مهدویت و اطاعت؛
مهمترین وظیفه در دوران غیبت ولایت پذیری است
خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی با بیان اینکه اطاعت و ولایت پذیری در دوران غیبت مهمترین وظیفه ما است، گفت: منتظر باید دستورات مجتهدین را در عصر غیبت چراغ راه خود قرار دهد تا بتواند رضایت امام زمان(عج) را جلب و به مسؤولیتهای خود عمل کند.

حجتالاسلام رحیم کارگر، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ وعلوم اسلامی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت بحث مهدویت و اطاعت گفت: انتظار دارای سطوح و ابعاد مختلف است که همه منتظران باید به آن توجه کنند و هر سطحی از انتظار، انسان را وارد مرحلهای بالاتر میکند.
وی افزود: منتظران حضرت باید بدانند که انتظار یک عمل ساده نیست بلکه یک عبادت و برنامه جامع انسان ساز، جامعه ساز و آینده ساز است که انسان را به سمت کمال راهنمایی میکند.
انتظار، ورود به عرصه بالندگی است
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ وعلوم اسلامی اظهار داشت: وقتی هر منتظر این مسأله را بفهمد و بتواند این نوع فرهنگ انتظار را درک کند، میتواند وارد عرصههای مهمتر بالندگی و فتح قلههای کمال در دوره غیبت باشد و این نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی ادامه داد: وقتی انتظار را به معنای انسانسازی فهمیدیم و درک کردیم، نهادینه شدن آن منوط به یکسری از تعهدات و مسؤولیتها است که فرد منتظر باید به آنها پایبند باشد.
انتظار، انسان را از ناامیدیها دور میکند
حجتالاسلام کارگر تصریح کرد: انتظار همانگونه که به انسان رشد، امید و حرکت میدهد، و انسان را از ناامیدیها دور میکند از طرفی بر او یکسری از مسؤولیتها را محول میکند، تا او در این مسیر باقی بماند.
وی درباره مسؤوایت انسان در دوران غیبت گفت: مهمترین مسؤولیت انسان در دوره انتظار، ارتباط با امام زمان(عج) است و قبول ولایت و پذیرش اطاعت او است، یعنی بدون رهبری و توجه به هدایتهای معنوی امام زمان(عج) و بدون اینکه انسان راهبری ایشان را اطاعت کند نمیتواند این را سخت را طی کند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ وعلوم اسلامی افزود: طی کردن راه دشوار انتظار و گذشتن از مهالک و فتنههای آخرالزمان منوط به این است که منتظران، ولایت و اطاعت امام زمان(عج) را در تمام شئون پذیرا باشند.
وی یادآور شد: با استفاده از این مقدمات به زوایای اطاعت از امام زمان(عج) پی میبریم و البته این موضوع نیاز به چند گام اساسی دارد که باید حتما طی شود و طی کردن آن برای فرد منتظر ضروری است.
توجه به ولایت باطنی امام زمان(عج)
این پژوهشگر حوزه علمیه قم ابراز داشت: گام نخست برای اطاعت از امام زمان(عج) توجه به ولایت باطنی امام زمان(عج) است یعنی همه منتظران باید بدانند که هدایت و ولایت واقعی جهان در دست امام زمان(عج) است که همان امام غایب است.
وی به تبیین معنای غیبت امام زمان(عج) پرداخت و گفت: غیبت حضرت به این معنا نیست که در جهان حضور ندارد، بلکه امام زمان(عج) حاضر است ولی ما قادر به درک ایشان نیستیم، بنابراین وقتی میدانیم که ایشان حاضر و ناظر است باید بکوشیم که اعمال ما تحت رضایت آن حضرت قرار بگیرد.
حجتالاسلام کارگر اظهارداشت: باید در همه امور بکوشیم تا رضایت امام زمان(عج) را بر رضایت خود مقدم کنیم و بدانیم که ایشان ناظر بر اعمال ما است و بر اعمال خوب و بد ما نظارت دارد.
باید به دستورات امام زمان(عج) توجه کنیم
وی در ادامه افزود: گام دوم این است که به دستورات امام زمان(عج) توجه کنیم و هر چیزی که امام زمان(عج) از ما خواسته است را اطاعت کنیم، برای نمونه در توقیعاتی که از طرف ایشان رسیده است آن حضرت سفارش فراوانی بر نماز اول وقت کردهاند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی گفت: انسان منتظر، که میداند با انجام نماز در اول وقت امام زمان(عج) از او خشنود و راضی میشود باید اعمال خود را در اول وقت بجا آورد که هم موجبات رضایت او را فراهم کند و هم مراحل دین داری خود را کامل کند.
وی تأکید کرد: منظور از اطاعت از امام زمان(عج)، اطاعت از دستورات ایشان است و وقتی که امام زمان میفرمایند «واما الحوادث الواقعه فرجعوا الی رواة حدیثنا فانهم حجة علیکم و انا حجة الله» این روایت دیگر نیاز به تأویل و تفسیر ندارد که امام زمان(عج) فرموده است که در دوران غیبت حرفهای مرا از مجتهدین بخواهید و به آنها رجوع کنید.
اطاعت از ولی فقیه
وی ادامه داد: در چنین زمانهایی است که یک فرد منتظر برای اینکه به اطاعت از امام زمان(عج) دست پیدا کند باید سعی کند به رهنمودهای افرادی که به دستور امام زمان(عج) بر ما سرپرستی میکنند را اطاعت کند.
پژوهشگر حوزه علمیه قم خاطر شان کرد: فرد منتظر باید دستورات مجتهدین را در عصر غیبت چراغ راه خود قرار دهد تا بتواند رضایت امام زمان(عج) را جلب کند و به مسؤولیتهای خود عمل کند.
وی اطاعت و ولایتپذیری در دوران غیبت را مهمترین وظیفه دانست و افزود: اطاعت و ولایتپذیری در دوران غیبت مهمترین وظیفه ما است، در دوران آخرالزمان که مصادف با فتنههای بزرگی است دو وظیفه بزرگ بر دوش فرد منتظر قرار دارد.
مهمترین وظیفه منتظر دینداری است
حجتالاسلام کارگر ابراز داشت: نخستین چیزی که در دوران غیبت امام زمان(عج) لازم است دینداری است که در طول تاریخ دینداری سختیهای خود را داشته است و در دوره غیبت دین داری از پرخطرترین کارها است ودر روایت وارد شده است که دین داری در دوره آخرالزمان مثل نگاه داشتن آتش در کف دست است.
وی در ادامه افزود: به همین دلیل از ما خواسته شده است که تلاش بیشتری انجام دهیم تا بتوانیم به مقام دینداری برسیم، چون با انجام اعمال عادی به این درجه از خودسازی نمیتوان دست یافت.
ولایتپذیری به مراتب سختتر از دینداری است
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی گفت: امر ولایتپذیری به مراتب سختتر از دینداری است، امروزه دنیا به سمت دینداری گرایش پیدا کرده است و همه به سمت معنویت متمایل شدهاند و موانع دینداری در حال کم شدن است.
وی درپایان تصریح کرد: با کمتر شدن موانع دینداری، موانع برای ولایت پذیری در حال افزایش است که امروزه یکی از مشکلات جهان، ولایت اولیاء شیطان است، بنابراین ما در این دوران ولایت امام حق را لازم داریم که به ما نوید حکومتی الهی را بدهد. /979/ت301/پ
ارسال نظرات