مهدویت و معرفت؛
معرفت، مهمترین بخش پذیرش امام زمان است
خبرگزاری رسا ـ استادحوزه علمیه قم گفت: جامعه باید ظرفیت پذیرش امام زمان(عج) را داشته باشد که مهمترین بخش این پذیرش، معرفت، شناخت وجود و امکان یک رهبرالهی و دارای کمالات ویژه است.

حجتالاسلام محمد دشتی، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ضرورت نقش مهدویت و معرفت گفت:درباره دوران ظهور این نکته آمده است که عقل مردم کامل میشود و نشان از این دارد که با ظهور حضرت حجت(عج) و با فرمایشات و تعالیم ایشان عقل مردم کامل میشود.
وی افزود: معرفت امام زمان(عج) نیازمند ظرفیتی است که این ظرفیت شناخت، دارای مقدماتی است که ظرفیت پذیرش معلومات و معارف بلند را ایجاد میکند.
جایگاه فرهنگ قدسی در ایران
استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: موضوع امامت و ولایت را عربها نتوانستند هضم کنند، در حالی که دنیا این مطلب را خیلی راحت پذیرفت، چون مردمشان با این مسأله آشنا بودند و در طول تاریخ فرهنگی و مردمی ایران، مسأله قدسی جایگاه رهبران الهی به عنوان مطلبی در تاریخ کهن ایران وجود دارد.
وی یادآور شد: متأسفانه بعدها از این مطلب سوءاستفاده شد و حاکمان جور، خودشان را به صورت افرادی صالح جا زدند، ولی در هر صورت این زمینه در اندیشه مردم ایران، در پذیرش مسأله امامت، بسیار مؤثر بود.
این پژوهشگر حوزه علمیه قم تصریح کرد: با توجه به رویکرد ظهور حضرت مهدی(عج)، ایشان زمانی میآیند که ظرفیت پذیرش ایشان در میان مردم وجود داشته باشد و جامعه بتواند این هدیه بزرگ الهی را بشناسد و قدرش را بداند و او را بپذیرد.
وی ادامه داد: برخی از اقوام و ملتهای کوتاه فکر هستند که این هدیه بزرگ خداوندی را به عنوان باری بر دوش خود تلقی میکنند و درصد قابل توجهی از مردم، از وجود این مقام و کمالاتشان بیخبر هستند.
ظرفیت جامعه و ظهور امام زمان(عج)
حجتالاسلام دشتی ابراز داشت: جامعه باید ظرفیت پذیرش امام زمان(عج) را داشته باشد که مهمترین بخش این پذیرش، معرفت، شناخت وجود و امکان یک رهبرالهی و دارای کمالات ویژه است، که این موضوع قابل تحقق است.
وی تأکید کرد: در ربوبیت تکوینی و تشریعی الهی این مسأله، مطلب بسیار مهمی است و معرفت به معنای بخش مهمی از زمینه سازی ظهور و رشد فکری و عقلانی مردم است که بخشی از آن باید پیش از ظهور حاصل شود و بخش دیگر آن در زمان ظهور به مردم ارائه داده میشود.
راههای کسب معرفت
استاد حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: ایجاد معرفت مبتنی بر پیش زمینههای قبلی است، به همین دلیل ظرفیت و رشد معرفتی، عرفانی، عقلی و معنوی مردم بدون تردید در ظهور امام زمان(عج) بسیار مؤثر خواهد بود.
وی با اشاره به راههای کسب معرفت صحیح در زمینه مهدویت، گفت: راههای کسب معرفت عبارتاند از، تفحص و تعمق در قرآن و سنت به معنای گفتار و رفتار معصومان(ع) و اندیشه حاکم بر جامعه اسلامی به ویژه آنچه که در فقه شیعه است.
این پژوهشگر حوزه علمیه ادامه داد: سومین راه کسب معرفت رای و نظر غالب اندیشمندان یک مکتب است و چهارم عقل و خرد است ،که هر کدام در جای خودشان برای رشد معرفت بشر بسیار مؤثر است.
ضرورت مطالعه پیرامون بحث مهدویت
وی با اشاره به ضرورت مطالعه پیرامون بحث مهدویت گفت: ما باید درست بخوانیم و بفهمیم و هضم کنیم و داستانهای انبیاء که در قرآن آمده و روایات را به دقت مرور کنیم، سپس دقت کنیم و ببینیم یک رهبر الهی چگونه است و دارای چه صفات و ویژگیهایی است.
حجتالاسلام دشتی افزود: با مطالعه و تفکر معرفت ما نسبت به مقام امام افزایش پیدا میکند و جایگاه امام زمان(عج) را میشناسیم و به فرد ممتازی که از هرجهت شایسته حکومت بر جامعه بشری است علاقهمند و به سمت او متمایل میشویم و آرزو میکنیم هر چه سریعتر ایشان را زیارت کنیم.
وی تصریح کرد: معرفت زمینه شور و اشتیاق است وقتی معرفت بالا رفت شوق دیدار امام افزون می شود و آرزوی ظهور امام زمان(عج) در دلها موج میزند، اگر در جامعه به وجود آید و گسترش پیدا کند، خدای متعال خواسته مردم را تأمین میکند.
ضرورت عقلی برای حکومت امام زمان(عج)
استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: وقتی ما شأن امام زمان(عج) و فضایل و کرامات ایشان را بشناسیم و از عقل خود نسبت به شناخت و معرفت ایشان استفاده کنیم طبیعی است که دوست نداریم جامعهای را که این همه برای ظهور آن زحمت کشیده شده است را به آسانی رها کند.
وی ادامه داد: عقل حکم به ضرورت وجود یک حاکم عالم و حکیم و فرزانه که جامعه را از بعد مادی و معنوی آنطور که باید هدایت و رهبری کند میکند تا در خدمت رشد معرفتی قرار بگیرد.
پژوهشگر حوزه علمیه قم ابراز داشت: تمام تجاربی که از مکاتب مختلف به دست آمده است، مواد خامی برای عقل است که عقل آنها را میبیند و تحلیل میکند و بر اساس این تجارب به معرفت میرسد.
بشر نمی تواند سعادت خود را تضمین کند
وی به لزوم حکومتی الهی اشاره کرد و گفت: بشر با تمام رشد تکنولوژی که دارد نمی تواند سعادت بشر را تضمین کند و لاجرم نیاز به رهبری دارد که خدای متعال قرار داده باشد.
حجتالاسلام دشتی گفت: وقتی که عقل را در کنار نقل و سنت قرار می دهیم عقل تایید و تقویت میشود و با هم موجب رشد معرفت بشر میشوند و هر کدام از این منابع در جای خودش معرفت ما را بالا میبرند که تشخیص اینها نیاز به افراد متخصص دارد که در این زمینه کار فراوان کرده باشند.
وی افزود: باید به سمت کسانی پیش برویم که عقل زبده و فرهیخته و ورزیدهای دارند تا بتوانند احکام عقل را استخراج و برای مردم تبیین کنند، کتاب و سنت را خوب بفهمند و بالقوه را به صورت بالفعل درآورند، که این مطلب، نیاز به پرورش افراد متخصصی در این زمینه دارد./979/ت301/پ
ارسال نظرات