۱۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۱۷۰۴۳۳
حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری:

باطن همه نعمت‌هایی که به ما می‌رسد اسماء الهی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل اعتقادی گفت: در روایات متعددی آمده «هر کاری که شروع می‌کنید، با بسم الله باشد» این به معنای نیاز ما به اسماء الهی است، باطن نعمت‌هایی که به ما می‌رسد، اسم الهی است و همه عالم با اسماء الهی اداره می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمدمهدي ميرباقري رئيس فرهنگستان علوم اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری کارشناس مسائل اعتقادی، در برنامه بر بال سخن که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: خدای متعال نعمت‌های فراوانی به همه مخلوقات، از جمله به ما انسان‌ها عنایت کرده، هرچه ما از او بهره‌مند می‌شویم، متنعمیم و همه نعمت‌های بیرونی، باطنی و ظاهری که در اختیار ما قرار می‌گیرد، رحمت الهی است.

وی ادامه داد: در روایات متعددی آمده «هر کاری که شروع می‌کنید، با بسم الله باشد» این به معنای نیاز ما به اسماء الهی است، باطن نعمت‌هایی که به ما می‌رسد، اسم الهی است و همه عالم با اسماء الهی اداره می‌شود، در روایت دیگری آمده است «بسم الله به اسم اعظم الهی، از سفیدی چشم به سیاهی آن نزدیک‌تر است»، این‌که ‌تاکید شده برای هر کاری بسم الله بگوییم، برای این است که هر چیزی ما به آن احتیاج داریم یا رحمانیت خدا است یا رحیمیت او.

این کارشناس حوزوی اظهار داشت: رحمت‌ خداوند عام است، مؤمن و کافر ندارد، جماد و نبات ندارد، همه غرق در رحمت خدا هستند، گاهی از آن به رحمت رحمانیه خدا تعبیر می‌شود، یعنی خدا رحمانیه است و به همه می‌بخشد، در دعای ماه رجب به خداوند عرضه می‌داریم «آن کسانی که او را اصلاً نمی‌شناسند تا از او بخواهند، او فیضش را قطع نمی‌کند و به خاطر محبتش، دست آن‌ها را هم می‌گیرد».

وی افزود: رحمت دیگر خداوند رحیمیه است، رحیمیت برای مؤمنین است، کسانی که دعوت خداوند را اجابت می‌کنند، خدای متعال رحمت‌های خاصی برای آن‌ها می‌فرستد، ایمان و یقین می‌دهد، توکل می‌دهد، رجا و امید به خودش را به آن‌ها عنایت می‌کند، این رحمت‌ها به همه نمی‌رسد، «بر قلوب شما خدا حرام کرده که شیرینی ایمان را بچشید تا این که از دنیا آزاد بشوید».

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری ابراز داشت: در روایت داریم «مؤمن وقتی از دنیا خالی شد، علاقه دنیا از وجودش برداشته شد، رفعت پیدا می‌کند و شیرینی محبت خدا را می‌چشد»، این نعمت‌های رحیمیت دارای درجاتی هستند و تابع درجات ایمان انسان هستند، یکی از مهم‌ترین نعمت‌های خاص خدا، گشودن درهای ایمان، معرفت و توحید به سوی انسان‌ها است، در عالم میثاق این درها به روی پیامبر(ص) باز شدند.

این کارشناس مسائل اعتقادی بیان داشت: اولین پیامبری که اهل نبوت و حقیقت کلیّه نبوت را به او دادند و درها غیب برویش باز شد، پیامبر اسلام (ص) بود، گرچه در عالم دنیا پس از همه مبعوث شده است، علت این که بعد از انبیا مبعوث شده این است که، باید 124 هزار پیامبر می‌آمدند، زمینه چینی می‌کردند، دنیا و انسان‌ها را آماده می‌کردند، برای دریافت این معرفت، تا درب عالم غیب به واسطه این وجود مقدس گشوده شود.

وی در پایان اظهار داشت: همه‌ آن چیزی که عرفا در باب توحید، معرفت و گشوده شدن درهای توحید گفتند، حقیقت دین نبی اکرم (ص) نیست، بلکه جلوه ای از این دین است، باید دوازده امام بیایند، دوره‌ حضور ائمه (ع) و غیبت امام زمان (عج) بگذرد، وقتی ظهور کردند ظلمت، تاریکی، کلمه باطل، خلافت اولیاء طاغوت و بساط شیاطین انس و جن را از بین ببرند، آن وقت، دینی که خدا به پیامبر (ص) داده ظاهر می‌شود. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات