۱۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۱
کد خبر: ۱۷۰۲۸۲
دومین مناظره نامزدها در رسانه ملی؛

عارف: تصدی‌گری دولت در حوزه فرهنگ و هنر باید به حداقل برسد

خبرگزاری رسا ـ کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حوزه فرهنگ و هنر از اولویت‌های برنامه‌های توسعه است، گفت: تصدی‌گری دولت در حوزه فرهنگ و هنر باید به حداقل برسد و در راستای امور فرهنگی و هنر باید به اهل فرهنگ و هنر سپرده شود.
دکتر محمد رضا عارف، معاون اول دولت اصلاحات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدرضا عارف در دومین مناظره انتخاباتی هشت نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به مدت چهار دقیقه به بیان رئوس رویکردها و برنامه‌های فرهنگی اجتماعی خود را پرداخت و گفت: حوزه فرهنگ و هنر و اجتماعی جزء اولویت‌های برنامه‌های توسعه ما است.

وی افزود: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی و مردمی بود و به طور طبیعی هم حوزه اجتماعی و فرهنگی جزو اولویت‌های پیشرفت و تعالی کشور خواهد بود.

 

عارف خواستار تغییر نگاه و نگرش به حوزه فرهنگ و هنر با توجه به قانون اساسی و سند چشم‌انداز شد و اظهار کرد: تصدی‌گری دولت در حوزه فرهنگ و هنر باید به حداقل برسد و در راستای امور فرهنگی و هنر باید به اهل فرهنگ و هنر سپرده شود.

 

وی ادامه داد: باید به خبرگان و برجستگان فرهنگ و هنر اعتماد کنیم و امور را به خودشان بسپاریم و فکر نکنیم که با انتخاب یک مسؤول فرهنگی مشکل فرهنگ و هنر حل می‌شود.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ابراز کرد: در تولید فیلم رتبه اول را در منطقه داریم، اما درباره زیرساخت‌ها وضعیف خوبی را در منطقه شاهد نیستیم؛ اعتقاد به پیشرفت و توسعه متوازن باید در برنامه‌های فرهنگ و هنر جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

 

وی گفت: نگاه ما این است که فعالیت و تلاش در حوزه فرهنگ و هنر یک حق است و یک امتیاز نیست، متأسفانه نگاه ما امتیازی است پس امتیاز را هر لحظه که لازم باشد می‌گیریم بعضا حذف روزنامه‌ها و جلوگیری از انتشار یک کتاب یا نمایش یک فیلم در راستای همین نگاه است که باید اصلاح شود.

 

عارف تصریح کرد: به جای کنار گذاشتن برجستگان فرهنگ و هنر براساس سلیقه باید سعی کنیم از اینها به عنوان سفرای فرهنگی برای رساندن پیام خود به مردم دنیا استفاده کنیم.

 

پس از طرح دیدگاه‌های فرهنگی محمدرضا عارف، نامزدهای دیگر به مدت دو دقیقه به نقد نامزد پرداختند، اگر نقدی نداشتند می‌توانستند زمان خود را ذخیره کرده و در بخش‌های دیگر استفاده کنند و اگر به زمان بیشتری نیاز داشتند می‌توانستند نقطه نظرات خود را ایراد کرده و از وقت آنان در بخش‌های دیگر برنامه کاسته می‌شد.

 

سعید جلیلی در نقد سخنان عارف گفت: اینکه فرهنگ یک امتیاز نیست و یک حق است یک فرصت است، باید به فرهنگ به عنوان یک فرصت نگاه کنیم که یک ظرفیتی است و باید به حداکثر استفاده کنیم.

 

وی افزود: ویژگی‌های فرهنگی پاکی‌هایی است که سبب قوام ما در عرصه‌های مختلف شده است، اگر به بهانه برخی موضوع‌های دیگر راضی شویم که هرچیزی به این حق مخلوط شود و آن را از خاصیت بی‌اندازد به ضد خود تبدیل می‌شود.

 

علی اکبر ولایتی، گفت: محوریت فرهنگ را فرهنگ خودی بگذاریم و هرآنچه در مغایرت با آن است اصلاح کنیم و یک نوع فرهگ مقاومتی را مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و ملی در کشور شکل دهیم.

 

غلامعلی حداد عادل اظهار کرد: در اینکه کار فرهنگی باید به دست مردم باشد تردیدی نیست اما دولت‌ها هم وظایف فرهنگی دارند؛ در همه جای جهان دولت‌ها کارهای سترگ فرهنگی می‌کنند و آثار فاخر به وجود می‌آورند.

 

وی افزود: دولت اسلامی که ماهیتا فرهنگی است چه وظایف حاکمیتی در حوزه فرهنگ دارد، بالاخره مرز وظایفی که حتما دولت باید برعهده بگیرد کجاست و آیا می‌شود همه چیز را از دولت گرفت یا اینکه دولت اسلامی وظیفه‌ای در عرصه فرهنگ دارد.

 

حجت‌الاسلام حسن روحانی با بیان اینکه تصدی‌گری باید به حداقل برسد همان مواردی که در قانون اساسی آمده بقیه موارد باید به انجمن‌های مختلف و نظام صنفی برگزار شود، گفت: بگذاریم دست مردم باز باشد و اینقدر در امور زندگی و فرهنگی مردم به ویژه در زندگی خصوصی آنان مداخله نکنیم.

 

وی افزود: اگر مواردی هست پس اولویت چیست اولویت همانی است که در خیابان‌ها می‌بینیم که چهار جوان اگر کوچک‌ترین تخلفی کردند تنها با آنها برخورد می‌شود و فسادهای بزرگ را فراموش کردیم و به مسائل جزئی چسبیدیم که قابل گذشت است.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مسائل فرهنگی باید از طریف فرهنگی حل و فصل شود و پلیس آخرین مرحله ورود در مسائل فرهنگی است، گفت: هنر بهترین سفیر ما در جهان است، از حافظ سفیر بهتری داریم که به آمریکا بفرستیم.

 

وی افزود: از هنر فرشچیان و میرخانی غرور آفرین‌تر داریم از صدای شجریان بهتر داریم، بهتر از خط و خوشنویسی ما در دنیا سراغ دارید از بناهای بزرگی که در کشور می‌بینید بهتر داریم همه اینها به عنوان سفیران ما هستند که می‌توانند در سطح جهان افکار عمومی جهان را به مفاخر و میراث فرهنگی ما جذب کنند.

 

محمدباقر قالیباف با بیان اینکه توقع من این بود که از دکتر عارف رویکردهای فرهنگی و نگاه فرهنگ را بشنویم و نقش فرهنگ را در دولت آینده تصویر کنیم،‌ گفت: فکر می‌کنم بحث‌ها بیشتر در حوزه انتقادها و بحث‌های رفتاری و موردی و مصداقی وارد می‌شود.

 

وی افزود: اینجا در حوزه فرهنگ متکی به رأی حرف نزنیم، بلکه متکی به اصلاح جامعه حرف بزنیم که بفهمیم به هر حال این دردی که در جامعه وجود دارد از درد فقر تا دردهای فرهنگی مانند بی‌اعتمادی و دروغ گفتن در جامعه مسلمان بدتر از فقر است که دروغ فقر را درست کرده است.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: تصدی‌گری حتما کار اشتباهی است و دولت نه در فرهنگ و هم در اقتصاد در کار مردم دخالت نکند حتما باید مورد تولی‌گری و تصدی‌گری تفکیک شود، باید دید چه نگاهی در فرهنگ حاکم باشد، بحث ما فرد نیست چه  کار کنیم که این عمل اشتباه تکرار نشود.

 

محسن رضایی، گفت: چون می‌خواهم از وقتم بیشتر استفاده کنم از بیان بحث‌های دیگر صرفه‌جویی می‌کنم، اما سؤال کرد: در دولت اصلاحات طرح خوبی به عنوان طرح جامع ورزش تهیه شد چرا تصویب و عملیاتی نشد.

 

سیدمحمد غرضی، هم پرسید: این دولت‌های گذشته آیا توانستند تغییری در فرهنگ جامعه ایجاد کنند؟

 

محمدرضا عارف در پاسخ به نقدهای گفته شد، اظهار کرد: نگاهمان این است که دولت‌ها باید تهیه کننده زیربناها باشند و فرهنگ را باید به خود مردم منتقل کرد که براساس قوانین شفاف می‌توان بهتر عمل کرد.

 

وی افزود: طرح جامع ورزش در اواخر 82 بود و گام‌های اولی را برداشتیم متأسفانه در دولت بعد اهتمامی ایجاد نشد.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: نقشه مهندسی فرهنگی کشور به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است اما رویکرد ما برای اجرایی کردن آن سند نقش محوری مردم است و در قانون برنامه چهارم این ذهنیت اتکا به نظام‌های صنفی اجرایی نشد.

 

وی ابراز کرد: در بخش پزشکی، پزشک پروانه می‌گرفت و همین رویکرد را باید در بخش فرهنگ و هنر بیاوریم اگر پروانه دادیم به یک نویسنده و هنرمند باید بتواند خلق آثار کند و اینگونه نباشد که یک مؤلف برای چاپ کتاب از هفت خان رستم بگذارد.

 

عارف تصریح کرد: ترس و دلهره‌ای که نویسنده از خلق یک اثر هنری دارد باید برداشته شود، باید توسط خبرگان در نظام صنفی نظارت شود اگر تخلف شد براساس قانون رسیدگی شود، می‌توانیم در زمینه فرهنگ و هنر با این رویکرد جدید، خلق آثار کنیم.

 

وی گفت: ببینیم روی پیشخوان فرهنگی کشور تولیدات داخلی چه سهمی دارد گاهی یک فیلم به سبب پنج تا ده درصد اختلاف نظر اجازه نمایش نمی‌دهیم جوان به چه سمتی می‌رود و چه فیلم‌های خارجی را تماشا می‌کند.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ابراز کرد: مردم به سبب برخی محدودیت‌ها گاهی به یک شبکه خارج از کشور اولویت بیشتری می‌دهند تا شبکه‌های صدا و سیما، با رویکردهای فرهنگی در راستای انقلاب فرهنگی گام‌های اساسی را برداریم./920/پ202/ج

ارسال نظرات