۲۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۱۷۱۷۸۷
امام جمعه مشهد:

مشارکت سیاسی سنت قطعی اسلام است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علم الهدی با تأکید بر این که به تصریح فقها و دلایل اجتهادی، مشارکت سیاسی واجب شرعی و سنت قطعی اسلام است، گفت: نمی شود انسان نماز و دعا و روزه و زیارت داشته باشد؛ اما نسبت به مسائل وابسته به سرنوشت اسلام که سرنوشت دین را رقم می زند، بی تفاوت باشد.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد در خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به روز میلاد امام سجاد(ع)، اظهار داشت: اشکال بزرگ ما شیعیان، ضعف در معرفت شناسی سیره ائمه اطهار(ع) است تا جایی که برخی فکر می کنند ائمه معصوم(ع) پس از امام حسین(ع) از عرصه سیاسی جدا بودند و حضور نداشتند.

چهل سال تلاش امام سجاد برای نهادینه کردن انقلاب کربلا

وی افزود: امام سجاد(ع) به عنوان سومین رهبر انقلاب کربلا، در بستر چهل سال فعالیت سیاسی این انقلاب را در نسل امت نهادینه کردند.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: آن روز که امام سجاد(ع) از کربلا به به قصد مدینه در حرکت بودند، یکی از یاران را فرستادند تا زودتر خبر آمدنشان را به مردم بدهد اما نه برای این که آماده عزاداری شوند بلکه برای این که به صورت پایگاه انقلابی خونخواهی مظلومیت امام حسین(ع) در آید.

عضو مجلس خبرگان ادامه داد: پس از ورود امام، مردم جمع شده و امام با هدف انگیزش مردم به قیام، وقایع کربلا را بیان کردند اما آن ها تنها اشک ریخته و متفرق شدند. امام در اعتراض به این برخورد مردم تا دوسال در خیمه بیرون از مدینه زندگی می کردند و می فرمودند ما در مکه و مدینه حتی بیست نفر یار نداریم.

عده ای متحجر از پیش خود، امامان غیر سیاسی ساخته اند

وی اضافه کرد: با این وجود، در طول چهل سال امام چنان قوی کار کردند که انقلاب کربلا در میان همین مردم بی تفاوت، نهادینه شد. اما امروز عده ای متحجر برای ما امام یا امامان غیر سیاسی تراشیده اند. نمی شود انسان نماز و دعا و روزه و زیارت داشته باشد اما نسبت به مسائل وابسته به سرنوشت اسلام که سرنوشت دین را رقم می زند، بی تفاوت باشد.

شیطنت سیاسی رسانه ها در تحریف بیانات نماز جمعه گذشته

امام جمعه مشهد در ادامه به سوء استفاده برخی رسانه ها از سخنان انتخاباتی هفته گذشته اش اشاره و خاطرنشان کرد: هفته گذشته برخی رسانه ها این حرف مرا که گفتم انتخابات، شمشیر دو لبه است و هم عدم حضور در آن و هم انتخاب فردی که خائن به دین باشد، جهنم را در پی دارد، به صورت ناقص و طوری منتشر کردند که گویا ما مردم را مجبور به حضور در انتخابات کرده ایم.

وی، این اقدام رسانه ها را شیطنت سیاسی خواند و گفت: ادبیات ما طلبگی است نه سیاسی بازی و حرفمان مبتنی بر مبانی فقهی است نه سیاست بازی که عبادت مردم را به بازی بگیریم.

حضور در انتخابات، واجب شرعی و سنت قطعی اسلام است

آیت الله علم الهدی با تأکید بر این که حضور در انتخابات، واجب شرعی است و ترک آن، ترک واجب و حرام محسوب می شود، ابراز داشت: عده ای از مراجع صراحتا حضور در انتخابات را واجب می دانند و آن ها هم که نمی دانند، موظف به تبعیت از حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان حاکم اسلام هستند که فرمودند «انتخابات، یک حق و تکلیف است، سرنوشت اسلام بدان وابسته است و شرکت نکردن، بی تفاوتی به آن محسوب می شود».

امام جمعه مشهد خطاب به مردم افزود: به فرموده امام خمینی(ره)، با شرکت در انتخابات، ثابت کنید از اسلام رویگردان نیستید.

وی یادآور شد: در خصوص وجوب حضور و مشارکت سیاسی، دلیل اجتهادی نیز وجود دارد؛ روایتی متواتر که شیعه و سنی آن را از پیامبر اسلام(ص) نقل کرده اند که می فرمایند «من اصبح و لم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم» ، نشان می دهد که مشارکت سیاسی، سنت قطعی در اسلام است.  

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: امور مسلمین، اموری است که به جمع مسلمانان ارتباط دارد و انتخابات در رأس این امور قرار دارد.

وی درخطبه نخست نماز جمعه نیز با اشاره به تفسیر آیه پایانی سوره جمعه ابراز داشت: کلمه «خیر» در این آیه، گاهی به معنای خوب در مقابل بد تفسیر شده و بدین معناست که درخواست از خدا بهتر از درخواست از دیگران است. گاهی هم به معنای اسم تفضیل و بهتر تفسیر شده که نشان می دهد سودی که انسان از عبادت خدا می برد، بهتر از سود فعالیت های اقتصادی است./930/پ201/س

ارسال نظرات