۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۱۷۰۸۵۹
در سالروز ولادت شهید صدر؛

لوح فشرده سه زبانه دایره المعارف شهید صدر معرفی شد

خبرگزاری رسا ـ در ایام ولادت شهید سید محمد باقر صدر(ره) لوح فشرده دایرة المعارف این سید شهید که با همکاری پژوهشکده تخصصی شهید صدر و مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید شده است برای کاربران نور معرفی شد.
شهيد صدر
به گزارش خبرگزاری رسا، سید مهدی هاشمی، مدیر بخش خدمات فرهنگی مرکز نور با اشاره به لوح فشرده سه زبانه دایره المعارف شهید صدر(ره)، هدف از تولید این لوح فشرده را معرفی این شهید بزرگوار به نسل جوان امروز و آینده عنوان کرد.
وی افزود: مقام شامخ و منزلت والاى شهید بزرگوار، امام سید محمد باقر صدر(ره)، در میان دل‏هاى مسلمانان در عصر کنونى بر کسى پوشیده نیست و به ‏حق، می‌توان گفت که او از معدود کسانى است که اندیشه‏هاى بلند فکرى ومعرفتی‌اش را شکوفا کرد و به بهترین وجه، عینیت بخشید.
مدیر بخش خدمات فرهنگی مرکز نور ادامه داد: معرفی این عالم شهید آثار و دست آوردهای علمی ارزشمندی را تقدیم جامعه بشری کرده است که با تولید این لوح فشرده به نوعی به بسط و گسترش افکار و دست آوردهای علمی ایشان سرعت داده‌ایم.
هاشمی بیان داشت: این لوح فشرده به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی بیش از 160 جلد کتاب را در قالب 158 عنوان به جامعه علمی جهان اسلام عرضه می‌کند.
وی گفت: تراجم، فلسفه، فقه اقتصادی، اندیشه اسلامی، فقه استدلالی، فقه فتوایی، تاریخ تحلیلی از جمله موضوعات این لوح فشرده ارزشمند است.
مدیر بخش خدمات فرهنگی مرکز نور در بخش دیگری از گفت وگوی خود به قسمت نگارخانه این لوح فشرده اشاره کرد و افزود: عرضه بیش از صدها عکس، فیلم و صوت با موضوع شهید صدر، خاندان صدر و آل یاسین از دیگر محتویات این لوح فشرده است.
وی به معرفی قابلیت‌های عمومی این لوح فشرده پرداخت و ادامه داد: نمایش متن‏، دسترسى به متن از طریق فهرست درختى و گزینشى‏، مقایسه متون برنامه از یک یا دو کتاب با یکدیگر، انتخاب عنوان کتاب، جلد و صفحه از راه‏هاى مختلف‏، بزرگ‏نمایى و کوچک‌‏نمایى متن و فهرست‏، جست‌وجوى ساده در متن و فهرست‏، جست‌وجوى پیشرفته در فهرست و متن به وسیله عملگرهاى جست‌وجو، امکان فهرست‏ سازى با استفاده از علائم عمومى(؟ و *) از جمله قابلیت‌های عمومی این لوح فشرده است.
هاشمی اظهارداشت: نمایه‏زنى بر متن جهت بازیابى اطلاعات‏، کنار هم چیدن مطالب نمایه گذارى شده و نتیجه‏گیرى از آن‏ها، نکته‏ بردارى و انتقال آن در قسمت حاشیه‏ نویسى جهت بازنگرى دوباره‏، رنگى کردن متن مورد نظر و متمایز ساختن آن از دیگر قسمت‏هاى متن جهت مراجعه مجدد و دستیابی سریع‏تر به آن، نشانه گذارى بخش‏هاى مهم و مراجعه به آن در صورت نیاز از جمله قابلیت‌های پژوهشی این لوح ارزشمند است.
وی به امکانات جانبى‏ این لوح فشرده اشاره کرد و گفت: ارائه هفت نوع صفحه کلید رایج به منظور تسهیل در استفاده از برنامه، امکان تغییر قلم نمایش متن در قسمت‏هاى مختلف برنامه، تعیین مسیر براى ضبط تحقیقات شخصى به وسیله امکان «تحقیقات» و حذف نمایه‏ها، حاشیه‏‌ها، رنگ متن‏ها و علامت‏هاى موجود در کتب‏، تغییر رابط کاربرى برخى از نرم‏افزارهاى نور به سه زبان فارسى، عربى و انگلیسى‏، امکان استفاده از راهنماى برنامه به سه زبان فارسى، عربى و انگلیسى در نسخه‏هاى سه‏زبانه از جمله این امکانات است.
علاقه مندان می‌توانند جهت تهیه این لوح فشرده افزون بر مراکز فرهنگی و اسلامی بیروت از فروشگاه اینترنتی مرکز نور به نشانی www.noorshop.com استفاده کنند./907/د101/پ
ارسال نظرات