۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۶
کد خبر: ۱۷۰۹۷۲
کارشناس حوزوی مطرح کرد؛

آثار وفاداری به باورها، آرمان ها و اعتقادات در زندگی

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مسائل اعتقادی گفت: وفاداری به خدا، قرآن، پیامبر و اسلام، جنبه عقلی دارد و اگر اتفاق بیفتد، اولین کسی که آثار و برکاتش را می‌بیند، خود شخص و به تبع آن، جامعه است.
صبح روشن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام بیاتی پور، کارشناس مسائل اعتقادی، در برنامه صبح روشن که از رادیو معارف پخش می‌شد به ارائه بحث آثار وفاداری و تعهد به اعتقادات و آرمان‌ها پرداخت و گفت: وفای به عهد، برای حیات طیبه و آرمان شهر، زیرساخت‌ها را فراهم می‌کند. در فضایی که همه به هم اعتماد دارند و هیچ احتمال خطا و آسیب از جانب دیگران وجود ندارد، همه مردم از زندگی لذت خواهند برد.

وی ادامه داد: تعهد و مسئولیت پذیری نباید از سر ریا و برای خوشایند دیگران باشد، فرد متعهد، در خلوت و خفا هم به آرمان‌ها و باورهایش متعهد است چون خداوند را ناظر بر اعمال خویش می‌داند. این تعهد وقتی به صورت فردی شکل گرفت، به اجتماع هم کشیده می‌شود.

حجت‌الاسلام بیاتی پور ابراز داشت: وفای به عهد از موضوعات مهمی است که در قرآن هم به آن اشاره شده است برای مثال: شش آیه در مورد وفای به عهد الهی، شش آیه در وفای به معامله و اقتصاد و آیات فراوانی درباره وفای به نذر و به صورت مطلق، عمل به پیمان وجود دارد.

وی در ادامه گفت: برای نمونه؛ در سوره فتح، آیه10 آمده است: «ای پیامبر! کسانی که با تو بیعت می‌کنند در حقیقت تنها با خدا بیعت می‌کنند و دست خدا بالای همه دست‌هاست پس هر کس پیمان شکنی کند تنها به زیان خود پیمان شکنی کرده است و آن کس که نسبت به عهدی که با خدا بسته وفا کند به زودی پاداش عظیم به او داده خواهد شد».

وفای به عهد چه آثاری در زندگی ما دارد؟

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: وفاداری به خدا، قرآن، پیامبر و اسلام، جنبه عقلی دارد و اگر اتفاق بیفتد، اولین کسی که آثار و برکاتش را می‌بیند، خود شخص و به تبع آن، جامعه است.

وی بیان داشت: تعهد، سه مرحله دارد، تعهد فرد نسبت به خودش، یعنی بین خودش و خدا، دوم: تعهد فرد نسبت به خانواده و سوم، تعهد فرد نسبت به اجتماع، هرچه تعهد در مرحله اول و دوم تقویت شود در مرحله سوم خودش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: فضای تعهد بین فرد و اجتماع هم کاملاً دو طرفه است وقتی فرد، می‌بیند که جامعه، تعهداتش را نسبت به او انجام داده و برای او امنیت و رفاه و آسایش فراهم کرده است، او هم وظایف و تعهداتش را نسبت به جامعه انجام می‌دهد.

حجت‌الاسلام بیاتی پور در پاسخ به سؤال« چرا ما باید به جمهوری اسلامی معتقد باشیم؟» گفت: وفاداری به آرمان و باور، شخصی است، وظیفه یک مسلمان در یک جامعه دینی با یک جامعه سکولار، تفاوتی ندارد، چون خود فرد، پاسخگو است، البته نمی‌توان منکر فواید حاکمیت اسلامی شد.

وی ادامه داد: وفاداری به نظام، می‌تواند در قبال منافعی باشد که از نظام جمهوری اسلامی به ما می‌رسد، نعمت امنیت و آرامش، از سطوح جدی منافعی است که نظام جمهوری اسلامی برای ما فراهم آورده است، مردم نسبت به نظام، تعهداتی دارند که از رعایت بهداشت تا رای دادن در انتخابات را شامل می‌شود.

وی در پایان گفت: شاخص‌های فردی که قرار است انتخاب شود، باید به هدف اولیه ما، که زندگی کردن به صورت یک مسلمان واقعی است، کمک کند، فردی که می‌آید باید کمک کند که حاکمیت به سمتی که خداوند دوست دارد حرکت کند، ما وظیفه داریم کسی را انتخاب کنیم که دنبال راه امام و شهدا، عزت مسلمانان و قدرت ایران در جهان باشد، ایران الگوی کشورهای دیگری است که  انتخاب صحیح ما می‌تواند به خراب نشدن این الگو کمک کند. /9194/پ202/ن

 

ارسال نظرات