۲۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۱۷۱۵۰۳
دبیر ستاد احیای امر به معرف آذربایجان غربی:

پایبندی به اخلاق امنیت عمومی جامعه را افزایش می‌دهد

خبرگزاری رسا ـ دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان غربی، آموزه‌ها و مبانی دینی را حلقه اتصال امنیت اجتماعی و روانی در جامعه عنوان کرد و گفت: پایبندی به گزاره‌های اخلاق دینی امنیت عمومی جامعه را افزایش می دهد.
اخلاق

احد مهرمند، دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان غربی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه اظهار داشت: بر اساس تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده ثابت شده است که افراد مذهبی کم‌تر دچار بحران‌هایی چون بحران هویت می‌شوند و کم‌تر در میان آنها بزه های اجتماعی گسترش و یا رواج می یابد.

 

وی با بیان این که استاد مطهری دین را پیوندی دوستانه میان انسان و جهان می داند که در واقع نوعی هماهنگی بین انسان و آرمان های کلی او از جهان هستی است، گفت: از منظر آیت الله جواد آملی دین یعنی انقیاد، خضوع، پیروی، اطاعت، تسلیم و جز آن است که معنای اصطلاحی آن مجموعه عقاید، اخلاق، قوانین و مقرراتی است که برای اداره امور جامعه انسانی و پرورش انسان‌ها به کار گرفته می‌شود.

 

این مسؤول به مناسبت‌های مذهبی و تأثیر آن بر افراد غیر مذهبی اشاره کرد و افزود: مناسبت‌های مذهبی تأثیر شگفتی در چگونگی برخوردهای اجتماعی افراد غیرمذهبی داشته است و حتی کسانی که غیرمذهبی به شمار می آیند در زمان های مشخصی چون ماه رمضان از رفتار متعادل تری نسبت به ماه‌های دیگر برخوردار می‌شوند.

 

مهرمند تصریح کرد: آمارهای ارائه شده حاکی از آن است که میزان وقوع جرم و جنایت در ماه محرم 40 درصد کاهش می یابد، همچنین تحقیقات در نیروی انتظامی نشان می دهد هر ساله آمار و ارقام جرایم در ماه محرم تا حد بسیاری کاهش می یابد و این امر ناشی از اثرگذاری این ماه در انسان ها است.

 

به گفته این مسؤول، قرار گرفتن انسان در زمان معنوی همچون محرم باعث می شود تا از پدیده هایی که مغایر با ارزش های والا دوری کند و این نوع رفتار ناشی از سرشت درونی و همچنین اعتقادات دینی و مذهبی است که در این ایام تقویت می شود.

 

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان غربی یادآور شد: به یقین نقش اعتقادات مذهبی و باورهای دینی درکاهش تخلف و جرم برکسی پوشیده نیست بنابراین می طلبد مسؤولان با کارهای فرهنگی درجامعه باورهای دینی و اعتقادات مذهبی افراد را تقویت کرده و درجهت پیشگیری از جرم و جنایت از آن بهره گیرند.

 

مهرند خاطرنشان کرد: در حقیقت ایجاد روحیه مذهبی، تقویت اعتماد به نفس، توجه به کرامت انسانی، برخورد عاطفی و با محبت از روش هایی است که هم موجب اعتماد و اطمینان مردم نسبت به مدیریت امنیت اجتماعی و مسؤولان می شود و هم درجهت کاهش بزه در جامعه بسیار مفید است.

 

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی در ادامه به نقش والدین  در تعمیق باورهای دینی اشاره کرد و افزود: تحقیقات نشان می دهد نوجوانانی که والدین آنان از اعتقادات مذهبی محکم تری برخوردار هستند در ایام مذهبی کمتر مرتکب اعمال خلاف می شوند بنابراین والدین باید به این امر توجه ویژه ای داشته باشند.

 

وی ادامه داد: در دین اسلام سیاست و امور اجتماعی و نیز زندگی فردی از اجتماعی جدا نیست و مسایل عبادی از جنبه سیاسی و اجتماعی و نظامی آن بیرون نیست، این گونه است که خمس و زکات به عنوان امری عبادی خود را نشان می دهد و جهاد و دفاع از مرزهای اسلام و امنیت عمومی جامعه اسلامی به عنوان عبادت فردی خود را نشان می دهد.

 

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر بیان داشت: هر مسأله فردی و عبادی در اسلام نقش و کارکردی اجتماعی و سیاسی یافته و هر مسأله اجتماعی و سیاسی و نظامی و اقتصادی بعد و جنبه دینی و عبادی به خود می گیرد؛ این کارکردها برای محرم و فرهنگ عاشورایی برخاسته از نهضت حسینی نیز ثابت است.

 

به گفته وی، امنیت اجتماعی زمانی افزایش می یابد که قانون به عنوان فرهنگ عمومی پذیرفته شود و وجدان و فطرت بشری خود به عنوان پلیس در جامعه عمل کند و هرکس خود پلیس و مجری درستی اجرای قانون شود.

 

مهرمند متذکر شد: برای درونی کردن هنجارهای اجتماعی و اسلامی در میان افراد باید با استفاده از شیوه هایی اثر بخش و تعلیم و تربیت نوین، آموزه های دینی را در قالب نصایح و روش های سنتی مبتنی بر نصیحت کردن بیرون آورد و به شیوه های جدید، ارزش های ملی و دینی را به افراد جامعه آموزش داد به طوری که فرد در جامعه در صورت ارتکاب به بزه و جرم خود دچار تعارض شخصیتی و عذاب وجدان شود./936/ت302/س

 

ارسال نظرات