۲۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۴۲۶
حجت الاسلام دعایی:

در گفتمان انقلاب اسلامی دغدغه اصلی تعالی قلب انسان است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام گفت: گفتمان انقلاب اسلامی که مطابق تعالیم اسلام، تعالی قلب انسان را هدف قرار داده اند نه پر شدن شکم را. بنابراین در صورت روی کار آمدن گفتمان انقلاب، می توان احیای سبک زندگی اسلامی را شاهد بود
حجت الاسلام دعايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سیدمحسن دعایی، مدیرعامل مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام شب گذشته در حسینیه العلی مشهد با اشاره به جایگاه آموزه توسل در تعالیم اسلام، مناجات شعبانیه را محور ماه شعبان خواند و گفت: این مناجات، اقیانوس مواج معارف الهی و تنها دعایی است که نقل شده همه ائمه اطهار(ع) به خواندن آن مقید بوده اند.

وی با اشاره به این سخن رهبر معظم انقلاب که شعبان را ماه مناجات با خدا شمرده و امت اسلام را به اغتنام این فرصت توصیه کردند، افزود: فرازهای مناجات شعبانیه به خوبی جهت گیری تلاش های ما در ابعاد سیاسی اجتماعی را مشخص می کند.

حجت الاسلام دعایی با اشاره به عبارت «إِلَهِی وَ أَلْحِقْنِی بِنُورِ عِزِّکَ الْأَبْهَجِ فَأَکُونَ لَکَ عَارِفا» در این مناجات، اظهار کرد: این الحاق یعنی حرکت بدون جذبه و عشق امکان پذیر نیست و عشق الهی است که قلب سالک را جذب و او را به حرکت وا می دارد؛ بنابراین نقطه آرمانی کمال ما و آنچه زندگی مان را معنا می بخشد، الحاق به نور ناشی از عزت خداوند است که ظلمت را می برد.

 معرفت خدا؛ شاخص مسلمانی و زندگی الهی

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به ثمرات الحاق به نور خدا ابراز داشت: انسان در این عرصه به معرفت الله دست می یابد؛ اما نه معرفتی که خدا را با مفهوم بشناسد بلکه معرفت شهودی و روشن با همه وجود به گونه ای که هیچ استقلالی برای غیر خدا قائل نخواهد بود.

وی، شناخت شهودی خدا را شاخص مسلمانی و زندگی الهی دانست و با طرح این سؤال که تاکنون چقدر هدف ما در زندگی، الحاق الحاق به نور عزت پروردگار بوده است، یاداور شد: تمام حرکات ما برای معرفت الله و اقامه توحید است نه نان و شکم.

حجت الاسلام دعایی با اشاره به مواضع نامزدهای ریاست جمهوری تصریح کرد: برخی کاندیداها از اول تا آخر صحبتشان این است که کشور گرفتار تورم و گرانی است و من در فلان مدت این را درست می کنم و شما به خوبی می توانید تشخیص دهید عمق نفوذ تفکر راهبردی اینها به شکم انسان ختم می شود که بسیار جای تأسف دارد زیرا کسی که حتی سر سوزنی فهم دینی داشته باشد هرگز این گونه عمل نمی کند.

سوء استفاده از موقعیت تحریم و به رخ کشیدن مشکلات اقتصادی، توهین به فهم جامعه اسلامی است

مدیرعامل مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام ادامه داد: از میان هشت نامزد، جز یک نفر که با گفتمان انقلاب و توحید و ولایت وارد شده است، سایرین هم در فیلم های تبلیغاتی و هم در رفتارشان از موقعیت تحریم کشور سوء استفاده می کنند و این توهین به فهم جامعه اسلامی ایران است. مردم دقت کنند آیا چنین افرادی صلاحیت زمامداری کشور را دارند؟

وی افزود: این که برخی می گویند طوری با غرب بحث می کنیم که دیپلماسی به گونه ای باشد که چرخ کارخانه ها به حرکت در آید چه معنا دارد؟ جز این است که دنبال پول هستیم تا گرسنه نمانیم. این در حالی است که گمشده اسلام، معرفت الله است و البته معنایش این نیست که مردم از گرسنگی بمیرند بلکه منظور این است که نباید اصالت را فقط به شکم داد.

کسی را روی کار بیاورید که دغدغه فرهنگی اش قوی تر از بقیه باشد

حجت الاسلام دعایی خطاب به مردم تأکید کرد: کسی را روی کار بیاورید که دغدغه فرهنگی اش از بقیه قوی تر باشد. در میان نامزدها، تنها کسی که با گفتمان اسلام ناب حضور دارد و سخن می گوید.

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: باید به خود ببالیم که در میان کاندیداها افرادی هستند که ادراک راهبردی شان نسبت به حاکمیت در سطح ریاست جمهوری، به جای شکم، به قلب ختم می شود.

وی ادامه داد: گفتمان انقلاب اسلامی که مطابق تعالیم اسلام، تعالی قلب انسان را هدف قرار داده اند نه پر شدن شکم را. بنابراین در صورت روی کار آمدن گفتمان انقلاب، می توان احیای سبک زندگی اسلامی را شاهد بود که قطعا در پرتو آن، عزت مندی، اشتغال و سایر امور هم ایجاد می شود.

مدیر عامل مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم آنچه اصالت دارد، تعالی روحی جامعه به سوی معرفت خدا است.

وی در پایان با اشاره به شب میلاد حضرت ابالفضل العباس(ع) و فانی بودن ایشان در ولایت، اظهار امیدواری کرد: با انتخاب اصلح، شیوه متعالی تری از تبعیت از ولایت را در جامعه شاهد باشیم./930/پ202/س

ارسال نظرات