امام خمینی(ره) آن ها را عنوان می کردند و این نشانی دیگر از جاودانگی حیات امام راحل(ره) است.

تفاوت در دعوت کردن امام خمینی(ره) با سایر اندیشمندان دنیا

حجت الاسلام رییسی خاطرنشان کرد: بسیاری از قلم به دستان، اندیشمندان، نویسندگان و شاعران جهان که ادعا می کنند انسان را می شناسند و برایش برنامه دارند، مردم را دعوت می کنند که به فلان شکل اندیشه و عمل کنند؛ به عبارتی آن ها، بر فرض این که همه شان صادق و خیرخواه مردم باشند می گویند «بروید» و به ما و عمل ما کاری نداشته باشید امام امام خمینی(ره) می گفتند «بیایید».

وی تاکید کرد: امام خمینی(ره) در قله ای رفیع قرار داشتند و از جایگاه شان با خبر بودند؛ ایشان می گفتند بیایید تا شما را ملکوتی و ربانی کنم و این تفاوتی آشکار در نوع دعوت کردن امام خمینی(ره) با سایر داعیه داران و مدعیان انسان شناسی در دنیا است.

معاون او قوه قضاییه با بیان این که رمز موفقیت علما و روحانیون در دعوت کردن همان رمز موفقیت و ویژگی برتر امام خمینی(ره) است، ابراز کرد: روحانیوت با مردم، در مردم و از مردم هستند؛ آنها در بین اقشار و اصناف جامعه بیشترین شهید را در 8 سال دفاع مقدس تقدیم نظام کردند چرا که اگر حضور در صحنه و جبهه واجب است، آنها باید در آن صحنه حضور داشته باشند و مردم را با «بیایید» دعوت کنند نه با «بروید».

روحانیت، مطمئن ترین مرجع در بین مردم

 وی تصریح کرد: گروه های مرجع مختلفی در عرصه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی وجود دارند که توجه مردم را به خود جلب کرده اند اما در این میان مطمئن ترین گروه مرجع در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی، روحانیت است؛ مردم سخن روحانیت را سخن برتر می دانند و به آنها اطمینان دارند و علت این امر در این است که روحانیت در جایگاهی قرار دارد که می خواهد مردم را در رسیدن به سعادت دنیا و آخرت یاری کند.

حجت الاسلام رییسی با بیان این که امام خمینی(ره) قبل از اینکه مجاهد در میدان باشد، مجاهد در نفس بود، گفت: آنچه که برای جهاد در نفس عنوان شده است عبارت است از کنترل جوارح و اعضای بدن و حاکم کردن عقل بر نفس؛ البته این موضوع و جهاد اکبری که پیامبر(ص) فرمودند مربوط به انسان های عادی است و انسان های خاص این مطلب را به عنوان کف و پائین ترین سطح در نظر می گیرند.

وی تاکید کرد: انسان های خاص از جمله امام خمینی(ره) برای جهاد در نفس، عشق را بر عقل حاکم کرده و وجودشان سرشار از محبت و دلدادگی به خداوند می شود.

حجت الاسلام رییسی تصریح کرد: در سلوک و روش زندگی امام راحل(ره) و در رفتارهای سیاسی، اجتماعی، دعوت ها و دعواهای ایشان هیچ موضع گیری ای که مبنا و مقدمه اش رضای خدا و تاثیر گرفته از عشق به خدا نباشد، نمی بینید.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: امروز اگر ما از گشایش مشکل های مردم و یا کرامت و حقوق بشر سخن می گوییم، باید آن را در سایه خداخواهی دنبال کنیم اما متأسفانه آنهایی که ادعای حقوق بشرشان گوش دنیا را کر کرده است، هیچ بویی از حقوق بشر و کسب رضای خدا نبرده اند.

وی افزود: این دگرخواهی های آنها یا برای استحکام موقعیت و قدرت، یا برای جلب توجه و یا برای جذب منافع بیشتر عنوان می شد در حالیکه دگرخواهی و توجه به دیگران باید برای خدا و بر مبنای خداخواهی صورت گیرد.

تکلیف مداری، تفاوت انتخابات ایران با غرب

 وی به تفاوت های انتخابات در ایران با سایر نظام های غربی اشاره و بیان کرد: مهمترین تفاوت ماهوی که بین انتخابات نظام مردم سالاری جمهوری اسلام ایران با نظام های لیبرال دموکراسی غربی وجود دارد، این است که انتخابات در ایران بر اساس و محور تکلیف مداری است.

وی با بیان این که در این نظام هم کسانی که کاندیدا می شوند و هم کسانی که رای می دهند باید بر اساس تکلیف جلو آمده باشند، گفت: مردم باید بر اساس اطلاعات، معرفت و آگاهی وارد صحنه شوند و اگر خودشان اطلاعی ندارند، باید آن را از افراد مورد اعتماد و اطمینان کسب کنند و کسی حق ندارد بدون دلیل و بر اساس جوّی که بر او حاکم شده به کاندیدی رای بدهد.

حجت الاسلام رییسی عنوان کرد: اگر این اصل تکلیف محوری در انتخابات مراعات شود، دیگر برد و باخت معنایی نخواهد نداشت چرا که تمام کسانی که برای رضای خدا و بر اساس احساس تکلیف کاندید شدند و یا رأی دادند پیروز هستند و شکست خوردۀ این میدان دشمن است.

دشمن به دنبال دیانت ماست؛ انرژی هسته ای بهانه است

معاون اول قوه قضاییه با بیان این که این تکلیف مداری از سفارشات امام خمینی(ره) است، اظهار کرد: امروز کسی خط امامی تر و ولایی تر است که در مسیر و پشت سر امام راحل(ره) حرکت می کند نه اینکه فقط نام و سخنان او را یدک می کشد.

وی ادامه داد: خط و راه امام خط بندگی خدا، احترام به آرای عمومی مردم، وحدت، یکپارچگی و یکدلی، دفاع از ولایت فقیه، دشمن شناسی و دشمن ستیزی، استقامت در راه و کوتاه نیامدن در قبال دشمنان است.

حجت الاسلام رییسی با تاکید بر این که نباید در بحث هسته ای عقب نشینی کنیم، ابراز کرد: اگر از حق خود در مورد فعالیت های هسته ای کوتاه بیاییم، دشمن بحث حقوق بشر را مطرح می کند و بعد از آن مباحثی چون حمایت از فلسطین را عنوان خواهد کرد؛ آنها تا ما دست از دین مان بر نداریم راضی نخواهند شد.

 وی خاطرنشان کرد: این خواسته دشمن محقق نمی شود چرا که مردم حضوری با شکوه در انتخابت خواهند داشت و دشمن را وادار به عقب نشینی می کنند؛ این مردم متدین و حمایت و پشتیبانی آنها مهمترین مؤلفه قدرت در نظام جمهوری اسلامی ایران است و علت این که دشمن نتوانسته تا امروز اقدامی علیه ما انجام دهد، همین حمایت های مردم است.

افرادی که ظرفیت شکست را ندارند، وارد صحنه انتخابات نشوند

وی توصیه ای هم به کاندید های انتخاباتی کرد و گفت: افرادی که ظرفیت پیروزی، شکست و پذیرش مسئوولیت های بزرگ را ندارند وارد عرصه انتخاباتی نشوند چرا که این افراد هم به خودشان و هم به کشور آسیب وارد می کنند؛ امروزه بخشی از مشکلات کشور به خاطر ظرفیت نداشتن عده ای در پذیرش شکست و پیروزی به وجود آمده است.

حجت الاسلام رییسی با بیان این که آنچه برای انسان ظرفیت می سازد، عبودیت و بندگی خداوند است، اظهار کرد: اگر کسی در بندگی و عبودیت خداوند محکم باشد و اتکا و توکل به خدا و اعتماد به نفس داشته باشد، هیچ گاه دچار تزلزل نمی شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: نهضتی که امروز به برکت امام راحل(ره)، انقلاب و خون شهیدان و به واسطۀ عشق به ارزش های الهی و عبودیت و بندگی به وجود آمده است، در هیچ کجای دنیا وجود ندارد.

شایان ذکر است این مراسم گرامی داشت رحلت امام  از سوی تولیت آستان قدس رضوی و با حضور علما، روحانیون، طلاب، مدیران و مسئوولین استانی و شهری، مسئوولین و مدیران آستان قدس، زائران و مجاوران حرم رضوی برگزار شد./934/پ201/ج

 

ارسال نظرات