۱۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۰
کد خبر: ۱۷۰۲۹۰
کارشناس حوزوی مطرح کرد؛

وظایف متقابل نظام اسلامی و مردم

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مسائل سیاسی گفت: نظامی می‌تواند پایدار و پیشرو باشد، که مردم با مسؤولان همکاری فکری و عملی داشته باشند و به هم نزدیک باشند، مشورت، به نزدیک کردن مردم به مسؤولین کمک می‌کند.
کليدهاي زندگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ساجدی، کارشناس سیاسی، در برنامه کلیدهای زندگی که از رادیو معارف پخش می‌شد، در پاسخ به پرسش «اگر مردم در انتخاب اصلح یا در کارهای بزرگ دیگر دچار سردرگمی و تحیر شدند وظیفه نظام چیست؟» گفت: علما و مسؤولین نظام، باید مردم را از سردرگمی و تحیر خارج کنند، این سؤال مورد توجه اسلام هم بوده است و می‌توان از آن برداشت‌های مختلفی داشته باشیم.

وی ادامه داد: مسؤولین نباید خودشان کاری کنند که مردم دچار حیرت و سرگردانی شوند، اگر مسؤولی با کار و فعالیت خود، مردم را دچار سرگردانی کرد در پیشگاه خدا مسؤول است، گاهی سکوت یک مسؤول در یک رویداد یا واکنش نسبت به یک مسأله می‌تواند حیرت ایجاد کند، گاهی رفتار دو پهلو یا سؤال برانگیز، می‌تواند مردم را در حیرت فرو ببرد، از این جهت در اسلام یکی از وظایف مسؤولین حیرت زدایی از جامعه است.

این کارشناس سیاسی اظهار داشت: حضرت علی (ع) وقتی می‌خواهند رسول اکرم (ص) را توصیف کنند، می‌فرمایند «یکی از صفات پیامبر (ص) این است که آمده تا مردم را از گمراهی و سرگردانی نجات دهد»، و در جای دیگر امام علی (ع) در توصیف پیامبر(ص) می‌فرمایند «پیامبر (ص)، حرکتی انجام می‌دادند که به مردم بصیرت ببخشند و در هنگام سرگردانی و غفلت به آن‌ها را کمک می‌کردند».

وی ابراز داشت: سرگردانی و تحیر مضرات فراوانی دارد، اولین ضرر سرگردانی این است که جامعه از حرکت باز می‌ایستد، و ضرر دیگر آن، ممکن است مردم را به گمراهی بکشاند، بنابراین مسؤولین موظفند به هر شکل ممکن این حیرت را از بین ببرند، حال ممکن است این تحیر و سرگردانی توسط رفتار یا گفتار مسؤولین برطرف شود.

حجت‌الاسلام ساجدی بیان داشت: به طور کلی نظامی می‌تواند پایدار و پیشرو باشد، که مردم با مسؤولان همکاری فکری و عملی داشته باشند و به هم نزدیک باشند، مشورت، به نزدیک کردن مردم به مسؤولین کمک می‌کند، مشورت کردن نوعی روزنه ارتباط را برقرار می‌کند، مردم باید تلاش کنند که به مسؤولین مشورت بدهند، یعنی مشورت دهی به حکام اسلامی، این یکی از ابعاد مشارکت سیاسی و یکی از وظایف مردم است.

وی افزود: ما وقتی سیره پیامبر اکرم (ص) را مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم حضرت با این که از مقام عصمت و طهارت برخوردار بودند و در خردمندی، تدبیر و سیاست مداری مرتبه بالایی داشتند، در عین حال باز هم پیوسته مشورت می‌کردند و به کارگزاران خود یاد می‌دادند که اهل مشورت باشند، حضرت علی (ع) می‌فرمایند «از سخن حق و مشورت عادلانه هیچ وقت خودداری نکنید».

این کارشناس حوزوی اظهار داشت: چه بسا مسؤولین ما ارزیابی درستی از خودشان نداشته باشند و خطاهای خودشان را نبینند، اما ما با مشورت دادن به آن‌ها می‌توانیم خطاهای آن‌ها را گوشزد کنیم، البته روش مشورت دادن و روش بیان مطلب، باید روش صحیحی باشد و به شیوه مناسب صورت بگیرد.

وی در پایان ابراز داشت: اگر مردم نظام را از خودشان بدانند و مسؤولین را از تخصص و تجارب خود بهره‌مند سازند، این امر سبب می‌شود که اهداف نظام اسلامی به سرعت محقق شود، البته مسؤولین باید آغوششان برای پذیرش مشورت باز باشد و عمل کننده به مشورت باشند. /9194/پ202/ن

 

ارسال نظرات