۲۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۱۷۱۴۹۱
استاد اخلاق حوزه علمیه:

حرکت فرهنگی امام سجاد سبب ماندگاری قیام عاشورا شد

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم درباره منزلت امام سجاد(ع) گفت: به جرأت می‌توان گفت که اگر در تاریخ سخنی از قیام عاشورا باقی مانده است به برکت حرکت فرهنگی امام سجاد(ع) است و خطبه‌ها و هدایت‌های ایشان در ماندگاری قیام عاشورای امام حسین(ع) نقشی بسیار مهم و اساسی ایفا کرد.
امام سجاد

حجت‌الاسلام محمد رضا زنگنه، استاد حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره منزلت و شخصیت حضرت امام زین‌العابدین(ع) گفت: امام زین‌العابدین از حلقه نورانی حجج الله و وسیله ارتباط انسان و خداوند متعال است چون ائمه(ع) رفع کننده حاجات هستند و  اگر کسی به درگاه خداوند حاجتی داشته باشد، بر طبق دستور باید از مجرای اهل بیت(ع) حاجت خود را طلب کند.

مصداق خطبه متقین

وی افزود: تمام ویژگی‌هایی که برای ائمه(ع) گفته می‌شود، درباره امام سجاد(ع) جاری است، چون «کلهم نور واحد» و همه امامان معصوم(ع) از سلاله پاک نبوت سرچشمه گرفته‌‌اند و نگاهی به زیارت جامعه کبیره این مدعا را به اثبات می‌رساند که در این زیارت درباره ائمه معصومین(ع) 250 صفت ذکر شده که در همه این بزرگواران موجود است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم اظهار داشت: از طرفی 110 صفتی که امام علی(ع) در نهج‌البلاغه درباره متقین مطرح کرده‌اند، همه آن صفات را می‌توان در امام سجاد(ع) جست‌وجو کرد، و ایشان مصداق واقعی و تمام نمای خطبه «همام» امام علی(ع) در نهج‌البلاغه است.

سفیر فرهنگ عاشورا

وی خاطر نشان کرد: حضرت امام سجاد(ع) را می‌توان از نظر تاریخ بررسی کرد و ایشان را شناخت، ایشان اولین وارث و ناظر بر قیام سیدالشهدا(ع) ایشان بودند، قیام عاشورا قیام نورانی و ابدی بود که اصل حرکت و نهضت عاشورا که تبیین قیام است٫ بر عهده امام زین‌العابدین(ع) قرار دارد.

حجت‌الاسلام زنگنه درباره نقش امام سجاد در عاشورا گفت: بنا بر حکمت بالغه الهی حضرت سجاد(ع) باید بماند تا سخن انقلاب عاشورا را به بشریت و تاریخ ابلاغ کند و در سیر کربلا تا شام به سخنرانی و خطابه بپردازد و از حریم امامت و ولایت پشتیبانی کند تا اسلام ناب محمدی(ص) دست خوش تحریف توسط دشمنان اسلام نگردد.

احیاگری با سلاح اشک

وی ادامه داد: بعد از قیام عاشورا امام سجاد(ع) تمام همت خود را صرف کرد تا بتواند قیام عاشورا را زنده نگه دارد و طبق روایات بعد از واقعه عاشورا، امام زین‌العابدین(ع) 40 سال زنده بود و با سلاح اشک و گریه توانست این مذهب و مکتب را احیا کند.

این استاد حوزه علمیه افزود: به جرأت می‌توان گفت که اگر در تاریخ سخنی از قیام عاشورا باقی مانده است به برکت حرکت فرهنگی امام سجاد(ع) است و خطبه‌ها و هدایت‌های ایشان در ماندگاری قیام عاشورای امام حسین(ع) نقشی بسیار مهم و اساسی ایفا کرد.

پیروزی خون بر شمشیر

وی تصریح کرد: می‌توان ادعا کرد که خطبه امام سجاد(ع) در شام، پیروزی نهضت خون بر شمشیر را قطعی کرد، هر چند که ایشان نتوانست در نبرد عاشورا حضور مؤثری داشته باشد ولی به عنوان پیام آور کربلا توانست وظیفه خود را به خوبی انجام دهد.

حجت‌الاسلام زنگنه به آثار امام سجاد(ع) اشاره کرد و گفت: امام سجاد(ع) به عنوان هدایت‌گر انسان‌ها به سمت خداوند متعال، وظایفی دارد و در حقیقت ائمه آمدند تا نام خدا را بالا ببرند«فی بیوت اذن الله ان ترفع» و در این زمینه امام زین‌العابدین(ع) توانست با اثر بسیار زیبای خود، که همان صحیفه سجادیه است، رسالت خویش را به اتمام برساند.

وی ادامه داد: این که امام این سیاست را در پیش گرفت که با زبان گریه و دعا و نیایش وظیفه خود را در قبال هدایت مردم به انجام رساند بسیار حیاتی و مهم بود که حتی الآن هم کسانی که با امامت مشکل دارند، مشتاقند تا به نحوی از این ادعیه بهره ببرند و از نورانیت آن استفاده کنند.

وی در پایان یادآور شد: جای تأسف و نگرانی است که فرهنگ و مردم جامعه با معارف صحیفه سجادیه بیگانه‏اند و ضرورت این امر در کشور مشاهده می‌شود که مسؤولان در این جهت و برای گسترش فرهنگ استفاده از صحیفه سجادیه، اهتمام داشته باشند./979/ت302/ن

ارسال نظرات