۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۱۷۰۷۱۲
نویسنده حوزه علمیه:

شعبان ماه رحمت فراگیر الهی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم، درباره فضیلت ماه شعبان گفت: دو ویژگی این ماه، توأم شدن رضوان ورحمت خداوند با یکدیگر است، یعنی رحمت فراگیر الهی بر همگان سرازیر می شود.
شعبان ماه رحمت فراگیر الهی است

حجت‏الاسلام ذبیح الله اسماعیلی، استاد حوزه علمیه قم، در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به فضیلت ماه شعبان اشاره کرد و گفت: ماه شعبان مقدمه ماه مبارک رمضان است.

ماه تعدد خیرات

وی درباره اهمیت و نقش ماه شعبان اظهار داشت: ماه شعبان و رجب هر دو دارای معانی بسیار عمیقی هستند، رجب نام نهری بهشتی است که همواره آب زلال از او جاری است که از عسل شیرین‌تر است و شعبان به معنی شعب و پراکندگی خیرات است، ماه شعبان یعنی ماهی که در آن راه‌ها و پراکندگی خیرات زیاد است.

این نویسنده حوزوی ابراز داشت: برای شناخت هر چه بهتر این ماه باید به روایات رجوع کنیم، امام سجاد(ع) درباره ماه شعبان می‌فرماید«ماه شعبان، ماه پیغمبر خدا است که این پیامبر(ص)، سید رسل و آقای انبیاء است و ماه رمضان ماه خدا است» که می‌توان فهمید درهای رحمت و امید، گشوده است و با انبوه گناهان انسان، بسته نخواهد شد.

وی درباره ویژگی‏های ماه شعبان گفت: دو ویژگی این ماه، توأم شدن رضوان و رحمت خداوند با یکدیگر است، یعنی رحمت فراگیر الهی بر همگان سرازیر می‌شود.

ایستاده در اوج قله تقوا

حجت‏الاسلام اسماعیلی ادامه داد: ماه شعبان با رحمت و رضوان الهی پوشیده شده است که این رحمت و رضوان جلوه در عمل پیامبر(ص) دارد، چون ایشان همواره در صیام و قیام بودند و مدام ماه شعبان را روزه می‌گرفتند به طوری که یاران فکر می‌کردند ماه شعبان، مانند رمضان، روزه واجب است اما تمام اعمال پیامبر(ص) برای اکرام ماه شعبان بوده است تا این عبادات و اکرام به نقطه اوج خود برسد.

وی به اعمال این ماه اشاره کرد و افزود: از اعمال این ماه می‌توان به زیارت امام حسین(ع) اشاره کرد و از طرفی روزه و دعای این ماه ویژگی خاصی دارد در آیه چهار سوره علق آمده است که «انک لعلی خلق عظیم» خداوند پیامبرش را با این عظمت توصیف کرده که او در اوج عظمت اخلاقی قرار دارد و اگر این آیه را در کنار شخصیت رسول خدا(ص) قرار دهیم، می‌بینیم، مصداق این آیه شخصیت عظیم پیامبر(ص) است که در اوج قله تقوا ایستاده است.

پیامبر(ص) سر سلسله هستی

این استاد حوزه علمیه تأکید کرد: خداوند این جهان و هستی را با عظمت خلق کرد که سرسلسله این جهان، انسان است و سرسلسله تمام انسان‏ها انبیاء هستند و سرسلسله تمام انبیاء، پیامبران اولوالعزم(ع) هستند که صاحبان شریعت جهانی بودند و سر سلسله این انبیاء اولوالعزم(ع)، رسول گرامی اسلام(ص) است.

وی به آیه 61 سوره آل عمران اشاره کرد و اظهار داشت: از آنجایی که حضرت علی(ع) جان پیامبر(ص) است، اهل بیت عصمت و طهارت به اندازه پیامبر(ص) عظمت دارند، پس ظرفیت پیامبر(ص) آن آیه است که می‏گوید پیامبر گرامی اسلام(ص) رحمتی برای کل هستی است و این ماه برای چنین شخصیتی است.

اتصال به خدا رمز سعادت

حجت‏الاسلام اسماعیلی یادآور شد: پیامبر(ص) در این ماه همیشه در حال صیام و نماز و عبادت بودند و روایت داریم که پیامبر(ص) هیچ وقت ارتباط نماز و دعا و روزه و عبادتش را در ماه شعبان قطع نکرد.

وی به روایات متعدد در این باره اشاره کرد و افزود: امام سجاد(ع) در دعای خود این گونه می‌فرماید«خدایا در این ماه به امت پیغمبر(ص) و شیعیان اهل بیتش(ع) کمک کن تا طلب پیروی از سنت پیغمبر(ص) کنیم، شیوه و راه آنان را در پیش بگیریم تا با پیروی از پیغمبر، زمینه رسیدن به شفاعت پیغمبر(ص) را پیدا کنیم، خدایا شفیعی محکم از پیغمبر(ص) برای ما قرار ده، تا همواره و تا آخر عمر، تابع او باشیم و به واسطه پیغمبر(ص) و اهل بیتش راهی به سوی خدا پیدا کنیم، پس با روزه داری به پیروی از سنت پیامبر(ص) هم خدا خشنود می‌شود و هم رضایت او را جلب می‌کنیم و خداوند از گناهان بنده‌ای که تابع رسولش(ص) است، چشم پوشی می‌کند».

جهان تحت اختیار انسان

این استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: با پیروی از شیوه پیامبر(ص)، خداوند ما را به جایی می‌رساند که جهان دارالاخیار می‌شود از طرفی نیمه شعبان در این ماه قرار دارد که به تعبیری شب قدر نامیده شده و ولادت منجی بشریت در این ماه هست و همچنین اعیاد شعبانیه از برکات این ماه است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ماه رضوان و رحمت فرا رسیده است اگر انسان توانست دریچه‌ای از رحمت این ماه را بر روی خود و خانواده‌اش بگشاید و رضوان الهی را بدست آورد و مورد عنایت واقع شود، مشکل دنیا و آخرت او رفع و حل می‌شود./979/ت302/ن

ارسال نظرات