۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۱۷۱۲۷۵
استادحوزه علمیه قم:

حضرت عباس نمونه ادب و ولایت پذیری است

خبرگزاری رسا ـ استاد و نویسنده حوزه علمیه قم درباره شخیت و منزلت حضرت اباالفضل(ع) گفت: از نمونه‌های ادب و ولایت پذیری ایشان این است که سه برادر خود را در حمایت از ولایت و امام خود به میدان نبرد فرستاد و خود نیز در راه ولایت شهید شد.
 حرم مطهر حضرت عباس (ع)

 

حجت‏الاسلام ذبیح‏الله اسماعیلی، استاد و نویسنده حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره شخصیت حضرت اباالفضل(ع) گفت: امام حسین(ع) به حضرت عباس(ع) بسیار محبت و علاقه داشت و در روز عاشورا امام حسین(ع) هنگام شهادت حضرت عباس(ع) فرمود «الآن انکسر ظهری »، و این مطلب نشان‏گر ارتباط عاطفی عمیقی بود که بین این دو بزرگوار جریان داشت.

وی در ادامه افزود: حضرت ابالفضل(ع) از جهت سیرت بسیار برجسته و با فضیلت بود و به همین سبب ایشان را ابالفضل(ع) گویند؛ علت نامگذاری این حضرت به قمر بنی هاشم نیز این است که از جهت صورت و ظاهر در میان طایفه بنی هاشم بسیار زیبا وبرجسته بودند.

وی به ادب و تابع بودن ایشان از مقام ولایت اشاره کرد و گفت: از خصوصیات و ویژگی های حضرت اباالفضل(ع) حجب، حیا، معرفت، شجاعت، انسانیت و ادب را می توان نام برد و نکته حائز اهمیت درباره شخصیت حضرت اباالفضل این است که ایشان در مقابل وجود مقدس امام حسین(ع) مثل یک سرباز عرض ارادت و ادب می کرد و سر سوزنی قدم به عقب و یا جلو بدون اذن امام خود بر نمی داشت.

حجت‏الاسلام اسماعیلی ابراز داشت: از کرامات اخلاقی ایشان می‏توان به واقعه ننوشیدن آب در حال تشنگی به خاطر تشنگی فرزند پیامبر(ص) اشاره کرد که سرانجام با لب تشنه به شهادت رسید و این بسیار با ارزش است چون ایشان با لب تشنه در کنار آب، شهید شد.

وی ادمه داد: از دیگر جلوه‏های ادب و ولایت‏پذیری ایشان این است که سه برادر، عبدالله، جعفر و عثمان را در حمایت از ولایت و امام خود به میدان نبرد فرستاد و فرمود شما بروید و بجنگید و شهید شوید تا من ارزش مصیبت شما را نرد خداوند متعال کسب کنم خود نیز در راه ولایت شهید شد.

این استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: درباره مقام حضرت عباس(ع) روایات بسیاری وجود دارد که می توان به روایت امام سجاد(ع) اشاره کرد که درباره شخصیت ایشان فرمودند «عموی ما عباس(ع) مقامی دارد که در روز قیامت تمام شهیدان به ایشان غبطه می خورند» و چنان که در تاریخ آمده است حضرت عباس(ع) آخرین فرد قبل از امام حسین (ع )است که به میدان رفته و به شهادت می‏رسد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: شب عاشورا وقتی که شمر ابن ذی الجوشن برای ایشان امان نامه آورد، حضرت اباالفضل(ع) خطاب به او می‏فرماید «لعنت بر تو بر امان نامه‏ات که فرزند پیامبر امان نداشته باشد و من امان داشته باشم»/979/ت303/ن

ارسال نظرات