۲۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۱۷۱۹۶۵
کنکاشی در پرسش‌های رهبر معظم انقلاب؛

پرخاشگری انسان را از مسیر اعتدال دور می کند

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی قم با اشاره به عواقب بروز پرخاشگری در میان جامعه، گفت: وقتی که پرخاشگری در انسان نمایان می‌شود او را از مسیر اعتدال و مسیر شناخت درست مشکل و سعی برای درمان آن خارج می‌کند.
يوسفي مقدم
حجت‌الاسلام محمد صادق یوسفی مقدم، رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی قم، در تبیین منشاء و علل بروز پرخاشگری و بی صبری در میان افراد جامعه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: پرخاشگری یک حالت نفسانی است و زمانی که فرد سلطه بر نفس خود را از دست می‌دهد مرتکب این خصیصه بد اخلاقی می‌شود.
 
 
وی در ادامه افزود: به عبارت دیگر پرخاشگری نشان دهنده عدم تسلط فرد بر نفس و نیز عدم بردباری در مقابل سختی‌ها و دشواری است، همچنین این عمل نشان خواهد داد که فرد در مقابل انجام تکالیف شخصی و اجتماعی خود صبوری نداشته و حالت پرخاشگری به او دست می‌دهد.
 
 
پرخاشگری انسان را از مسیر اعتدال دور می کند
این پژوهشگر حوزوی با اشاره به عواقب بروز پرخاشگری در میان جامعه، بیان داشت: وقتی که پرخاشگری در انسان نمایان می‌شود او را از مسیر اعتدال و مسیر شناخت درست مشکل و سعی برای درمان آن خارج می‌کند، در حقیقت پرخاشگری تنها خود یک مشکل است بلکه زاینده مشکلات
فراوانی است، یعنی پرخاشگری نه­تنها مشکلی از انسان را حل نمی‌کند بلکه مشکلاتی را هم برای انسان به وجود می‌آورد.
 
 
وی همچنین تصریح کرد: گسترش صفت پرخاشگری در جامعه موجب چالش و بروز مشکلات اجتماعی خواهد شد، از این رو ما در آیات شریفه قرآن و در روایات مشاهده می‌کنیم که این موضوع بسیار مورد توجه قرار گرفته و به مؤمنان و مسلمانان توصیه شده است که سعی کنند از صفت پرخاشگری اجتناب کرده تا گرفتار مصائب و آثار منفی آن نشوند.
 
 
این استاد حوزه با اشاره به عوامل مؤثر در بروز پرخاشگری و بی صبری اظهار داشت: ما در ابتدا اگر بخواهیم عوامل آن را متوجه شویم باید به سراغ روایاتی که ما را به حلم، بردباری و صبوری دعوت می‌کنند رفته و دریابیم که ما را در قبال چه چیزی به صبر دعوت می‌کند، و آیا آن ویژگی‌های مد نظر قرآن و روایات را در خود داریم یا نه، از این رو بر این مبنا می‌توانیم دریابیم که چه عواملی در ایجاد پرخاشگری نقش مهمی دارند.
 
 
عدم مسؤولیت پذیری افراد، عامل بروز پرخاشگری
وی ابراز داشت: یکی از عوامل مهم پرخاشگری عدم مسؤولیت پذیری برخی از فرد است، وقتی که انسان مدیرتی را چه در خانواده و یا در بخشی از جامعه را قبول می‌کند و پس از مدتی احساس می‌کند که این فعالیت و مسؤولیت برای او سختی و دشواری‌هایی را به همراه دارد و به سهولت نمی‌تواند به هدف مورد نظر دست پیدا کند در نتیجه مرتکب پرخاشگری می‌شود.
 
 
حجت‌الاسلام یوسفی مقدم یکی دیگر از عوامل پرخاشگری را جهل و نادانی افراد دانسته و بیان داشت: با توجه به آیات و روایات، مشرکان در برابر پیغمبر ایستاده و با او پرخاشگری می‌کردند و زمانی که موضوع را بررسی می‌کنیم در میابیم که علت آن جهل و نادانی آنان بود زیرا نمی‌دانستند که خدای یگانه خالق همه عالم است و هیچ گاه پذیرش خدایان دیگر از نظر عقل و منطق آنان قابل قبول نبود، از این رو نسبت به پیامبر پرخاشگر بودند.
 
 
تعقل قبل از انجام هر عملی راهکار مناسب جهت دوری از پرخاشگری
وی همچنین گفت:گاهی اوقات انسان نسبت به چیزی پرخاشگری می‌کند بعد که مطلب برای او روشن شد متوجه می‌شود که اشتباه کرده و نباید این کار را انجام می‌داده، پس چه خوب است که انسان قبل از انجام هر عملی نسبت به آن تعقل کرده و نیز درباره آن تفحص و بررسی‌های لازم را انجام دهد و زود تصمیم گیری نکند تا دچار پرخاشگری نشود.
 
 
رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی قم با اشاره به روایتی از امام علی(ع) در توصیه به حفظ صبر در سه حوزه به منظور پرهیز از پرخاشگری ابراز داشت: ایشان فرمودند، ما در سه حوزه باید صبور و بردبار باشیم و از پرخاشگری بپرهیزیم، حوزه اول زمانی است که می‌خواهیم در برابر طاعت خداوند قرار گیریم.
 
 
وی در ادامه گفت: این راه دارای مشکلات و سختی‌هایی است که باید کوشید این مشکلات ما را وادار به پرخاشگری نکند بلکه در برابر آن باید صبوری و بردباری داشته باشیم و با تدبیر بتوانیم تکالیف خود را به درستی انجام دهیم.
 
 
کم تحملی نسبت به ترک عملی مضر، عوامل بروز پرخاشگری
این کارشناس مذهبی در بیان بخش دوم گفت: حوزه دوم آن زمانی است که ما باید عملی را ترک کنیم، این نیز از عوامل مهم است زیرا وقتی که ما در برابر آن عملی که باید از آن اجتناب کنیم، کم تحمل باشیم ممکن است دچار بی صبری و پرخاشگری شویم، که به فرموده حضرت، اینجاست که انسان باید با تدبیر بتواند از آن چیزی که برای او مضر بوده و معصیت خدا در آن است فاصله گیرد.
 
 
وی تصریح کرد: حوزه سوم مصیبت‌هایی است که ما در زندگی به طور طبیعی همچون مرگ دوستان و آشنایان با آن‌ها روبه رو می‌شویم، این‌ها همه عواملی هستند که انسان‌ها را به سمت پرخاشگری پیش می‌برند، امام نیز در این زمینه می‌فرمایند، انسان عاقل و متین، آن انسانی است که در این لحظات بر خود مسلط باشد و بتواند صبوری کند و با برنامه کار را به پیش ببرد و اهل پرخاشگری نباشد.
 
 
پهلوان واقعی کسی است که بر نفس خود مسلط باشد
این محقق حوزوی با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام در توصیف پهلوان واقعی اظهار داشت: ایشان فرمودند، پهلوان واقعی انسانی نیست که در میدان رزم و جنگ رقیب و حریف خود را به زمین می‌زند بلکه پهلوان آن انسانی است که بر نفس خود مسلط بوده و نفس خود را در کنترل دارد و عوامل بیرونی نخواهند توانست کنترل نفس را از او بگیرند.
 
 
حجت‌الاسلام یوسفی مقدم با ذکر آیاتی در زمینه پرخاشگری بیان داشت: در آیات شریفه قرآن موضوع پرخاشگری موضوعی است که دوری از آن را بسیار مورد تأکید قرار داده و آن را عامل و صفتی معرفی می‌کند که سبب خواهد شد انسان از راه منطق دور شده و از اهداف خود باز بماند.
 
 
وی با اشاره به سوره آل عمران آیه 134 که بیانگر راهکار و شیوه ای به منظور جلوگیری از پرخاشگری در جامعه است، اصلی را مورد تأکید قرار داده و اظهار داشت: در این آیه ابتدا می‌فرماید، خوش به حال آن انسان‌هایی که کظم غیظ می‌کنند، و آن ناراحتی و عداوتی را که نسبت به طرف مقابل پیدا می‌کنند از میان برده و او را مورد عفو و بخشش قرار می‌دهند و نیز در مرتبه بالاتر نسبت به او احسان و نیکی کرده و در برابر بدی او به خوبی برخورد می‌کنند.
 
 
این کارشناس مذهبی در ادامه تصریح کرد: این روشی است که قرآن برای ما به عنوان یک روش اخلاقی- انسانی، ترسیم کرده و می‌فرماید اگر شما خدا را دوست دارید و می‌خواهید جزء محسنین باشید باید سعی کنید که پرخاشگری را کنار گذاشته و از خود دور کنید.
 
 
وی در پایان با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص) در این زمینه بیان داشت: ایشان فرمودند، بهترین مردم، در دنیا و آخرت کسانی هستند که اگر کسی به او ستمی کرد، او را مورد بخشش قرار داده و احسان کند و نیز کسی که به او بدی کرده و از لوازم زندگی محروم کرد او در مقابل به آن شخص عطا کند، از این رو این‌ها همه شیوه‌ها و روش‌هایی است که ما را به این سمت خواهد برد که از پرخاشگری دست برداریم.
 
 
شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، پرسش‌های زیر بخش از پرسش‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:
چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟
علت کار گریزی چیست؟
چرا در روابط همسایگی‌مان رعایت‌های لازم را نمی‌کنیم؟
چرا در زمینه فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطی به طور کامل نیستیم؟
حد زاد و ولد در جامعه ما چیست؟
الگوی تفریح سالم چیست؟
نوع معماری در جامعه ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهای ماست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخی از بخش‌های کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگری و بی‌صبری در میان بعضی از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام می‌کنیم؟ علت قانون گریزی در برخی از مردم چیست؟
انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخی از حرف‌های خوب، ایده‌های خوب، در حد رؤیا و حرف باقی می‌ماند؟
چه کنیم که ریشهٔ ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟
تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟
چرا پشت سر یکدیگر حرف می‌زنیم؟
چرا در برخی از بخش‌های کشورمان روی آوردن جوان‌ها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صلهٔ رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟
طراحی لباسمان چقدر متناسب با نیازهای ما و عقلانی و منطقی است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرت‌های روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوییم؟
بعضی‌ها با داشتن توان کار، از کار می‌گریزند؛ علت کار گریزی چیست؟
علت پرخاشگری و بی‌صبری و نا بردباری در میان بعضی از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانه‌ها ، در اینترنت و... مراعات می‌کنیم؟
تولید کیفی در بخش‌های مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌های اداری ما کم است؟
چرا در بعضی از شهرهای بزرگ، خانه‌های مجردی وجود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعی‌اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی‌اش محفوظ بماند؟/9192/ت301/ی
ارسال نظرات