۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۱۷۰۵۴۴
حداد عادل در نشست خبری:

مخالفت برخی نامزدها با من ژست تبلیغاتی بود/ در حال حاضر ضرورتی برای کناره گیری نمی بینم

خبرگزاری رسا ـ نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در شرایط فعلی بنده ضرورتی به کناره‌گیری به نفع کاندیدای دیگری احساس نمی‌کنم و اگر ضرورتی احساس کنیم که باید در مورد حضور یا عدم حضور تصمیم بگیریم متناسب با آرایش صحنه و ترکیب نامزدها در این یک هفته تصمیم خواهیم گرفت.
سخنراني غلامعلي حداد عادل در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا نشست خبری دکتر غلامعلی حداد عادل، کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز در محل خبرگزاری فارس برگزار شد.

وی ابتدا در مورد علت حضور خود در صحنه انتخابات گفت: با تجربه‌ای که از روز اول انقلاب تا کنون در عرصه‌های اجرایی، قانون‌گزاری و فضای سیاسی کشور داشته‌ام به این جمع‌بندی رسیدم که می‌توانم این تجربه را در معرض انتخاب، داوری و رأی ملت عزیز قرار دهم.

حداد عادل اظهار داشت: از مدتی پیش هم بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و سخنان ایشان و سیاست‌های کلی ابلاغی ایشان، برنامه‌ای برای دولت بنده تهیه شد که من آن برنامه را پشتوانه کار اجرایی خود قرار داده‌ام و تصور خودم این است که با سابقه‌ای که در کشور دارم و آشنایی که با مدیران کشور دارم بتوانم دولتی تشکیل دهم که بسیاری از شخصیت‌های انقلابی کارآمد داوطلب حضور در دولت بنده و همکاری با بنده باشند.

وی اضافه کرد: مجموع این دلایل من را به این نتیجه رساند که در انتخابات وارد شوم و سعی دارم در تبلیغات انتخابات از مسیر انقلاب و حق و انصاف دور نشوم و به هر قیمتی حرفی برای جلب آرای مردم نزنم و سعی دارم مطلبی را که می‌دانم شدنی نیست به عنوان وعده به مردم عرضه نکنم و قدمی در تبلیغات انتخاباتی بر خلاف اصول خود برندارم و از هزینه‌های گزاف پرهیز کنم.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: سعی دارم از سیاه نمایی پرهیز کنم و با این‌که می‌دانم مشکل عموم مردم مشکل اقتصادی است، به این مشکل اولویت می‌دهم اما همه  دستاوردهای انقلاب را به دلیل مشکل اقتصادی انکار نمی‌کنم و این را جفا به انقلاب می‌دانم که ما همه عظمت انقلاب و دستاوردهای 34 سال گذشته را نادیده بگیریم و فضا را سیاه جلوه دهیم و آن‌چنان وانمود کنیم که ما منجی هستیم و فقط با آمدن ما ظرف چند ماه مشکلات برطرف می‌شود و این سخنان را هم غیر واقع‌بینانه می‌دانم و هم مأیوس کننده و هم جفای به انقلاب.

وی در ادامه راه‌کارهای اقتصادی را کوتاه مدت و میان مدت برشمرد و توضیح داد: در کوتاه مدت تلاش برای ایجاد آرامش و ثبات در فضای اقتصادی که بیشتر با تثبیت نرخ ارز ممکن می‌شود و مستلزم کاستن از هزینه‌های غیر ضروری و مدیریت عرضه و تقاضای ارز است و مدیریت بر نوع صادرات و واردات و یک انظباط دقیقی باید برقرار شود تا ما با تک نرخی کردن ارز موفق شویم فضای اقتصادی کشور را قابل پیش‌بینی کنیم و رونق کسب و کار را تا حدی ایجاد نماییم.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد راه‌کارهای میان مدت اظهار داشت: در میان مدت حرکت به سمت اجرای قانون سیاست‌های کلی اصل 44 یک برنامه اقتصادی کلی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد تأسیس اتحادیه مجالس آسیایی گفت: یکی از دستاوردهای مجلس هفتم ایجاد اتحادیه مجالس آسیایی بوده و ابتکار آن با مجلس هفتم بود و خودم هم رییس این اتحادیه شدم و دبیرخانه دایمی این اتحادیه در تهران تأسیس شد و توانستیم در شرایطی که دشمن در تلاش بود که انزوای ما را نشان دهد ما یک فعالیت بین‌المللی آغاز کنیم که هنوز هم فعال است.

واکنش به وعده های نامزدهای انتخابات

وی همچنین در مورد وعده‌های برخی از کاندیداها در مورد سیاست خارجی اظهار داشت: بنده در سیاست به ترکیب آرمان و واقعیت اعتقاد تام دارم و در سیاست خارجی هم این دو عنصر را باید با هم در نظر بگیریم و اشتباه می‌دانیم که کسی بر خلاف واقعیت‌های موجود وعده دهد و بگوید که من می‌توانم ظرف مدت چند ماه مسأله سیاست خارجی را حل کنم. 

 حداد عادل در ادامه تأکید کرد: مشکل ما در سیاست خارجی با مأیوس کردن دشمن از فشار بر ما حل می‌شود و این مدیریت در عرصه اقتصادی با ایجاد همبستگی و وحدت در داخل  کشور و با فضای آرام و تعامل بین قوا ممکن است و من به سود انقلاب نمی‌دانم که تحت عنوان طرفداری از اقوام سخن‌هایی گفته شود که بر خلاف مصلحت کشور است.

علت حضور در ائتلاف پیشرفت و پاسخ ندادن به اظهارات رضایی در مناظره

وی در مورد علت ائتلاف1+2 اظهار داشت: علت ائتلاف ما این بود که اصول‌گرایی پیروز انتخابات شود زیرا که پیروزی اصولگرایان را به سود انقلاب می‌دانیم و در شرایط فعلی نگرانی از پیروزی اصولگرایان نداریم ولی اگر شرایط تا روز انتخابات تغییر کند ما متناسب با تغییر تصمیم می‌گیریم و این از ویژگی‌های مرد سیاسی است که همیشه متناسب با شرایط تصمیمی در جهت اهداف خودش می‌گیرد و ما امروز ماندن در صحنه را به ضرر انقلاب و اصول‌گرایان نمی‌دانیم.

حداد عادل در خصوص مناظره دیروز و علت پاسخ ندادن به محسن رضایی ابراز کرد: یکی از علت‌هایی که من به آقای رضایی پاسخ ندادم نبود فرصت بود و دیگری این‌که آقای رضایی تصور می‌کند که اگر من با آقای دکتر ولایتی در یک مسأله‌ای اختلاف نظر داشته باشم باید آن اختلاف نظر را به دلیل این‌که با ایشان در یک ائتلاف هستم پنهان کنم ولی بنده برای آگاهی ملت از دیدگاه خودم نقد خود را منصفانه و محترمانه نسبت به همه کاندیداها اعلام می‌کنم تا مردم بدانند ما با این‌که با یکدیگر دوست هستیم مصلحت انقلاب را بر ائتلاف ترجیح نمی‌دهیم.

در شرایط کنونی ضرورتی به کناره گیری به نفع دیگر کاندیداها نمی بینم

وی در خصوص کناره‌گیری به نفع کاندیدای دیگر گفت: در شرایط فعلی بنده ضرورتی به کناره‌گیری به نفع کاندیدای دیگری احساس نمی‌کنم و آنچه برای ما مهم است انقلاب و پیروزی اصول‌گرایان است و اگر ضرورتی احساس کنیم که باید در مورد حضور یا عدم حضور تصمیم بگیریم متناسب با آرایش صحنه و ترکیب نامزدها در این یک هفته تصمیم خواهیم گرفت.

دولتی که پاک و با تدبیر باشد از آزادی بیان نگرانی ندارد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد آزادی بیان اظهار داشت: آزادی بیان از اموری است که خودمان را در دولت آینده متعهد به حمایت از آن می‌بینیم و معتقدیم حفظ استقلال کشور، رشد و شکوفایی و جلوگیری از مفاسد با آزادی بیان ارتباط دارد و بنده معتقدم دولتی که پاک باشد و دولت تقوا و تدبیر باشد از آزادی بیان نگرانی ندارد البته آزادی بیان اگر مقید به قانون نباشد به ضرر خود آزادی بیان منجر خواهد شد.

وی همچنین در مورد استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی سپاه گفت: سپاه یک ظرفیت انقلابی متعهد و مفید به حال کشور است و بعد از خاتمه جنگ نیروهای سپاه در همه عرصه‌ها به ویژه در عرصه اقتصادی به کشور خدمت کردند که یکی از جلوه‌های آن قرارگاه خاتم بوده بنده هم با حفظ مصالح کشور از ظرفیت‌های نیروهای سپاه که توانایی خدمت در سایر بحث‌ها را داشته باشند بلامانع می دانم.

اقتصاد کشور باید بر اساس رهنمودهای رهبری اداره شود

حداد عادل اضافه کرد: اما اقتصاد کشور باید بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و در راستای سیاست‌های کلی اصل 44 باید عمده آن به دست بخش خصوصی اداره شود بنابراین سپاه نه خود مایل است که فعالیت اقتصادی داشته باشد و نه سیاست کشور اقتضا می‌کند ولی سپاه ظرفیت‌های زیادی برای خدمت به کشور دارد که دولت‌های گذشته استفاده کردند و بنده هم استفاده خواهم کرد.

وی همچنین در مورد دیدگاه خود در مسأله هسته‌ای عنوان کرد: من معتقدم موضوع هسته‌ای ایران یک بهانه برای مخالفت با ایران است و آمریکا و هم‌دستانش می‌دانند که فعالیت هسته‌ای ما صلح‌آمیز است و طبق مقررات بین‌المللی پس راه موفقیت ما در عرصه مذاکره این است که کشور را در برابر تحریم‌ها و فشار اقتصادی مقاوم و بیمه کنیم و این شرط اول است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمایندگان دیپلمات ما وقتی می‌توانند در مذاکره موفق شوند که آمریکا از رسیدن به پیروزی با فشار اقتصادی مأیوس شود این پاسخ صریح من در قضیه هسته‌ای است.

وی در خصوص مناظره با وزرای اقتصادی دولت و همچنین مناظره دو به دو با کاندیدای ریاست جمهوری عنوان کرد: در باب مناظره اگر هر یک از کاندیدای محترم آمادگی داشته باشند برای مناظره با بنده، من هم آمادگی دارم و خوشحال می‌شوم چنین مناظره‌هایی در هر یک از موضوعات صورت بگیرد.

کاندید یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: بنده مانعی برای مناظره با وزرای اقتصادی دولت نمی‌دانم ولی با توجه به فرصت یک هفته‌ای تا روز انتخابات به مناظره با کاندیدای ریاست جمهوری اولویت می‌دهم.

وی در مورد سیاه نمایی برخی از کاندیدا در مناظرات تلوزیونی ابراز کرد: سیاه نمایی بد و خلاف اخلاق اسلامی است و بنده هم سعی کردم نه حق مدیران اجرایی کشور و دولت‌های قبلی را ضایع کنم و نه مشکلات مردم را نادیده بگیرم و فقط از مشی خود دفاع می‌کنم در حالی که برخی از نامزدها برای رأی آوردن حالت تهاجمی به خودشان می‌گیرند تا ملت احساس کنند که فرد شجاعی وارد صحنه شده است که به صورت حریف چنگ می‌اندازد و من فکر می‌کنم که مردم با بصیرت‌تر از آن هستند که راه خودشان را گم کنند.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص سینما اظهار داشت: سینما را هنر مهم و از همه اجتماعی‌تر در انواع هنرها می‌دانم و سینما را در هنر قابل مقایسه با فوتبال در ورزش می‌دانم که می‌تواند بر افکار عمومی اثرگذار باشد و می‌تواند مددکار نظام و ملت باشد و ساماندهی آن را در اولویت قرار می‌دهم و تلاش خواهم کرد یک زبان مشترک بین دولت و اهل سینما پیدا کنم و بر اساس حسن نیت و در چارچوب ارزش‌های نظام از تجربه و هنر اهل سینما استفاده کنم.

از هیچ نهاد مردمی استفاده ابزاری و سیاسی نمی کنم

وی اضافه کرد: از اصول بنده است که از هیچ نهاد مردمی استفاده ابزاری سیاسی نکنم و این را در مقام ریاست مجلس هم نشان دادم و هرگز یک بخشی از امکانات را به سوی بعضی از خبرنگاران سوق ندادم تا از  شخص من یا مواضع من حمایت کنند و بنده هرگز این کار را در آینده با سینما هم نخواهم کرد یعنی امکانات کشور را به بعضی از کارگردانان تخصیص نمی‌دهم تا از من طرف‌داری کنند و آنچه که برای من مهم است حمایت از انقلاب توسط سینما است.

حداد عادل در مورد برخی از مشکلاتی که در خانه سینما به وجود آمده گفت: این مشکلات با مذاکره قابل حل است و ما باید یک اساس نامه‌ای برای خانه سینما تصویب کنیم که حدود اختیارات خانه سینما معلوم باشد و رابطه آن‌ها با دولت هم معلوم باشد و طرفین ملزم شوند که آن حدود را رعایت کنند که با این وجود می‌توانیم همکاری سازنده داشته باشیم و بنده هم سینما را در خدمت کشور می‌خواهم.   

وی در خصوص پشتیبانی انقلاب اسلامی از فلسطین ابراز کرد: شما روش من را درباره فلسطین در زمانی که رییس مجلس بودم تجربه کردید، بنده به تشکیل همایش بین المللی پشتیبانی از دولت فلسطین در زمانی که آمریکایی‌ها تلاش می‌کردنند که ملت‌ها آرمان فلسطین را به فراموشی بسپارند پرداختم و این کار ما در مجلس هفتم باعث شد که شعله مبارزه مردم فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی بر افروخته‌تر شود.

وی در مورد روابط ایران و ترکیه ابراز کرد: رابطه خوب است و با وجود اختلاف نظری که در مسأله سوریه وجود داشته این روابط محفوظ مانده و ما به رابطه با ترکیه اهمیت می‌دهیم.

حداد عادل افزود: روابط اقتصادی ما با ترکیه یک معامله برد‌برد برای هر دو کشور است و تلاش می‌کنیم که ارتباطات دیپلماتیک دو کشور و مشورت‌ها و رایزنی‌ها بر سر مسایل منطقه حفظ شود و ظرفیت‌های بیشتری هم برای همکاری‌های اقتصادی ایجاد شود.

قدرت خود را با جهاد اقتصادی نشان می دهیم

حداد عادل در خصوص مخالفت برخی از کاندیدا در مورد دیدگاه مقاومت هسته ای خود در مناظره دیروز اظهار داشت: بنده مخالفت بعضی از نامزدها را با صحبت خودم یک ژست تبلیغاتی تلقی می‌کنم با وجود این‌که در ادامه صحبت دیروز هم این واقعیت معلوم شد.

وی ادامه داد: بنده در صحبت مختصر دیروز دیدگاه خودم را بیان کردم و بعد که گفتند چه برنامه‌ای برای تحقق دیدگاه مقاومت در برای فشارهای اقتصادی دارید آن وقت من گام‌ها و گفتمان‌های اقتصادی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در چند سال اخیر پیش پای ملت گذاشته بود مطرح کردم.

حداد عادل تصریح کرد: بنده اعتقاد دارم که ما باید با جهاد اقتصادی و حمایت از تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی و با تغییر سبک زندگی و با حماسه اقتصادی و با آرام کردن فضای اقتصادی و تثبیت نرخ ارز به دشمن نشان دهیم که اقتصاد ما می‌تواند بدون وابستگی به نفت هم فعال باشد.

وی افزود: دشمن تا از پیروزی از طریق فشار اقتصادی مأیوس نشود سر میز مذاکره واقعی با ما نخواهد نشست و این به معنا نیست که ما مذاکره را کم اهمیت بگیریم بلکه نمایندگان ما در مذاکرات با 5+1 باید با نهایت جدیت کار خودشان را انجام دهند و ملت و دولت هم باید کاری کنند که دست آن‌ها در مذاکره پر باشد.

کم قول می دهم چون نمی خواهم شرمنده مردم باشم

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد مسایل اجتماعی اظهار داشت: مسایل اجتماعی یکی از خطرهایی است که جامعه ما را تهدید می‌کند و طلاق و اعتیاد دو نمونه از این آسیب‌ها است.

وی ادامه داد: یکی از قول‌هایی که می‌دهم با وجود این‌که من خیلی کم قول می‌دهم چون نمی‌خواهم شرمنده ملت باشم بر پایه تحقق ازدواج آسان در سراسر کشور است که هم  بر تحکیم خانواده منجر می‌شود و هم از مفاسد اخلاقی و بی‌بندوباری و هم از تبعات منفی مانند طلاق جلوگیری می‌کند.

حداد عادل در پایان با اشاره به برنامه پزشک خانواده گفت: پزشک خانواده برنامه مفیدی بوده بنده تصور می‌کنم یکی از علل متوقف شدن برنامه پزشک خانواده تغییر وزیر بهداشت و درمان و تغییر در مدیریت آن وزارت‌خانه بوده اگر این تغییر صورت نگرفته بود مسیر اجرای پزشک خانواده دنبال می‌شد و باید در دولت آینده با صبر و حوصله پیگیر آن باشیم و اگر معایب هم هست برطرف کنیم./9591/ز503/ج

 

ارسال نظرات