۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۱
کد خبر: ۱۷۲۳۱۰
کارشناس حوزوی مطرح کرد:

راه‌کارهای جلوگیری از بروز مشکلات اختلاط بین زن و مرد

خبرگزاری رساـ کارشناس حوزوی مسائل خانواده، تفکیک بین زن و مرد را در شرایط کنونی امکان‌پذیر ندانست، اما راه‌کارهایی را برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از این اختلاط عنوان کرد.
پرسمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت­الاسلام محسن عباسی، کارشناس حوزوی مسائل خانواده، در برنامه پرسمان خانواده که از رادیو معارف پخش می‌شد به ارائه بحث زن، خانه داری و اشتغال پرداخت و گفت: مادرهای خانه دار، بزرگی کار خود را بدانند و مطمئن باشند که اگر در مسیر خانه داری و همسرداری موفق بوده‌اند به بهترین جایی که ممکن بوده رسیده‌اند.

این کارشناس حوزوی در پاسخ به این سؤال که وظیفه یک زن شاغل در محیط کار چیست، ابراز داشت: بر اساس آیات و روایات، مختلط نبودن مرد و زن ملاک است ولی باید این واقعیت را پذیرفت که امروز، چنین تفکیکی  امکان پذیر نیست؛ امّا راه کارهایی برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از این اختلاط، وجود دارد.

وی اظهار داشت: اولین نکته این است که جلوه گری ممنوع و به تعبیر قرآن، زن از تَبَرُج باید خودداری کند؛ برج به ساختمان بلندی می‌گویند که در میان ساختمان‌های دیگر برجسته و جلوه گر است. زن از نگاه دینی نباید در محیط کاری مختلط، برجسته شود یعنی طوری عمل کند که نگاه ها را به سمت خودش متمایل کند.

حجت الاسلام عباسی با اشاره به اینکه آشکار کردن زینت از اعمال جاهلیّت است، گفت: خداوند در سوره احزاب خطاب به زنان پیامبر(ص) می فرماید: «در خانه‌هایتان آرام گیرید و مانند روزگار جاهلیت زینت‌هایتان را آشکار نکنید، جلوه‌گری نکنید».

وی ادامه داد: آرایش، نوع لباس (از نظر تنگی و گشادی) و رنگ آن، حتی عطری که یک خانم استفاده می‌کند از موارد جلب توجه مردان است، خداوند به حساسیت رابطه زن و مرد  به قدری حساس است که در آیۀ 31 سور ۀ نور می فرماید «زن‌ها پایشان را به زمین طوری نکوبند که آنچه از زینتشان مخفی است آشکار شود» حتی کشورهای غربی هم به این باور رسیده‌اند که محیط کار وقتی با محیط تحریک غرائز آمیخته می‌شود، بازده کاری پایین می‌آید.

حجت الاسلام عباسی بیان کرد: نکته دوم این است که از نظر روان شناسی روابط، زن و مرد وقتی درباره مسائل غیر کاری صحبت می‌کنند، پیام صمیمیت به یکدیگر می‌دهند که به هیچ وجه ضروری نیست، امام علی(ع) می‌فرمایند «این گفت‌وگوهای غیر ضروری، انسان را مبتلا و قلب را منحرف می‌کند».

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که می‌فرمایند «این گفت‌وگو از دام‌های شیطان است»، گفت: بسیاری از علائق کاذب که ممکن است به روابط ناخوشایند منجر شود، از همین گفت‌وگوهای غیر ضروری ناشی می‌شوند.

حجت الاسلام عباسی در پاسخ به این پرسش که «حد ضرورت برای گفتگو بین زن و مرد در محیط کار، چیست؟» اظهار کرد: گفت‌وگو در حد ضرورت هم باید در حدود خودش باشد؛ یعنی رعایت لحن کلام و انتخاب کلمات مناسب که خداوند متعال در آیه 32 سوره احزاب می‌فرماید «با ناز سخن نگویید که آن که در دلش بیماری است طمع می‌ورزد».

وی گفت: باید توجه داشت که آهنگ صدای زن که خداوند اینگونه خلقش کرده است برای خریدن دل همسرش است نه درگیر کردن دل این و آن که رسول خدا(ص) می‌فرماید «هر کس با یک زن نامحرم شوخی کند خدا به ازای هر یک کلمه او که در دنیا شوخی کرده، هزار سال، در قیامت او را زندانی می‌کند» پس فضای کاری با شوخی نباید آمیخته شود زیرا شوخی اصلی‌ترین ابزار صمیمیت است. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات