۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۱۷۰۷۲۰
حماسه اقتصادی چگونه تحقق می‌یابد؟

رمز پیشرفت اقتصادی در تولید زیاد و مصرف کم است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه، معدل مصرف انرژی در کشور را بیشتر از جهان دانست و گفت: مصرف ما با سایر کشورها قابل مقایسه نیست، اگر بخواهیم پیشرفت اقتصادی کنیم، ناچاریم برای مدت زیادی، کم ‌مصرف و زیاد تولید کنیم تا در جهان مطرح شویم.
حماسه اقتصادي

حجت‌الاسلام امان الله علی‌مرادی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به این پرسش‌ که« چه کنیم که حماسه اقتصادی محقق شود؟» با ارائه تعریف لغوی و اصطلاحی از حماسه اقتصادی گفت: از لفظ حماسه مشخص می‌شود که یک کار عادی و طبیعی نیست و یک تلاش همراه با شجاعت است که عزم همگانی را طلب می‌کند.

وی ادامه داد: در حماسه اقتصادی علاوه بر تلاش و شجاعت، گزینه دیگری نیز مطرح است که بحث انگیزه الهی داشتن است، نباید حماسه اقتصادی را یک امر صرفاً مادی دانست، حماسه اقتصادی هر چند در مادیات مطرح است، در راستای تعالی جامعه اسلامی است و همه جامعه با انگیزه الهی وارد میدان کار شوند.

روحیه جهادی در اقتصاد داشته باشیم

این پژوهشگر حوزوی، حماسه اقتصادی را به میدان جنگ تشبیه کرد و اظهار داشت: حماسه به شکلی است که باید حس کرد که در میدان جنگ است و رو در روی دشمن قرار دارد، دشمن همه توان خود را برای از بین بردن اقتصاد ایران بسیج کرده است.

وی تصریح کرد: در این شرایط باید خوب سنگر گرفت و در جبهه اسلام و دین، دشمن را مغلوب کرد، مخاطب این جهاد اقتصادی همه ملت هستند و هر شخصی در هر شغل و منصبی که است باید روحیه جهادی را در خود ایجاد کند و جامعه را سراشیبی اقتصادی نجات دهد، هرچند ما در حال پیشرفت اقتصادی هستیم و هیچ‌گاه نباید نا امید شویم.

سرمایه‌داران و رشد اقتصادی

حجت‌الاسلام علی‌مرادی، سرمایه‌داران کشور را نیز مخاطب قرار داد و بیان داشت: سرمایه‌داران کشور در حماسه اقتصادی دارای وظیفه سنگین هستند و باید سرمایه خود را در راهی هزینه کنند که اقتصاد را رشد دهد و بر سرمایه ملی و اسلامی ما بیفزاید، سرمایه را در راه اشتغال و تولیدات ملی هزینه کنند.

وی خاطر نشان کرد: سرمایه‌داران اگر فقط زراندوزی و جمع کردن ثروت خود را ملاک قرار دهند و به کارهای واسطه‌گری و دلالی روانه شوند، این اقتصاد جامعه را فلج می‌کند و فقر و فلاکت را برای عده زیادی از مردم به ارمغان می‌آورند.

صرفه جویی فرهنگ شود

این استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به صرفه‌جویی در اقتصاد کشور گفت: در بسیاری از کشورهای جهان، مصرف به حداقل رسیده است و مردم ان کشورها تلاش می‌کنند تا هزینه‌های زندگی را کم کنند تا پیشرفت کنند، اما کشور ما کشور پرمصرفی است و این موجب خرابی در رشد اقتصادی کشور می‌شود.

وی ابراز داشت: معدل مصرف انرژی در کشور ما با سایر کشورها قابل مقایسه نیست، ما کم تولید می‌کنیم و زیاد مصرف می‌کنیم، اگر بخواهیم پیشرفت اقتصادی کنیم، ناچاریم برای مدت زیادی، کم‌مصرف کنیم و زیاد تولید کنیم تا در جهان مطرح شویم.

زنگ خطر اقتصادی

وی در پایان تصریح کرد: حماسه اقتصادی زنگ خطر برای اقتصاد کشور است که توسط رهبری انقلاب به صدا درآمد، ما باید به این زنگ خطر و هشدار حساسیت نشان دهیم، حوزه علمیه در این میان نقش فرهنگی مهمی دارد و باید فرهنگ اقتصاد سالم که همان اقتصاد مقاومتی است را برای مردم و مسؤولین ترسیم کند، حوزه علمیه با زبان هنر و رسانه وارد عرصه اقتصاد شود و اقتصاد کشور را بسیجی‌وار، هدایت و متکامل کند./978/ت302/ن

ارسال نظرات