۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۱۷۱۰۱۹
استاد حوزه علمیه قم:

امام حسین سمبل ایثار و شهادت است، نماد جنگ نیست

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم، درباره شخصیت و منزلت امام حسین(ع) گفت: امام حسین(ع) سمبل شهادت و ایثارگری در راه خدا است و بر خلاف عقیده دشمنان اسلام و شیعیان، نماد جنگ نیست.
امام حسين

حجت‌الاسلام غلام‏حسن محرمی در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره شخصیت امام حسین(ع) گفت: امام حسین(ع) حجت خدا و عقل اول است و این مطلب درباره تمام ائمه(ع) صدق می‏کند یعنی اول مخلوق خداوند و واسطه فیض بین خداوند و مردم هستند.

وی به سزاوار بودن امام حسین برای خلافت اشاره کرد و گفت: بیشتر مسلمانان، از قبیل سنی و شیعه، امام حسین(ع) را سزاوار به خلافت در آن زمان می‌دانند و می‌گویند، خلافت حق ایشان بوده است و یزید خلیفه واقعی نبوده است و خلافت ایشان را غصب کرده است.

این استاد حوزه علمیه قم به علت روی نیاوردن مردم به سوی امام حسین(ع) اشاره کرد و افزود: در زمان حضرت علی(ع) نیز این گونه بوده است و مردم حق خلافت را به ایشان می‌دادند، هر چند که ایشان لشکر قابل توجهی نداشتند و این مسأله به خاطر ترس از دست دادن جان بود که البته به ضعف ایمان ارتباط دارد.

وی ولادت امام حسین(ع) را بسیار مهم و تأثیر گذار دانست و اظهار داشت: میلاد امام حسین(ع) یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخی در صدر اسلام است و در کتاب‏های سیره به تولد این امام بزرگوار اشاره شده است.

حجت‌الاسلام محرمی به ویژگی‌های میلاد امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‏های ذکر شده برای تولد حسنین(ع) این است با تولد این دو بزرگوار به نمازهای ما به غیر از نماز صبح و عصر دو رکعت اضافه شد و بنابراین بعد از میلاد این دو بزرگوار این حکم از ناحیه پیامبر(ص) ابلاغ شد و این دو رکعت اضافه شده را «ما فرض النبی» گویند.

وی یادآور شد: امام حسین(ع) هر چند که سمبل شهادت و ایثارگری است و برخلاف عقیده دشمنان اسلام و شیعیان، نماد جنگ نیست، روایت‏هایی در کتب اهل سنت موجود است که امام علی(ع) نام امام حسین(ع) را «حرب» گذاشت که به معنای جنگ است و بعد پیامبر(ص) فرمود «من نام او را حسین می‏گذارم»، البته درباره امام حسن(ع) هم این روایات وارد شده است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: مطلب صحیح درباره نام‏گذاری امام حسین(ع) در کتاب‏های شیعه موجود است که امام علی(ع) فرمود «ای پیامبر من در نام گذاری از شما پیشی نمی‏گیرم و این کار را به شما موکول می‏کنم».

وی درباره هدف دشمنان اهل بیت(ع) از اشاعه این گونه احادیث جعلی گفت: منشأ صدور این احادیث از طرف طایفه بنی‌امیه است و قصد بنی‌امیه از این کار نشان دادن طائفه بنی هاشم به عنوان افرادی جنگ طلب است که بگویند امیرالمؤمنین علی(ع) و فرزندانش جنگ طلب بوده‏اند و نام فرزندان خود را حرب می‌گذاشتند و این در حالی است که نام پدر ابوسفیان حرب بوده است.

وی در پایان با اشاره به جایگاه بنی‏هاشم خاطر نشان کرد: فرهنگ بنی هاشم از فرهنگ انبیاء و قرآن نشأت گرفته است و این طایفه از هرگونه تهمت و افترا که به آن‌ها روا داده می‌شود‌ مبرا هستند./979/ت302/ن

ارسال نظرات